۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
بازار اوراسیا، فرصتی برای صادرکنندگان ایرانی

بازار اوراسیا، فرصتی برای صادرکنندگان ایرانی

پیوستن ایران به موافقت نامه تجارت آزاد با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بازار بزرگ و ۳۰۰ میلیارد دلاری این اتحادیه، فرصتی کم نظیر برای صادرکنندگان کشورمان است.

به گزارش بازار، پیوستن ایران به موافقت نامه تجارت آزاد با کشورهای اتحادیه اقتصادی اورآسیا و بازار بزرگ و ۳۰۰ میلیارد دلاری این اتحادیه، فرصتی کم نظیر برای صادرکنندگان کشورمان است تا کالاهای باکیفیت ایرانی را روانه بازار همسایگان شمالی کنند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک پیمان منطقه‌ای است که در سال ۲۰۱۴ بین رهبران روسیه، قزاقستان و بلاروس به امضا رسید و سپس ارمنستان و قرقیزستان نیز در سال ۲۰۱۵ به آن پیوستند. هدف اصلی بنیانگذاران این پیمان مهم منطقه‌ای مقابله با دخالت‌های اقتصادی و سیاسی اتحادیه اروپا و کشورهای غربی در امور کشورهای آسیای مرکزی و سایر کشورهایی است که در آینده به این اتحادیه می‌پیوندند.

ایران که ظرف سال‌های اخیر با شدیدترین تحریم‌های ظالمانه آمریکا مواجه شده است، از همان آغاز تشکیل اتحادیه اوراسیا به اهمیت آن برای گسترش صادرات، تامین کالاهای اساسی، توسعه صنعت گردشگری و افزایش درآمدهای حاصل از ترانزیت پی برد و با انعقاد موافقت نامه تجارت آزاد با کشورهای عضو این اتحادیه، گام‌های مقدماتی را برای پیوستن به آن در آینده برداشت. براساس موافقت نامه موقت تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا که از پنجم آبان ماه ۱۳۹۸ به مرحله اجرا درآمده است، کشورهای عضو این اتحادیه برای ۵۰۲ قلم کالای صادراتی ایران تعرفه ترجیحی برقرار کرده‌اند و ایران نیز متقابلا برای ۳۶۰ قلم کالای صادراتی اعضای اتحادیه تعرفه ترجیحی در نظر گرفته است.

وسعت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از ۲۰ میلیون کیلومتر مربع و جمعیت آن ۱۸۳ میلیون نفر است و تولید ناخالص داخلی این اتحادیه حدود ۵ هزار میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
کارشناسان اقتصادی براین باورند که اگر جنگ تعرفه‌ای آمریکا با چین گسترش یابد، چین به اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهد پیوست و این منطقه را به بزرگ‌ترین قطب اقتصادی دهه آینده تبدیل خواهد کرد.

مبادله آزادانه کالا و خدمات بین کشورهایی که عضو اتحادیه هستند، آزادی نقل و انتقال سرمایه و نیروی کار در قلمروی اتحادیه، سهولت تجارت اعضا با یکدیگر، یکسان‌سازی مقررات و تشریفات گمرکی اعضا، تلاش برای تبدیل کردن اتحادیه به یک بازار مشترک اقتصادی، یکسان‌سازی تعرفه‌های گمرکی و حذف تدریجی آن‌ها و اتخاذ خط مشی مشترک در بخش‌های صنعت، کشاورزی، انرژی، از اهداف مهم تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا به شمار می‌رود.

کد خبر: ۵۴٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha