۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
عرضه خودرو در بورس کالا، علت رشد سهم خودرویی‌ها
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

عرضه خودرو در بورس کالا، علت رشد سهم خودرویی‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه علت رشد سهم خودرویی‌ها را در معاملات چند روز گذشته عرضه کالا در بورس کالا دانست و همچنین از بی‌تأثیر بودن تحریم بورس توسط آمریکا خبر داد.

رامین کیانی؛ بازاروضعیت بازار روز گذشته کار خود را از زیر صفر آغاز کرد. به نظر می‌رسید شاخص کل بازار سرمایه در چهارمین روز کاری هفته از دو روز سبز متوالی خسته شده بود و سر خوردن پای آن در اوایل معاملات طبیعی بود. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، باز شدن معاملات نمادهایی که مدت زیادی متوقف بودند باعث کاهش ناگهانی اما کوتاه‌مدت نماگر اصلی تالار شیشه‌ای بود و سهم‌های دیگری از جمله سهم‌های فلزات اساسی هم در این میان بی‌تأثیر نبودند چرا که در زمان آغاز معاملات با صف فروش شروع شد.

رشد شاخص سازها در دو روز گذشته 
با این وجود، در ادامه معاملات روز گذشته و امروز سهام شرکت‌های زیادی از جمله شرکت‌های بزرگ‌مقیاس از جمله نمادهای «ایران خودرو»، «سایپا»، «بانک صادرات ایران» و «بانک ملت» که جزو دو گروه برتر معاملات یعنی خودرویی‌ها و بانکی‌ها بودند، باعث شد تا روند منفی بازار به سمت بالا تغییر جهت دهد و بازار را به بالا بکشند اما کارشناسان بر این عقیده‌اند که نباید به این روزهای بازار دل خوش کرد چراکه اعتماد مردم نسبت به این بازار از دست رفته است و جلب دوباره اعتماد آنان، کار بسیار دشواری خواهد بود. به هر حال، به سراغ کارشناس بازار سرمایه رفتیم تا نحوه انجام معاملات روز گذشته و چند مبحث دیگر را آنالیز کنیم.

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره روند امروز معاملات بازار سهام گفت: به تازگی بحث‌هایی درباره عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده است که موجب خواهد شد فاصله بین قیمت وسایل نقلیه در بازار آزاد و قیمت دستوری آن مقداری کم شود که مهم‌ترین عامل رشد سهام خودرویی‌ها محسوب می‌شود و با این وجود، شرکت‌ها می‌توانند سود بیشتری در روند معاملات بورس اوراق بهادار کسب کنند.

عرضه خودرو در بورس کالا باعث رشد خودرویی ها شد
وی افزود: هنوز، صحبت‌هایی از پذیرش خودرو در بورس کالا مطرح نیست ولی احتمال دارد که خرید خودرو در بورس کالا به صورت سهمیه‌بندی خواهد بود که خریداران محصولات در این بورس حق فروش نخواهند داشت و قبل از فروش باید مالیت پرداخت کنند که امید می‌رود مکانیسم‌های اجرایی چنین طرحی هم در نظر گرفته شده باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با خبر تحریم بورس ایران توسط ایالات متحده تصریح کرد: بورس کشور ما، بازاری کاملاً داخلی است و به معنای واقعی بازار سهام بین‌المللی نداریم چرا که نه سهام شرکت‌های ایرانی در بورس جهانی خرید و فروش می‌شوند و نه سهم‌های خارجی در بازار سرمایه ما معامله می‌شوند و از طرفیریال سهامداران خارجی هم خیلی زیاد در بورس ایران مشغول به فعالیت نیستند و همچنین، حجم سرمایه خارجی در بورس ما به شدت پایین است.

تحریم بورس توسط آمریکا تاثیر زیادی بر بورس ما ندارد
دلبری تصریح کرد: تحریم بورس توسط آمریکا تأثیر زیادی روی بورس ما نخواهد گذاشت زیرا تنها بحثی که ما از نقاط دیگر جهان می‌پذیریم، بحث قیمت‌های جهانی است که تأثیر بسزایی روی بورس ما خواهد گذاشت و باید دید که مراودات شرکت‌ها به چه صورت خواهد بود و آیا این شرکت‌ها می‌توانند محصولات خود را به دیگر نقاط جهان بفروشند یا خیر؟ و یا آیا می‌توانند منابع حاصل از فروش خود را به راحتی به ریال تبدیل و بعد وارد کشور بکنند یا خیر؟

وی در پایان اضافه کرد: علاوه بر این باید دید که آیا این شرکت‌ها قادر خواهند بود تا در طرح توسعه از فناوری‌های خارجی استفاده کنند و یا می‌توانند در اجرای پروژه‌های خود شریک پیدا کنند یا خیر اما چیزی که واضح است این است که بورس ما تحت‌الشعاع این تصمیم‌ها قرار نخواهیم گرفت.

کد خبر: ۵۴٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha