۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
افق بازار آهن در ۱۴۰۴

افق بازار آهن در ۱۴۰۴

با توجه به سخنان یکی از کارشناسان بخش آهن و فولاد درحالی که بیش از چهار سال تا رسیدن به زمان تحقق اهداف تعیین شده در افق ۱۴۰۴ صنعت فولاد کشورمان باقی مانده، برخی اخبار حکایت از کمبودهایی در این صنعت برای دستیابی به اهداف تعیین شده دارد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، امیرحسین کاوه، کارشناس صنعت فولاد و دبیر سابق سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران در گفتگو با خبرنگاران معتقد است صنعت فولاد ایران در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را در بخش بالادست و میانی زنجیره داشته است اما در هرحال به رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته به‌علت نبود و یا عدم اجرای مستمر برنامه‌های تدوین شده، به نظر می‌رسد برای تحقق ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ با کمبودهایی روبرو هستیم که نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد. کاوه در این زمینه تاکید کرد: براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده و برآوردهای کارشناسی برای تحقق اهداف تعیین شده چیزی نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی زنجیره فولاد لازم است که از موضوع تامین سنگ آهن، گندله، حوزه آهن اسفنجی، فولاد سازی و خصوصا مباحث زیرساختی مانند حمل و نقل ریلی، آب، برق، گاز و تجهیزات معدنی است.

این کارشناس صنعت فولاد همچنین افزود: البته مسایلی همچون جانمایی‌های نادرست و ایجاد کارخانجات فولاد در مناطق خشک و مرکزی کشور، چالش تامین آب مورد نیاز، کمبود یا عدم دسترسی به برخی ماشین آلات حوزه‌های تولیدی، بالا بودن هزینه‌های تعمیرات و ... از دیگر چالش‌های این بخش است که باید برای آنها برنامه‌ریزی منطقی و دقیقی داشته باشیم. کاوه تصریح کرد: به عنوان مثال در بخش سنگ آهن که اولین گام تولید فولاد است نیاز به حدود ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن داریم که ‌اکنون در حدود ۹۰ میلیون تن تولید ثبت شده و حتی با در نظرگرفتن طرح‌های تولیدی آتی بازهم کارشناسان تاکید دارند بیش از ۳۰ میلیون تن کسری کماکان در این خصوص وجود دارد.

مدیرعامل گروه صنعتی سدید معتقد است برطرف کردن این مشکل قطعا با توجه به برخورداری از ذخایر مناسب کشور، نیاز به اکتشافات جدید و سرمایه گذاری مناسب را می‌طلبد و به نظر می رسد با اجرای موارد فوق نیازی به واردات سنگ آهن نیست. کاوه درباره مشکلات حمل و نقلی در تحقق اهداف تعیین شده نیز به خبرنگاران گفت: در رابطه با مشکل حمل و نقل اصولا باید به دو نکته توجه ویژه داشته باشیم که یکی تحقق اهداف افق ۱۴۰۴ در صنعت فولاد است و دیگری مربوط به صنایع پایین دستی که می‌تواند ارزش افزوده بالایی برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد.

کد خبر: ۵۴٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha