۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
بازگشایی سهام «شستا»، نقطه عطف امروز بازار/ اعتماد مردم به بازار جلب شده است
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس

بازگشایی سهام «شستا»، نقطه عطف امروز بازار/ اعتماد مردم به بازار جلب شده است

یک کارشناس بازار سرمایه بازگشایی سهام «شستا» را به عنوان نقطه عطف در روند امروز معاملات بازار سرمایه معرفی کرد و عنوان کرد: اعتماد مردم به بازار باعث شد که شاخص کل جلوی دخالت حقوقی‌ها بایستد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز، شاخص کل بازار سرمایه روندی ثابت و رو به رشدی را طی کرد چراکه در دقایق ابتدایی معاملات، این شاخص بیش از ۱۲ هزار واحد رشد کرد و پله‌های صعود را یکی پس از دیگری طی کرد و نموداری یک دست سبز را برای بازار سرمایه رقم زد که این مسئله نشان می‌دهد دخالت‌های کمتر حقوقی‌ها در بازار سهام اثرات مثبت خود را روی بازار گذاشته است و علاوه بر این، انتقال سهم‌ها از حقوقی به حقیقی در روزهای اخیر باعث شده است که کشف قیمت‌ها واقعی‌تر شوند و اعتماد مردم نسبت به این بازار پرتلاطم که روزهای اخیر روندی ثابت را طی کرده، بیشتر از سه، چهار هفته گذشته شود.

بازگشایی شستا مهمترین خبر معاملات امروز 
با این وجود، خبر بازگشایی سهام «شستا» از خبرهای دسته اولی بود که به گفته کارشناسان تأثیرگذارترین و به عبارتی نقطه طلاقی روند معاملات امروز بود. این سهم که روزهای زیادی را در حصر بود و اجازه معامله به سهامداران آن داده نمی‌‎شد، بالاخره سر از صف فروش بازار سرمایه درآورد و خنجر خود را در پای شاخص کل فرو کرد و باعث ریزش ۱۴ هزار واحدی این نماگر شد اما در نهایت، می‌توان گفت که بازار سهام امروز روز خوبی را پشت سر گذاشت و امیدواری سهامداران را در خود بیشتر کرده است.

در روند معاملات امروز، خودرویی‌ها باز هم برتر تالار شیشه‌ای بودند که سهم‌هایی از جمله «خودرو» و «خساپا» با بیشترین رشد قیمت سهام خود، از بین تمامی صنایع حاضر در بورس، عملکرد بهتری داشتند. علاوه بر این، دو گروه فلزات اساسی و بانکی‌ها هم به دنبال خودرویی‌ها حرکت کردند و بیشتریمن آمار و حجم معاملات را داشتند که گفته می‌شود افت قیمت طلا در بازار جهانی در اثر کشف واکسن کرونا و خبرهای مربوط به آن باعث شده است که چنین اتفاقاتی در بورس ایران بیفتد.

محمدعلی احمدزاده اصل درباره روند معاملات امروز بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: بازار امروز بازار بسیار متعادل و خوبی بود که پیش از این انتظار می‌رفت، امروز هم بازار روندی رو به رشد داشته باشد اما نقطه عطف امروز بازار برای شاخص کل، بازگشایی سهام «شستا» بود اما این سهام با قیمت بسیار خوبی عرضه شد و با توجه به NAB و سودآوری آن، اوضاع بهتری در بازار دیده شد.

دخالت حقوقی باعث ریزش بیشتر شستا شد
وی افزود: اگر حقوقی‌ها در روند معاملات امروز و همچنین بازگشایی سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی دخالت نمی‌کردند، وضعیت این سهم در بازار سرمایه بهتر بود و افت قیمت ۱۸ درصدی را در ابتدای بازگشایی نمی‌دید اما باز هم می‌توان به وضعیت این سهام در بازار امیدوار بود چراکه در ادامه روند معاملات امروز دیده شد که این سهم بدون دخالت خرید و فروش شد و وضعیت بهتری به خود دید.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه وارد دوره رونق شده است، تصریح کرد: اتفاقاتی که در بازارهای موازی باعث رکود بازار و همچنین کاهش قیمت‌ها شده و در این میان، حمایت‌هایی که از طرف نهاد نظر از بازار می‌شود، نوید اقبال بیشتر به بازار را خوهیم داشت و این مسئله منجر به جلب اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران و سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار سرمایه است.


احمدزاده اصل ادامه داد: تمامی این شرایط در صورتی برای بازار سرمایه رقم خواهد خورد که نظارت کافی روی بورس صورت بگیرد تا ما در روزهای آتی، شاهد نوسانات غیرمتعارف در بازار سرمایه نباشیم که باعث ضرر و زیان سهامداران و آسیب رسیدن به اعتماد عمومی باشد.

وی در رابطه با دخالت حقوقی‌ها در روند معاملات سهام «شستا» گفت: حقوقی‌ها علاقه به این داشتند که قیمت سهام «شستا» سقوط کنند و دیدگاه‌های منفی خود درباره این سهام را پیاده‌سازی کنند در حالی که حقیقی‌ها با اعتماد به این سهام جلوی این اتفاق را گرفتند و همچنین در معاملات مچینگ هم دیده شد که بیش از ۴۰ درصد مبالغ را سهامداران حقوقی پرداخت کرده بودند تا بتوانند سهام سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی را تا حدی که خودشان می‌خواستند پایین بکشند و خرید پرسودی را برای خود به ارمغان آورند اما حقوقی‌ها نتوانستند امروز در بازار دخالت چندانی داشته باشند و به نظر می‌آید روزهای آینده برای بورس روزهای خوش یمنی باشد و بازار دوباره به روند صعودی خود بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش سرمایه «شستا» در بازار که به میزان ۷۸ درصد بود که در ابتدای بازگشایی این سهم نادیده گرفته شد که اگر تحلیل‌ها در مورد افزایش سرمایه به درستی انجام شوند، وضعیت این سهم در بازار سهام بهتر خواهد شد و از سهامداران خواسته می‌شود که با تحلیل‌های تخصصی وارد بازار سرمایه شوند ونسبت به سهم‌های خود هوشیارانه تصمیم بگیرند.

کد خبر: ۵۴٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha