۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
حرکت تند چرخ های صنعت در قطب فولاد آذربایجان شرقی
بازار گزارش می دهد؛

حرکت تند چرخ های صنعت در قطب فولاد آذربایجان شرقی

تبریز – چرخ های قطب صنعت فولاد منطقه آذربایجان شرقی، این روزها در دهه چهارم انقلاب اسلامی ایران، با حرکت تندتری راه پیشرفت را طی می کند.

بازار، گروه استان ها- بیت اله احمدی؛ شهرستان بناب در ۴۱ امین سال توسعه صنعتی خود راه پیشرفت را به خوبی طی کرده است؛ شهری که پیش از انقلاب اسلامی از نقاط محروم استان آذربایجان شرقی بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چرخ های پیشرفت در این شهرستان یکی پس از دیگری چرخید.

بر اساس نشانه‌ ها و آثار شناخته شده در شهر بناب، قدمت تاریخ و تمدن این شهر به ۶ هزار سال پیش می‌رسد این محل به جهت آب و هوای معتدل و بارندگی‌های سالیانه و زمین‌های مسطح و هموار و قرار گرفتن اراضی در دامنه‌های سهند و سواحل دریاچه ارومیه محلی مناسب برای اسکان بشر بوده‌ است. آثار به دست آمده از حفاری‌های قره تپه گزاوشت و قیزلار قلعه سی (قلعه دختران) که یکی از۹۳ تپه باستانی است و همچنین وجود ۳۶غار مربوط به یکدیگر(معماری صخره‌ای صور) که نشانگر زندگی‌های دسته جمعی در دوران ماقبل تاریخ است، همچنین کشف آثار قدیمی مانند ظروف سفالین، فلزی و نشانه‌های تمدن شهری تا عمق چند متری زمین، این سابقه طولانی را تأیید می‌کند.

شهرستان بناب دارای تنها مرکز تحقیقات هسته‌ای در شمالغرب کشور است که لیزر یون آرگون ۱۰ برای نخستین بار در خاورمیانه در این مرکز تولید شد.

ساخت و طراحی لیزر، تولید تایروترون، جوشکاری پیشرفته مواد فلزی به غیرفلز، ساخت سنسورهای حرارتی، ساخت تویپ اشعه ایکس و بیهنه سازی سیستم لایه نشانی نایلیون تنها شماری از فعالیت این مرزکز به شمار می رود.

بناب با دارا بودن موقعیت استراتژیک در راه مواصلاتی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و کردستان، نقش مهمی را در حمل و نقل منطقه به عهده دارد.

بناب به شهر دوچرخه معروف شده، در این شهرستان، در هر خانه، حداقل یک دوچرخه وجود داشته و اغلب مردم با دوچرخه به محل کار خود می‌روند و به دلیل داشتن خیابان‌های با شیب بسیار کم، برای دوچرخه سواری مناسب است.

افزایش ۱۴۰ درصدی صادرات بناب

فرماندار شهرستان بناب به خبرنگار بازار گفت: امسال ۲۱۰ میلیون دلار صادرات از شهرستان بناب صورت گرفته که در مقایسه با سال گذشته ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.

امین رفیعی با تشریح پروژه های در دست اقدام این شهرستان خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۷۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی بناب مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: امسال برای اجرای طرح های عمرانی استانی و ملی شهرستان بناب، ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که در قالب ۶۰ پروژه اجرا خواهد شد.

نماینده عالی دولت در بناب در ادامه به تکمیل فضای شهرک صنعتی بناب اشاره کرد و ادامه داد: فضای شهرک صنعتی تکمیل و به یک چالش جدی تبدیل شده است که سرمایه گذاران به خاطر عدم وجود فضا در این شهرک، در شهرک های صنعتی سایر شهرها اقدام به سرمایه گذاری می کنند.

به گفته فرماندار بناب، تملک و توسعه شهرک صنعتی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار آغاز شده و از عملیات اجرایی تملک و واگذاری آن به متقاضیان شروع شده است.

فعالیت ۱۷۰ واحد تولیدی صنعتی در بناب

همچنین رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بناب در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در این شهرستان یک شهرک صنعتی، ۲ ناحیه صنعتی و ۲ کوی صنعتی موجود است.

حبیب خان بابایی افزود: در مجموع ۱۷۰ واحد تولیدی و صنعتی در شهرستان بناب فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان نقش بی بدیل در رونق تولید و ارزآوری در بخش صادرات غیرنفتی دارد، عنوان کرد: در نیمه نخست امسال صادرات محصولات غیرنفتی به خارج از کشور از لحاظ ریالی ۴۲ درصد و از لحاظ وزنی ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بناب تاکید کرد: این شهرستان با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در ۱۰۵ کیلومتری جنوب تبریز از قطب های صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی به شمار می رود.

دلال‌ها مانع توسعه شهرک صنعتی بناب هستند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌شرقی گفت: دست داشتن دلال‌ها مانع توسعه شهرک صنعتی بناب شده است.

مرتضی نیرومند که در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و اقتصاد مقاومتی شهرستان بناب صحبت می کرد، اظهار داشت: عدم توسعه شهرک صنعتی بناب باعث شده در سال های اخیر سرمایه گذاران زیادی در شهرهای دیگر هزینه و سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به موانع موجود در مسیر توسعه شهرک صنعتی بناب از رئیس دادگستری بناب بخاطر همکاری های لازم در خصوص رفع موانع توسعه شهرک صنعتی بناب تقدیر و تشکر کرد.

نیرومند تصریح کرد: یکی از موانع عدم توسعه شهرک صنعتی بناب ورود دلال ها به این موضوع بود، بطوری که دلال‌ها با خرید زمین‌های اطراف شهرک صنعتی قصد فروش آن با نرخ بالا به سرمایه‌گذاران را داشتند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی سپس از آغاز عملیات اجرایی توسعه فاز جدید شهرک صنعتی بناب خبر داد و افزود: عدم وجود تصفیه خانه فاضلاب از مشکل‌های اساسی شهرک صنعتی بناب است که سه سال است اعتبار این شهرک در سایر شهرستان‌ها هزینه می‌شود.

اما یکی از تولیدکنندگان این شهرستان نیز به خبرنگار بازار می گوید: ما ۲۳ قلم انواع لبنیات تولید می کنیم که به کشورهای خلیج فارس نیز صادرات داریم.

مدیر یکی از شرکت های صنایع روشنایی نیز عنوان می کند: بیش از ۲۰۰ نوع محصول در این شرکت تولید می کنیم که ۷۰ درصد تولیدات ما توسط مهندسان بومی ساخته و طراحی شده است.

گفتنی است، شهرستان بناب علاوه بر تولیدات کشاورزی و دامی، قطب تولید فولاد در منطقه به شمار می رود.

کد خبر: ۵٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha