۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
روزهای تاریک و شب‌های روشن بورس؛ سرگردانی سرمایه گذاران
بازار از خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

روزهای تاریک و شب‌های روشن بورس؛ سرگردانی سرمایه گذاران

بیرجند- در حالی تلاطم بازار سرمایه موجب سرگردانی بسیاری از سرمایه گذاران شده است که این روزهای تاریک وعده آن شبهای روشنی نبود که دولت به مردم برای ورود به بورس را داده بود.

بازار؛ گروه استان ها: کسی نمی‌داند چه خواهد شد؟ اما عده‌ای معتقدند قبل از اینکه همه‌ دارایی‌شان را از دست بدهند باید هر چه در بورس دارند را بفروشند. عده‌ای هم که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند می‌گویند هر چه باداباد در بورس می‌مانیم.

این روزهای تاریک وعده آن شب‌های روشنی نبود که رئیس جمهور به مردم برای ورود به بورس داده بود. رشد سبز شاخص‌ها در مقطعی از زمان چنان با شتاب بالا می‌رفت که عده‌ای به خیال سودهای یک شبه تمام دارایی شان را فروختند تا در بورس سرمایه گذاری کنند. اما بعد از مدتی آن رویِ سکه‌ بورس نیز خود را نمایان کرد و قرمز شدن شاخص‌ها یکی پس از دیگری ورق را به کلی تغییر داد.

البته برای آنهایی که اهل بورس بودند و شانس داشتند گویی وضعیت خوب بوده است.

خیزش‌های ناگهانی تب سقوط را تقویت می‌کرد. این خیزش ناگهانی با اعتراض برخی کارشناسان همراه شد و رشد قیمت‌ها در بورس را حبابی خواندند و با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور و مجلس خواستار جلوگیری از رشد بیش از حد قیمت‌ها در بورس شدند چرا که آنها معتقد بودند هجوم نقدینگی به بورس و افزایش ارزش سرمایه مردم در این بازار، منجر به شکل‌گیری اتفاقات منفی در بازارهای موازی خواهد شد.

اما دولت با دفاع از رویه‌ای که بورس در پیش گرفته حتی در شاخص بالای ۲ میلیون واحد نیز به مردم توصیه کرد تا پول‌های خود را به بازار بورس وارد کنند و اگر تاکنون این کار را نکرده‌اند، غفلت کرده‌اند و از سود جا مانده‌اند و ….

دولت و رسانه‌های نزدیک به آن که آن روزها مدام از افزایش ارزش سهام عدالت حرف می‌زدند و توصیه به نفروختن این سهام می‌کردند این روزها در سکوتی عجیب فرو رفته‌اند و پاسخی به سهامداران تازه وارد که با وعده دولت به بورس وارد شدند و این روزها در ضررهای بالای ۵۰ درصد به سر می‌برند، ندارند. 

بدون آشنایی وارد شدند
مدیر بورس منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار از زاویه‌ای دیگری موضوع را مورد بحث قرار می‌دهد و آن اینکه در کنار توصیه دولت و مسئولان به مردم در خصوص سرمایه گذاری در بورس، مکرراً در مصاحبه‌های مدیران بازار سرمایه تاکید شد که افراد سرمایه مازاد خود را وارد بورس کنند تا افت احتمالی قیمت‌ها موجب بروز نگرانی آنها نشود.

سعید هریوندی ادامه داد: همچنین از سرمایه گذاران خواسته بودیم که چنانچه با بازار سرمایه آشنا نیستند به صورت غیر مستقیم وارد بازار سرمایه شوند. بدین معنا که به جای سهام از واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک خریداری کنند.

وی می‌گوید: مدیریت حرفه‌ای، سادگی ورود و خروج از این صندوق‌ها، نقد شوندگی و… از جمله مزایای مهم این صندوق‌ها هستند.

هریوندی با بیان اینکه نوسان از خصوصیات ذاتی بازار سرمایه است، عنوان کرد: بازار سرمایه نمی‌تواند به صورت مداوم صعودی و یا نزولی باشد.

سهامدارانی که سبد سهامشان متشکل از چندین سهم بنیادی است فقط بایستی کمی صبر کنند

وی با بیان اینکه صعودی یا نزولی شدن بازار سرمایه نیز به عوامل متعدد از جمله اخبار اقتصادی و سیاسی، شرایط کشور، بازارهای موازی و… بستگی دارد، گفت: قطعاً قبل از انجام سرمایه گذاری باید سرمایه گذار دانش کافی در خصوص تجزیه و تحلیل کردن موارد تأثیرگذار بر قیمت سهم را کسب کرده باشد.

وی ادامه داد: اما متأسفانه طی چند ماه اخیر بسیاری از افرادی که وارد بازار سرمایه شدند آشنایی کافی با این بازار نداشتند.

 بازار سرمایه یک بازار بلند مدت است
وی با اشاره به اینکه عدم تعریف آستانه سود و زیان از جانب سرمایه گذاران در فعالیت‌های سرمایه گذاری شان منجر به زیان بیشتر آنها شده است، بیان داشت: این موضوع هم جزو آموزش‌های اولیه بورس است.

هریوندی با اذعان به اینکه بازار سرمایه یک بازار بلند مدت است، افزود:  این بازار ممکن است در کوتاه مدت نوسان مطلوب سهامدار را بدهد اما در مجموع این بازار یک بازار بلند مدت است.

مدیر بورس منطقه‌ای خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بحث مهم دیگر در بازار سرمایه، قدرت جایگزینی است، گفت: به عنوان مثال در حال حاضر با چه میزان سرمایه می‌توان یک کارخانه مشابه کارخانه‌های بورسی فعلی راه اندازی کرد؟

رکود به وجود آمده در بازارهای موازی نیز ممکن است منجر به ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار سرمایه و رونق مجدد آن شود

وی گفت: با وجود تحریم‌ها و افزایش شدید قیمت دلار و ملک و … اگر تحریم‌ها اجازه این کار را بدهند، جایگزین کردن یک کارخانه نیاز به سرمایه هنگفتی دارد و اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم سهام برخی از شرکت‌های بورسی از این منظر با توجه به افت چند وقت اخیر بازار سرمایه بسیار جذاب است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر رکود به وجود آمده در بازارهای موازی نیز ممکن است منجر به ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار سرمایه و رونق مجدد آن شود.

شاید دولت برنامه داشته باشد
وی در پاسخ به اینکه در بین مردم یک التهاب برای ورود به بازار سرمایه به وجود آمده و باید دولت در این زمینه بیشتر راهنمایی می‌کرد این طور گفت: آینده قابل پیش بینی نیست و از طرفی هم بازار سرمایه بازاری بلند مدت است و نباید زود قضاوت کرد.

مدیر بورس منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان داشت: شاید دولت برای روزها و ماه‌های آتی بازار سرمایه برنامه‌ای داشته باشد.

هریوندی بهترین پیشنهاد برای افرادی که نگران افت اخیر بازار سرمایه هستند را صبر عنوان کرد و افزود: به نظر من سهامداران باید از این فرصت به وجود آمده حداکثر استفاده را برای اصلاح سبد سهام خود برده و چنانچه لازم است نسبت به تعویض سهام خود با سهام بنیادی اقدام کنند.

وی عنوان کرد: اما سهامدارانی که سبد سهامشان متشکل از چندین سهم بنیادی است فقط باید کمی صبر کنند.

هر چند عده‌ زیادی از کارشناسان دولتی معتقدند که اتفاق خاصی نیفتاده است و بازار به روزهای سبزش بر می‌گردد. اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی در اردیبهشت ماه امسال که جمعیت زیادی مشتاق سرمایه گذاری در بورس بودند نظرشان این بود که این رونق کاذب است. با فراز و نشیب های اخیر حال باید منتظر ماند و دید آیا باز هم مردم مشتاقانه و بدون آگاهی  همچنان طالب بورس هستند؟

کد خبر: ۵۴٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha