۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
تصمیم عجولانه سهامداران باعث ریزش معاملات یکشنبه/ معاملات دوشنبه چگونه خواهد بود؟
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

تصمیم عجولانه سهامداران باعث ریزش معاملات یکشنبه/ معاملات دوشنبه چگونه خواهد بود؟

یک کارشناس بازار سرمایه علت ریزش بازار سرمایه در روز یکشنبه را تصمیم‌های عجولانه سهامداران دانست.

 رامین کیانی؛ بازار یکشنبه  معاملات بورس روی خوش به سهامداران خود نشان داد چون شاخص کل بازار سرمایه بیش از ۹ هزار واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۲۷۲ هزار واحد رسید اما این رقم به یکباره به دست نیامد چون ۲۰ دقیقه نخست معاملات بازار سرمایه، شاخص کل را تا ۲۰ هزار واحد بالا برده بود چون صف‌های خرید سهم‌های شرکت‌های بزرگ‌مقیاس طولانی بودند و ارزش معاملات را الا نگه داشته بودند ولی بیشتر شدن صف‌های فروش به دنبال کسانی که سهام عمده شرکت‌ها را فروختند، باعث شد که شاخص کل افتی شدید داشته باشد و در این میان باز شدن سهم‌های منفی در معاملات، کم‌اثر نبود.

ریزش دلار و تمایل به سرمایه گذاری در بورس 
گفتنی است، به گفته کارشناسان بازار سرمایه ریزش نرخ دلار در بازار آزاد باعث گرایش بیشتر مردم به بازار سرمایه شده است و همین مسئله نقدینگی بازار سرمایه را افزایش داد به طوری که دو گروه خودرو و فلزات اساسی بیشترین حجم معاملات را در روز جاری داشتند و سهام این شرکت‌ها از جمله «خودرو»، «سایپا» و «فولاد مبارکه» بودند که باعث شد بازار امروز منفی نشود و تالار شیشه‌ای سبزپوش باقی بماند.مهدی رادان، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره روند امروز معاملات بورس گفت: چهارشنبه و شنبه برخی از سهم‌ها مثبت بود و امروز روند دو روز قبلی بورس ادامه پیدا کرد تا سهامداران سه روز متوالی امیدوارکننده را در معاملات مشاهده کنند و در آغاز معاملات هم صف خرید و هم صف فروش تشکیل شده بود اما اتفاق غیر منتظره‌ای نیفتاد و برخی از سهم‌ها که در صف خرید بودند، توانایی ادامه را دارند و آن‌هایی که منفی هستند، امکان دارد به ثبات برسند.

امکان دارد اصلاح سهم ها تمدید شود
وی افزود: امکان دارد  برخی از سهم‌ها هنوز به اصلاح نیاز داشته باشند و اتفاق بنیادینی هم در کف بازار پیش نیامده است اما با شرایط پیش آمده، سهامداران سعی می‌کنند در صورت احساس اینکه روند منفی در بازار در حال شکل گیری است، به سرعت دست به فروش سهام خود  بزنند تا در صف فروش گیر نکنند و نقدینگی خود را زودتر دریافت کنند. و از بازار بیرون بکشند. در این حالت وجود حد نوسان موجب می شود سهامداران از ترس اینکه نتوانند سهام خود را بفروشند تصمیم عجولانه بگیرند.. 
این کارشناس بازار سرمایه درباره متخلفان حقوقی بورس تصریح کرد: در مجلس صحبت‌هایی درباره مجازات و جریمه متخلفان سازمان بورس شده است اما اطلاعات کاملی از این دسته از متخلفان وجود ندارد.


رادان با اشاره به اینکه بازار سرمایه محل تصمیم‌های عقلانی است، مطرح کرد: فروش آن دسته از سهامدارانی که سهام عمده در بازار سرمایه دارند، می‌تواند یکی از تأثیرهای عمده را در وضعیت بازار امروز گذاشته باشد که باید در نظر گرفت اگر فروش عمده به معنای دستکاری بازار باشد تخلف است اما اگر حقوقی احساس کرده سهامش رشد کرده و فروخته اینطور نیست و نباید با دستور مقابل روند اساسی و منطق بازار را گرفت چون این رویه با رویه طبیعی بازار در منافات است. 

پیش بینی معاملات دوشنبه 
وی در پایان درباره روند معاملات بورس در آینده گفت: احتمال دارد دنباله کاهش شاخص در معاملات یکشنبه ممکن است شاخص در معاملات دوشنبه و حتی تا آخر هفته هم ادامه داشته باشد. نوسان زیر یک درصد مثبت و منفی خیلی در بازار اثرگذار نیست و در شرایطی که بازار در تعادل قرار دارد هر سرمایه گذاری می تواند بر اساس تحلیل خود تصمیمات منطقی اتخاذ کند  اما  وقتی بازار قفل  می شود چه در حالت مثبت و چه در حالت منفی تصمیمات احساسی بیشتر می‌شود. .

کد خبر: ۵۴٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha