۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
تکمیل «زنجیره تولید» حلقه مفقوده اقتصاد در استان سمنان است
کارشناس اقتصادی:

تکمیل «زنجیره تولید» حلقه مفقوده اقتصاد در استان سمنان است

سمنان- نیک‌سرشت، کارشناس اقتصادی بابیان اینکه در صورت تکمیل زنجیره تولید می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی و تولیدات باشیم، گفت: تکمیل زنجیره تولید حلقه مفقوده اقتصاد استان سمنان است.

حبیب‌الله نیک‌سرشت در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید حلقه مفقوده اقتصاد استان سمنان است، بیان کرد: سال‌ها است که استان سمنان از تکمیل زنجیره تولید رنج می‌برد و هنوز هم برنامه‌ای برای آن تدوین‌نشده است.

وی بابیان اینکه تکمیل زنجیره تولید یعنی مزیت‌های اقتصادی را شناسایی کردن و برای آن‌ها برنامه ریخت اما این موضوع به‌ظاهر ساده هرگز موردنظر مسئولان برنامه‌ریز استان سمنان قرار نگرفته است، گفت: در صورت تکمیل زنجیره تولید یک نفر نباید از روستاها مهاجرت می‌کرد حال‌آنکه امروز روستاهای ما از جمعیت خالی هستند.

این کارشناس اقتصادی بابیان اینکه بیارجمند روزگاری هم پای شاهرود جمعیت داشت اما امروز جمعیتش به پنج هزار نفر نیز نمی‌رسد، بیان کرد: در جنوب دامغان و سرخه و گرمسار شاهد خالی شدن روستاها هستیم و این نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم شرایط اقتصادی را بهینه کنیم.

نیک‌سرشت بابیان اینکه تکمیل زنجیره تولید یعنی از زمین زراعی، کارگر روستایی، تراکتور، برداشت، بسته‌بندی، سورت بندی، حمل‌ونقل، استاندارد، بازاریابی، فرآوری، صادرات، مرز هوایی و زمینی و ... همگی در درون استان وجود داشته باشد، گفت: با توجه به داشتن ظرفیت‌های بسیار خوب درزمینهٔ تولید هرگز شاهد اتفاق افتادن این رویدادها نبوده‌ایم.

وی افزود: استان سمنان درزمینه های تولیدی مانند کشاورزی، زراعت و باغبانی، تولید کود، معدن و فرآورده‌های معدنی، فلزات، صنعت، ماشین‌آلات و ... سرآمد است اما در هیچ‌کدام شاهد تکمیل زنجیره تولید از دانه اول که یک کارگر ساده است تا دانه آخر که مرز هوایی و ارسال به کشورهایی مانند روسیه است، نیستیم.

کارشناس اقتصادی بابیان اینکه تکمیل زنجیره تولید یعنی بتوانیم تمام فاصله بین زمین زراعی مثلاً در دامغان را تا فروشگاه عرضه محصولات غذایی در مسکو یکجا داشته باشیم اما در سطح استان سمنان اصلاً برنامه‌ریزی در این حوزه وجود ندارد، گفت: هنوز پسته دامغان به سه هزار میلیارد تومان چرخش مالی دارای زنجیره کامل نیست چه برسد به دیگر تولیدات استان در بخش‌های مختلف.

نیک‌سرشت گفت: ایجاد مرز هوایی در شاهرود می‌توانست شرایطی را به وجود بیاورد که اثر اقتصادی زنجیره تولید در سفره خانوار روستایی نیز احساس شود اما به دلیل نداشتن برنامه مدون متأسفانه این موضوع تحقق نمی‌یابد.

کد خبر: ۵۴٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha