۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
شروع ریزش بازار سرمایه با صندوق پالایشی یکم زده شد
کارشناس بازار سرمایه:

شروع ریزش بازار سرمایه با صندوق پالایشی یکم زده شد

صمدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه صندوق پالایشی یکم حاشیه های بسیار زیادی داشت به عبارتی شروع ریزش بازار سرمایه با این صندوق زده شد.

به گزارش بازار، «بهنام صمدی» افزود: نقطه سلب اعتماد بازار سرمایه از همین پالایش یکم شروع شد و سرمایه گذاران کم کم اعتماد خود به دولتمردان را از دست دادند چون احساس شان این بود که انگار کار دولت با بازار سرمایه تمام شده و تصمیم گرفته دیگر صندوق مزبور را نفروشد از آنجا ریزش بازار آغاز و تا به امروز این روند ادامه داشته است.

وی اظهارداشت: صندوق پالایشی یکم شامل سهام چهار شرکت پالایشگاه نفت تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت از محل فروش صندوق دارا یکم و پالایشی یکم ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که از این میزان ۱۳ هزار میلیارد تومان مربوط به صندوق پالایشی یکم و شش هزار میلیارد تومان از محل صندوق دارایکم بوده است.

وی افزود: میزان درآمد دولت از محل فروش این دو صندوق ۲,۵ برابر آن چیزی بوده که در بودجه سال ۹۹ پیش بینی شده است.

صمدی بیان داشت: در قانون بودجه سال جاری پیش بینی شده بود از محل صندوق های ای تی اف شش هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در آمد محقق شود که اکنون بیش از آن در آمد محقق شده است.

وی ادامه داد: جدا از این در بودجه پیش بینی شده بود دولت دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات نقل و انتقال سهام در آمد کسب کند این در حالیکه فقط از این محل طی شش ماهه نخست سال جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سئوالی که پرسیده شد «دی ماه سال گذشته دولت در قالب لایحه ای از دولت خواست اجازه دهد شرکت های بورسی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های خود داشته باشند آیا این اتفاق برای شرکت های مشمول صندوق پالایشی یکم نیز افتاده است.»، گفت: این چهار شکل ۲۰ تا ۳۰ سال است که از محل تجدید ارزیابی دارایی های خود افزایش سرمایه نداده اند.

وی افزود: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی می تواند به جذابیت نه تنها شرکت های داخل این صندوق بلکه کل بازار بیفزاید.

صمدی اظهارداشت: تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها علاوه بر ایجاد جذابیت در بازار باعث افزایش کارایی اقتصاد کشور هم می شود.

وی یادآورشد: ضرورت دارد موضوع اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها و افزایش سرمایه از این محل با جدیت پیگیری شود چون به نفع اقتصاد مملکت است.

کد خبر: ۵۴٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha