۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
نقش دولت در ریزش بورس؛ سقوط ارزش سهام و سرمایه‌های مردم ادامه دارد
بازار از تهران گزارش می‌دهد؛

نقش دولت در ریزش بورس؛ سقوط ارزش سهام و سرمایه‌های مردم ادامه دارد

تهران- بازار سرمایه در حالی بیش از دو ماه است، در فاز اصلاح قرار دارد، که برخی از سهم‌ها دوسوم ارزش خود را از دست داده‌اند، اما دلیل این ریزش در بازار چیست و تا کی ادامه خواهد داشت.

بازار؛ گروه استان‌ها: حدود سه ماه و نیم و در ۱۹ مرداد سال جاری بود، که بورس وارد فاز اصلاحی شد و پس از افزایش قیمت‌های عجیب‌وغریب شاهد کاهش یک‌سوم ارزش شاخص کل و نیز از دست رفتن دوسوم ارزش برخی از نمادها بودیم.

یعنی در برخی از نمادها اگر کسی حدود ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه وارد کرده بود، در حال حاضر سرمایه وی به حدود ۳۰ میلیون تومان کاهش داشته و این سرمایه‌گذار در بحبوحه تورم کنونی بازار، نه‌تنها سودی نکرده که ۷۰ میلیون تومان پول خود را ازدست‌داده است و حالا شاهد افزایش ترس و وحشت از دست دادن سرمایه بیشتری در بازار سرمایه در بین سهامداران و سرمایه‌گذاران حقیقی هستیم.

کسی منکر رشد بی‌سابقه بورس در پنج ماه ابتدایی سال جاری نیست، اما رکود موجود و ریزش نیز یک ابر نوسان است، اما سؤال‌هایی که ذهن برخی از سهامداران را به خود مشغول کرده است، این است، که این سقوط قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد و آیا بورس مجدد به‌روزهای اوج خود بازمی‌گردد و این‌که حقوقی‌ها چقدر در ریزش بورس تأثیرگذار هستند.

بازارگردانی با زنگ زدن به حقوقی‌ها و دستور خرید یا عدم خرید دادن تفاوت دارد
یک استاد دانشگاه و کارشناس بورس در خصوص وضعیت این بازار به خبرنگار بازار گفت: بسیاری از افراد که از دی‌ماه ۹۸ وارد باز سرمایه شدند، اطلاع کافی از بازار نداشتند و تنها با مقایسه سوددهی بهتر بازار سرمایه نسبت به بانک‌ها به این عرصه وارد شدند و اسفند ۹۸ بود، که کارشناسان به دولت نسبت به رشد بی‌سابقه بازار بورس هشدار دادند، همان زمان می‌شد، چنین ریزشی را پیش‌بینی کرد، اما دولت توجهی به این هشدار نداشت.

علی‌اکبر مازار در پاسخ به این سؤال که « آیا رشد و سقوط و خریدهای حقوقی‌ها در بورس دستوری است؟ » گفت: متأسفانه باید این واقعیت که بورس سقوط کرده را بپذیریم، نتوانستیم، زمینه مدیریت ورود روزانه میلیاردها تومان به بورس را فراهم کنیم و برخی استدلال‌هایی در خصوص بازار گردانی می‌کنند، اما این‌که ما به حقوقی‌ها زنگ بزنیم و بگوییم بخر و یا نخر و بازار را دامپ و پامپ کنیم، بازار گردانی نیست و تبعاتی به همراه دارد.

وی وضعیت بازارهای موازی مانند ارز و سکه را نیز متزلزل دانست و ادامه داد: در حال حاضر شاهد رشد فزاینده در بازار بورس و طلا نیز بودیم و به همین دلیل با اقدام کوچکی از سوی دولت این بازارها نیز با خطر ریزش مواجه هستند.

شاهد رشد فزاینده در بازار بورس و طلا نیز بودیم و به همین دلیل با اقدام کوچکی از سوی دولت این بازارها نیز با خطر ریزش مواجه هستند

افت بازار بورس ناشی از هیجان‌های موجود و ترس
یک عضو هیئت مدیره شرکت بورس تهران در این خصوص نظر دیگری دارد و معتقد است، که دعوت از مردم و سهامداران حقیقی به‌سوی بازار بورس کار درستی بود، وی گفت: البته مردم برای تشویق مسئولان به بازار سرمایه ورود نکردند و این هم‌زمانی دعوت و هجوم مردم برای ورود به بازار اتفاقی بوده است.

سید مهدی سدیدی که با خبرنگار بازار در این خصوص گفتگو می‌کرد، علت ریزش بورس را نه دستوری دانست و نه از پیش تعیین‌شده و ادامه داد: افت بازار بورس ناشی از هیجان‌های موجود و ترس ایجادشده در بازار است.

وی گفت: همین‌الان هم اگر به بازار نگاه کنیم، می‌بینیم، عملکرد یک‌ساله بازار مثبت بوده و سهامداران در سود هستند و فاز منفی و ریسک طبیعت هر بازار سرمایه‌ای است.

سامان‌دهی بورس بدون در نظر گرفتن ارکان دیگر اقتصاد
رئیس هیئت مدیره بورس تهران نیز به خبرنگار بازار در خصوص دلیل ریزش بازار بورس گفت: ورود مردم به بورس زمانی رخ داد، که با محدود شدن خریدوفروش ارز و نیز طلا و دیگر بازارهای موازی و همچنین کاهش سود سپرده در بانک‌ها میزان ریال در دست مردم افزایش‌یافته و تنها بازار باقی‌مانده برای سرمایه‌گذاری، نیز بازار سرمایه بود.

امیر تقی‌خان تجریشی گفت: این مسئله و نیز میزان رشدی که بازار بورس داشت، سبب هجوم هیجانی مردم به سمت این بازار شد، به‌طوری‌که بسیاری از افراد بدون علم و دانش به‌سوی این بازار آمدند و درعین‌حال شاهد عرضه برخی از دارایی‌های دولت در بورس برای جبران بدهی‌ها، ترس از ریزش پول ملی و هجوم مردم برای خرید سهام و یا دارایی‌های دیگر برای حفظ ارزش پول و نیز شیوع کرونا بودیم، که همه و همه بر بازار بورس تأثیرگذار بود.

میزان رشدی که بازار بورس داشت، سبب هجوم هیجانی مردم به سمت این بازار شد، به‌طوری‌که بسیاری از افراد بدون علم و دانش به‌سوی این بازار آمدند و درعین‌حال شاهد عرضه برخی از دارایی‌های دولت در بورس برای جبران بدهی‌ها، ترس از ریزش پول ملی و هجوم مردم برای خرید سهام و یا دارایی‌های دیگر برای حفظ ارزش پول و نیز شیوع کرونا بودیم

وی گفت: اما این سرمایه‌هایی که به بورس آمد به دلیل تحریم‌ها و نیز دلایل متعدد اقتصادی که بحث آن از بورس فراتر است، به توسعه شرکت‌ها و یا ایجاد سرمایه اولیه طرح‌های توسعه‌ای منجر نشد، چراکه سامان‌دهی بورس بدون در نظر گرفتن ارکان دیگر اقتصاد ممکن نیست.

رئیس هیئت مدیره بورس تهران بازدهی بازار بورس در دوره‌های یک‌ساله و پنج‌ساله را بهتر از دیگر بازارهای موازی دانست و افزود: در یک بازه پنج‌ساله بازار سرمایه حدود ۶۰ درصد از دیگر بازارها بهتر بازدهی دارد.

تجریشی تأکید کرد: نباید در بازارهای مالی دخالت کرد، باید اصول علمی در بازارها تعیین‌کننده باشد.

وی با اشاره به افزایش سود بانکی و تأثیر آن بر بازار بورس گفت: اگر سود بانکی باهدف جذب سرمایه افزایش‌یافته باشد، صحیح نیست، اما اگر شرکت‌ها برای توسعه نیاز به وام داشته باشند و به همین دلیل سود افزایش‌یافته باشد، توجیه‌پذیر است، همان‌طور که گفتم نباید در بازار دخالت کرد.

درهرصورت به نظر می‌رسد، می‌شد، با ابزارهایی نظیر محدودیت نوسان‌ها، الزام به‌شرط آموزش برای حقیقی‌ها قبل از ورود به بورس، پرهیز از دخالت‌های متعدد در بازار و ... زمینه‌ای را فراهم کرد، افراد واردشده متضرر نشوند.

کد خبر: ۵۴٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha