۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
اظهارات جدید تولید کننده واکسن کرونا/ ویروس کرونا مانند آنفولانزا جهش نکرده است
مصاحبه اوگور شاهین با بی بی سی

اظهارات جدید تولید کننده واکسن کرونا/ ویروس کرونا مانند آنفولانزا جهش نکرده است

در این روزها همه نگران جهش ویروس کرونا و بی اثر شدن تلاش دنیا برای دست یابی به واکسن هستند ولی اوگور شاهین اعلام کرد ویروس کرونا متفاوت از آنفولانزا است و تنها زمانی نیاز به تجدید تزریق واکسن وجود دارد که بدن مقاومت خود در برابر ویروس را از دست داده باشد.

بازار؛گروه بین الملل: اوگور شاهین دانشمندی که  نامش  به دلیل تولید واکسن کرونا در دنیا شناخته شده است در این روزها با رسانه های زیادی مصاحبه کرده است. یکی از مصاحبه های جنجال برانگیز او با بی بی سی بود و او اعلام کرد که در جریان مطالعات روی  این واکسن و تولید آن از کمک دولت امریکا و کمیته سرمایه گذاری برای تولید واکسن کرونا که در امریکا فعال است استفاده نکرده است.

این در حالیست که پیشتر دونالد ادعای حمایت از این شرکت داروسازی را مطرح کرده بود. وی در مورد دلیل این تصمیم گیری توسط شرکت بیون تک گفت: «ما از اولین مراحل کارخود تصمیم گرفتیم تا به طور مستقل فعالیت کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که می توانیم محصول خود را به هر بخشی از دنیا که بخواهیم و مورد نیاز است ارسال کنیم. به همین دلیل از دریافت کمک مالی مستقیم از دولت امریکا امتناع کردیم.»

با وجود اینکه پی فایزر و بیون تک از دریافت حمایت مالی مستقیم از دولت امریکا خود داری کرده اند ولی قراردادی به ارزش ۱.۹۵ میلیارد دلار با دولت منعقد کرده اند و بر مبنای آن ۱۰۰ میلیون دوز واکسن را به امریکا فروخته اند.

اما بر خلاف امریکا، اتحادیه اروپا حمایتهای زیادی از این شرکت آلمانی کرده است. شاهین در این مصاحبه گفت: «درماه ژوین سال ۲۰۲۰ بانک سرمایه گذاری اروپا به منظور توسعه ظرفیت تولید واکسن بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار وام به شرکت بیون تک داده است و این حمایت مالی به ما کمک کرد تا بهتر بتوانیم روی کار خود متمرکز شویم.»

بعد از اعلام خبر اثرگذاری ۹۰ درصدی واکسن کرونا، اتحادیه اروپا خبر از خرید ۳۰۰ میلیون دوز واکسن تولید این شرکت داد و اسپانیا اعلام کرد اولین کشور اروپایی خواهد بود که واکسن پی فایزر را دریافت می کند.

آیا باید تزریق آن سالانه تجدید شود
سوالی که در این مصاحبه از اوگور شاهین پرسیده شد این بود که آیا باید بعد از یک سال واکسن تجدید شود یا خیر؟ شاهین در پاسخ به این سوال گفت:«ما انتظار داریم سطح آنتی بادی ها در بدن به مرور زمان و با گذشت از زمان تزریق کاهش پیدا کند ولی نمی توانم با اطمینان بگویم که نیاز است هر ساله این واکسن تجدید شود. شاید دو سال یک بار و حتی شاید ۵ سال یک بار نیاز به دریافت مجدد واکسن وجود داشته باشد. در این مورد باید مطالعات بیشتری انجام شود.»

وی در مورد تفاوت ویروس کنونی کرونا با ویروس آنفولانزا گفت:« به مردم توصیه می شود هر ساله واکسن آنفولانزا را دریافت کنند زیرا ویروس انفولانزا هر سال تغییر می کند و جهش پیدا می کند و واکسن تازه ای باید تولید و تزریق شود ولی ویروس کرونا تا کنون چنین جهشی نداشته است و بر مبنای مطالعاتی که ما انجام دادیم احتمال این تغییر در ویروس کرونا بسیار کم است. به همین دلیل تزریق مجدد به دلیل جهش ویروس و تغییر ساختار آن غیر محتمل است. تنها به این دلیل باید تزریق مجدد انجام شود که سطح آنتی بادی ها در بدن کاهش پیدا می کند و ما هنوز نمی دانیم چه مدت طول می کشد تا سطح آنتی بادی ها به اندازه ای کاهش یابد که دیگر بدن نتواند در برابر ویروس مقاومت کند.»

زمستان سختی در پیش داریم
این دانشمند برجسته در مورد شرایط همه گیری در زمستان پیش رو گفت:« امسال زمستان سختی در پیش داریم زیرا تعداد واکسن هایی که تا انتهای امسال وارد بازار می شود نمی تواند تغییری در شمار مبتلایان در دنیا ایجاد کند ولی ما در تلاش هستیم تا با شرکتهای داروسازی بزرگ قراردادهایی برای تولید واکسن منعقد کنیم تا هر چه سریعتر دنیا را در برابر این ویروس واکسینه کنیم.انتظار می رود در فصل اول سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۰۰ میلیون دوز واکسن وارد بازار شده باشد و از نیمه دوم سال بعد به تدریج تاثیر این واکسیناسیون را مشاهده خواهیم کرد.»

 او ادامه داد: «من انتظار دارم زمستان سال بعد ، به زندگی عادی بازگشته باشیم و بدون نگرانی از ابتلا به ویروس بتوانیم زندگی و کار کنیم.»

نکته مهم دیگری که در این مصاحبه مطرح شد در مورد تاثیر این واکسیناسیون در انتقال ویروس از افراد مبتلا به دیگران است. در زمان انتشار خبر تولید واکسن این سوال مطرح شد که آیا واکسن تنها از ابتلای افراد به ویروس  جلوگیری می کند تا مانع از انتشار آن هم می شود. اوگور شاهین در پاسخ به این سوال گفت: «با تزریق واکسن در سطح وسیع شانس انتشار ویروس حداقل ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند و قدرت ویروس در انتقال از یک فرد به فرد دیگر کمتر می شود. در نتیجه هم افراد دریافت کننده واکسن و هم افرادی که واکسن را دریافت نکرده اند می توانند با نگرانی کمتری زندگی کنند.»

او در مورد عوارض جانبی تزریق واکسن گفت:«تا کنون هیچ عارضه جانبی نگران کننده ای مشاهده نشده است. تنها درد خفیف در محل تزریق برای چند روز و تب ظرف یک  یا دو روز مشاهده شده است که عر دو عارضه به سرعت برطرف شده است.

کد خبر: ۵۴٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha