۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
 تیغ سدسازی زیرچانه ۲۵ هزار کشاورز/ ۱۰ هزار هکتار مزرعه در معرض خشکی
بازار گزارش می‌دهد؛

تیغ سدسازی زیرچانه ۲۵ هزار کشاورز/ ۱۰ هزار هکتار مزرعه در معرض خشکی

کیاسر- سدسازی در فرادست منابع آبی مازندران، زنگ خشکسالی را در حدود ۱۰ هزار هکتار از مزارع پایین دست به صدا درآورده است.

بازار؛ گروه استان ها: دو سالی است که کمپین های نه به ساخت سد فینسک در مازندران و گوشه و کنار ایران زمین طنین انداز شده است، اما گویا گوشی برای شنیدن این حرف ها نیست و مزارع بکر پایین دست هر روز کابوس خشکسالی می بیننند.

ساخت سد فینسک در مهدی شهر سمنان و سرشاخه های آبی رود تجن، بزرگترین رودخانه مازندران در هفته دولت، فرایند اجرایی به خود گرفت و این درحالی که متولیان امر در مازندران در این زمینه سکوت کرده اند.

سد فینسک به نام مردم به کام کارخانه های تعطیل شده
حسین اسلامی مازندران شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه دو سالی زمزمه نه به سد فینسک درگوشه و کنار ایران پیچیده است، داستان ساخت این سد را بازگو کرد وگفت: فینسک نام یک روستا در ۱۵۰ کیلومتری جنوب ساری و درمرز سمنان است و در آن منطقه سرچشمه اصلی رود تجن که پرآب ترین رود مازندران است، قرار دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار به نقش رود تجن در تامین منابع آبی کشاورزی در استان اشاره و اضافه کرد: تجن باید منابع آبی ۵۰ هزار هکتار از مزارع واقع شده بین سد سلیمان تنگه تا دریارا تامین کند و ۴۰ درصد آب این سد از منطقه فینسک باید تامین شود.

وی با اشاره سدسازی در فینسک گفت: در صورت ساخت این سد و انتقال آب سرچشمه به کویر سمنان به نام مردم این استان و به کام کارخانه داران منطقه، هشت هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع شالیزاری، باغ و دیم بی آب و خشک می شود.

در صورت ساخت این سد و انتقال آب سرچشمه به کویر سمنان به نام مردم این استان و به کام کارخانه داران منطقه، هشت هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع شالیزاری، باغ و دیم بی آب و خشک می شود

اسلامی خشک شدن مزارع و منابع طبیعی را از پیامدهای ساخت سد فینسک برشمرد و گفت: این سدسازی سبب برهم خوردن محیط زیست طیعی و جانوری می شود.

وی با بیان اینکه سد سلیمان تنگه تاکنون فقط دوبار در طول ۲۵ سال گذشته کامل آبگیری شد، یادآور شد: کسر ۴۰ درصد منابع این سد، مزارع پایین دست را تهدید می کند.

این استاد دانشگاه ساخت سد فینسک را بی انصافی دانست و گفت: مزارع، محیط زیست، زندگی انسان های پایین دست درخظر است و نوعی نسل کشی پنهان محسوب می شود.

اسلامی ادامه داد: بحث سمنان و مازندران نیست و نباید بی انصافی کرد و باید به فکر مردم بود و کارشناسان نسبت به این مسئله دغدغه دارند.

غارت منابع آبی مازندران طی دهه های مختلف با شیوه های مختلف روی میز قرار گرفت، زمانی طرح شکست خورده موسوم به انتقال آب دریای خزر مطرح شد و اکنون در کنار این طرح، ساخت سد در بالادست منابع آبی استان کشت زارهای استان را روی مدار خشکسالی قرار داده است.

کشاورزان آواره شهرها می شوند
یک کارشناس ارشد حوزه کشاورزی با بیان اینکه هشت هزار و ۶۰۰ هکتار زمین در پایین دست اسپی رود که قرار است سد فینسک را در آن بسازند، وجود دارد، گفت: بیش از ۲۰ هزار بهره بردار از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند و با ساخت این سد، این مزارع در معرض بی آبی و خشکی قرار خواهند گرفت و دهها هزار کشاورز با ساخت سد آواره شهرها و حاشیه ها خواهند شد.

عبدالرضا جعفری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پایین دست سلیمان تنگه، خطر ناشی از سدسازی در فینسک بیشتر هویدا می شود، گفت: سدسازی در فینسک زندگی مردم را به خطر می اندازد و باید صدما و تبعات ناشی از تخریب طبیعی و خشکسالی را مدنظر قرار داد.

وی با عنوان اینکه دو هزار و ۱۱۵ هکتار شالیزار، هزار هکتار باغ و هزاران هکتار کشت زارهای منطقه براثر سدسازی در بالادست مورد هجمه قرار می گیرد، یادآور شد: درهر هکتار از اراضی شالیزاری منطقه در هر هزار متر و یک خویز زمین هشت کیسه برنج و در هر هکتار حدود چهار تن برنج تولید می شود.

خسارت ۲۳۰۰ میلیاردی ساخت سد فینسک بر کشاورزی
این کارشناس ارشد علوم کشاورزی خواستار تلاش مسولان مازندران برای جلوگیری از ساخت سد فینسک در بالادست شدند و گفت: در هر هکتار شالیزار ۱۱۰ میلیون تومان محصول کشاورزی برداشت می شود و با خشکسالی مزارع بیش از دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی وارد می شود.

به گفته جعفری، علاون براین در هر هکتار زمین ۱۰ خانوار روزی می خورند و با خشکسالی و از بین رفتن، روزی جمعیت ۲۵ هزار نفری قطع می شود و باید به این آسیب ها توجه کرد.

در عین حال غلامرضا شریعتی عضو مجمع نمایندگان مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تجن دومین رودخانه پرآب حوضه شمال و از شریان های حیاتی استان محسوب می شود، گفت: ساخت سد فینسیک درسرشاخه های آبی استان، به استان آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند.

وی با اظهار اینکه روستاهای زیادی در طراف محل احداث سد وجود دارد، ضمن مخالفت با ساخت سد، به طرح سئئوال از وزیر نیرو اشاره کرد و گفت: ساخت این سد غیرکارشناسی است و باید برای توقف کامل آن تلاش کنیم.

شریعتی ادامه داد: مجمع نمایندگان استان موضوع سد فینسک را در دستور کار قرار داده و نسبت به تداوم مطالبه توقف و نه به سدسازی در فینسک تلاش می کند.

در حالی که بخش های غیردولتی و دوستداران مسائل اجتماعی تقاضای توقف سد فینسک را در مازندران دارند سکوت مسئولان اجرایی مازندران درباره این سد، جای تعجب و تامل دارد و این سکوت،آب را به آسیاب مافیای سدسازی برای غارت منابع آبی خواهد ریخت.

کد خبر: ۵۴٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha