۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
مشکلات بیمه و تعیین خسارت در تلاطم اقتصادی بازار خودرو
یادداشت وارده؛

مشکلات بیمه و تعیین خسارت در تلاطم اقتصادی بازار خودرو

سمنان- «این روزها در حالی خودروهای معمولی خارجی به قیمتی بیش از یک میلیارد تومان رسیده‌اند که هنوز دیه یک فرد بالغ ۳۰۰ میلیون تومان است و این مشکلاتی را برای تعیین حق بیمه و میزان خسارات ایجاد می‌کند» این بخشی از یادداشت محمود جعفری فعال حوزه بیمه برای بازار است.

محمود جعفری؛ بازار: با گران شدن سرسام‌آور خودرو که یکی از عوامل آن تلاطم بازار ارز بود، مشکلات عدیده‌ای پیش آمد که یکی از آن‌ها در حوزه بیمه بود. بیمه‌هایی که متأثر از نرخ خودرو، خسارات و همچنین دیه هستند و در این بی‌انضباطی اقتصادی پدید آمده بیش از هر زمان دیگر دچار آشفتگی شده‌اند.

یک خودروی معمولی خارجی که روزگاری ۱۵۰ میلیون تومان بود با حق بیمه‌ای یک‌میلیون و ۶۰۰ هزارتومانی بیمه می‌شد امروز اما این خودرو یک و نیم میلیارد تومان قیمت دارد حال‌آنکه دیات هنوز همان میزانی است که سه سال قبل وجود داشت!

تعیین تکلیف دیات
به‌عبارت‌دیگر دیه‌ها و قوانین تعیین خسارات همپا با تلاطم‌های اقتصادی رشد نکرده‌اند و درنتیجه امروز می‌توان گفت تمام خودروهای خارجی و بیش از ۵۰ درصد خودروهای داخلی از دیه یک انسان کامل گران‌تر هستند و این امر سبب شده تا مشکلات عدیده‌ای برای مردم، بیمه‌گذاران، محاکم قضایی و ... پیش بیاید.

امروز پژو پارس ۵۰ میلیون تومان از دیه یک انسان گران‌تر است به‌عبارت‌دیگر اگر امروز فردی سوار بر یک خودروی پارس باکسی تصادف کند و آن فرد فوت کند می‌تواند خودروی خود را به آن خانواده بدهد ۵۰ میلیون تومان هم پس بگیرد و با آن‌یک پراید دسته دوم بخرد انگار هم نه انگار که جان انسانی ازمیان‌رفته است.

از سوی دیگر شرکت‌های بیمه‌گذار نیز دچار مشکل شده‌اند تا همین ۱۸ ماه پیش تمام حجم و میزان پوشش خسارت یک خودرو ۵۰ میلیون تومان درحالی‌که امروز یک کاپوت همان خودرو ۵۰ میلیون تومان است و این امر سبب شده تا بیمه‌ها نیز دست‌به‌عصا باشند و در حقیقت دچار نوعی سردرگم شوند.

شرایط عجیب تورمی
مورد عجیب‌تر این است که فردی خودروی‌اش را یک‌ساله بیمه می‌کند درحالی‌که مثلاً در پائیز ۹۸ خودروی او ۳۲۰ میلیون تومان ارزش داشته است حال فرض کنید این خودرو تابستان ۹۹ دچار تصادف می‌شود آن‌هم درحالی‌که قیمتش از ۳۲۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان تفاوت کرده است! این شرایطی است که برای بیمه‌گرها نیز مشکلات زیادی را پدید آورده است.

بیمه و میزان خسارات برحسب نوع و قیمت خودرو تعیین می‌شود و قوانین و عرف جامعه و دیات و ... نیز در آن مؤثر هستند اما وقتی خودرویی در ابتدای سال ۳۰۰ میلیون تومان است و در اسفندماه همان سال ۵۰۰ میلیون تومان چطور می‌توان قیمت واقعی بهایی که باید بیمه در خسارات بپردازد را محاسبه کرد؟

طرح‌های ابتکاری
برای این منظور طرح ابتکاری را پیشنهاد کرده‌اند و آن اینکه بیمه به ازای هر خودرو ۳۰۰ میلیون تومان بیمه شود یعنی اگر خودروی شما هر میزان که قیمت داشت تا ۳۰۰ میلیون تومان برای بیمه می‌ارزد حال می‌خواهد خودروی شما یک و نیم میلیارد تومان باشد شرکت‌های بیمه‌گر به‌اندازه همین ۳۰۰ میلیون تومان به شما خسارت پرداخت می‌کنند. نکته‌ای که باعث مضحک شدن این ماجرا است آن است که بیمه‌ها اعلام کرده‌اند با این طرح موافق هستند اما در موقع دریافت حق بیمه قیمت روز را ملاک قرار دهند!

به‌عبارت‌دیگر خودروی شما وقتی قرار است به بیمه پول بدهید یک و نیم میلیارد تومان است وقتی قرار است بیمه به شما خسارت بدهد ۳۰۰ میلیون تومان! این قاعده مضحک که بیشتر به طنز شبیه است به‌صورت جدی از سوی برخی به‌عنوان راهکار معرفی می‌شود. این دسته افراد می‌گویند برای اینکه مالکان خودروهای گران‌تر از ۳۰۰ میلیون تومان هم متضرر نشوند به ازای هر ۳۰۰ میلیون تومان یک بیمه بخرند مثلاً اگر شما خودرویی ۹۰۰ میلیون تومانی دارید سه بیمه‌نامه ۳۰۰ میلیون تومانی بخرید! درواقع سالانه ۵۰ میلیون تومان به بیمه پول بدهید تا در زمان خسارت دادن به شما قطره‌چکانی پولتان را به شما برگردانند.

راهکار بینابینی
این طرح مضحک که از سوی بیمه‌ها اعلام‌شده دارای نواقص عجیبی است اما از سوی دیگر باید در یک موضوع هم به بیمه‌گرها حق داد و آن‌هم اینکه امروز سپر یک خودروی معمولی هیوندا هم ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد و اگر قرار باشد که سقفی برای خودروها تعیین نشود که تمام اعتبارات و بودجه‌هایشان را باید بر روی خسارات بگذارند.

به نظر می‌رسد ابتدا باید تکلیف دیه یک فرد معلوم شود نمی‌توان با یک خودروی یک و نیم میلیارد تومانی فردی را کشت و دیه‌اش را داد! این باعث می‌شود هر کس که پول‌دار باشد خیالش از تصادفات منجر به فوت راحت باشد از سوی دیگر حق بیمه نیز باید به واقعیت نزدیک شود و خسارات پرداختی با حق بیمه رابطه‌ای معنی‌دار پیدا کند شاید در آن زمان بتوان یک تعادلی رابین حق بیمه، خسارات و نوع خودروها ایجاد کرد اما تا آن زمان باید شاهد بلاتکلیفی عجیب‌وغریب در صنعت بیمه باشیم.

کد خبر: ۵۴٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha