۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
بازار به روند تعادلی و ثبات نزدیک می شود/ پایدار شدن صف خرید به زمان نیاز دارد
کارشناس بازار سرمایه از روند صعودی می گوید

بازار به روند تعادلی و ثبات نزدیک می شود/ پایدار شدن صف خرید به زمان نیاز دارد

رضاپور معتقد است که اگر در هفته های پیش رو حاشیه های خارجی به بازار سرمایه تحمیل نشود، همچنین تکلیف بسته بودجه کشور و مفروضاتی که قرار است دولت و مجلس در بودجه پیش بینی کنند مشخص شود و در روند قیمت های جهانی تغییرات خاصی رخ ندهد، به نظر می رسد می توانیم به ایجاد یک دور افزایشی متعادل در بازار سرمایه امیدوارتر باشیم.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: بازار سرمایه هفته جدید را سبزپوش و صعودی آغاز کرده و امید است که همین روند به آرامی طی شود و تعادل منطقی به بازار برگردد. دیروز ۲۵ آبان ماه در پیش گشایش بازار از ۵۷۰ نماد حدود ۱۱۴ نماد (۲۰ درصد) با صف خرید و حدود ۱۰۰ نماد (۱۸ درصد) نیز با صف فروش رو به رو بودند و شاخص کل بورس با افزایش ۹ هزار و ۷۱۵ واحد افزایش به عدد ۱ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۳۶۴ رسید که با رشد ۰.۸ درصدی همراه بود.همچنین شاخص کل بورس روز شنبه مورخه ۲۴ آبان ماه، در نهایت با افزایش ۲۶۵۰۸ واحدی بر روی کانال یک میلیون و ۲۴۷ هزار و ۵۸۳ واحدی آرام گرفت.این روند صعودی تا انتهای معاملات حفظ شد و بازار سرمایه برای دومین روز متوالی سبز باقی ماند. نکته قابل تامل این بود که تعداد نمادها با صف های خرید بازار رشد معناداری داشت و بعد از مدت ها از تعداد نمادهای در صف فروش پیشی گرفت.

پایدار شدن صف های خرید به زمان نیاز دارد
احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار بیان کرد: بازار به واسطه ریزش های زیادی که در چند هفته گذشته داشته است و به کف های قیمتی رسید روزهای صعودی و متعادلی را سپری می کند. این ریزش های پرشتاب به واسطه تعیین وضعیت انتخابات آمریکا و در پی آن ریزش شدید نرخ ارز بود که بعد از تثبیت این وضعیت و قیمت سهام شرکت ها با ریزش های بسیار زیاد به محدوده های حمایتی قوی خود رسیده است و در همین راستا در دو روز اخیر و ابتدایی هفته شاهد افزایش تقاضا و اقبال به خرید سهام شرکت ها بوده ایم.

وی افزود: ممکن است این اقبال و خریدها و وارد شدن بازار به شرایط پایدار و افزایشی با فعال شدن بخشی از سیاست های حمایتی که سیاستگذاران بازار سرمایه که از مدت ها قبل به دنبال آنها بودند و به نظر می رسد در حال عملیاتی شدن هستند، به زمان نیاز داشته باشد.

رضاپور ادامه داد: چرا که بسیاری از سرمایه گذاران در هفته های اخیر با برگشت های مقطعی که بازار سرمایه داشته است، اقدام به خرید سهام شرکت ها کردند و هم اکنون در زیان هستند و حجم های زیادی از سهام های شرکت های بزرگ در ریزش های اخیر، محدوده های قیمتی جدید را تجربه کرده است. که به نظر می رسد هر کدام از آن ها در یک برهه زمانی در سطح حمایتی بودند. اما بازار به دلیل ریزش های پر فشار، آن ها را شکسته است و این بار این محدوده ها در برگشت های بازار به عنوان محدوده های مقاومت در نظر گرفته می شوند و شاید در این قیمت ها با افزایش فشار فروش این نمادها مواجه باشیم. در نتیجه این مسئله ممکن است منجر به ریزش های مقطعی نمادهای این چنینی شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: انتظار می رود ریزش ها و کف های بعدی را در روند قیمت سهام شرکت ها تجربه کنیم اما ممکن است از کف هایی که در روز سه شنبه هفته گذشته تجربه کردیم بالاتر باشد و یا شاید شاهد حمایت های خوبی در همان محدوده قیمت های روز سه شنبه باشیم.

او تصریح کرد که حتی در صورت ریزش قیمت سهام شرکت ها ممکن است باعث برگشت بازار شود. بنابراین می توان امیدوار بود که بازار به تدریج به وضعیت پایدار نزدیک خواهد شد. از طرفی گزارشات عملکرد آبان ماه که به نظر می تواند گزارش های خوبی باشد در کنار گزارش فصل پاییز که آن هم انتظار می رود وضعیت مناسبی داشته باشد، به افزایش اعتماد سرمایه گذاران کمک خواهد کرد. همچنین ممکن است راکد ماندن و تعادلی که در بازارهای موازی مثل طلا، ارز یا مسکن رخ داده محرک بازار باشد تا توجه بیشتر سرمایه گذاران را به بازار سرمایه‌ای که در دو ماه گذشته ریزش های عمدتا بالای ۴۰ درصد را تجربه کرده است، جلب کند.

اگر اخبار منفی به بازار تحمیل نشود شاهد افزایشی متعادل بازار خواهیم بود
رضاپور می گوید: در کنار این موضوعات به شرطی که در هفته های پیش رو حاشیه های خارجی به بازار تحمیل نشود و همچنین تکلیف بسته بودجه کشور و مفروضاتی که قرار است دولت و مجلس در بودجه پیش بینی کنند مشخص شود و در روند قیمت های جهانی تغییرات خاصی رخ ندهد، به نظر می رسد که می توانیم به ایجاد یک دور افزایشی متعادل در بازار سرمایه امیدوارتر باشیم.

این تحلیلگر بازار سهام در واکنش به الزام سهامداران حقوقی به بازارگردانی که در دستور کار سازمان بورس است، اشاره کرد که طبیعتا بحث بازارگردانی و نقدشوندگی سهام شرکت ها موضوعی است که در افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه موثر است و می توانند هر زمانی که تمایل دارند اقدام به فروش کنند یا خرید سهام خود را نهایتا در یکی دو روز بورسی انجام دهند. همین مسئله می تواند به کاهش ریسک معاملاتی سرمایه گذاران و کاهش ریسک نقدشوندگی آنها منجر شود و مردم را از حضور در بازار سرمایه نترساند.

وی عنوان کرد: درست است که بحث کاهش زمان پیش گشایش بازار در کاهش هیجانات پیش از معامله اثر گذار است اما همچنان آن افرادی که قصد دارند فروش مضاعفی را در صف ها ایجاد و سرمایه گذاران را به فروش ترغیب کنند و شاید بعد از این کار خودشان سفارشات را حذف کنند و تنها بخاطر پایدار بودن جو منفی این اقدام را انجام دهند، به نظر می رسد با این سیاست جدید هم باز می توانند همچنان این اقدامات را انجام دهند و باوجود اینکه این سیاست خوب است اما کافی وبازدارنده نیست.

رضاپور خاطرنشان کرد که اکنون هیجانات پیش گشایش و بعضی از شیطنت هایی که در پیش گشایش ها اتفاق می افتاد و قیمت سهام شرکت ها و روند بازار را متاثر می کرد، تا حد زیادی فروکش کرده است. این موضوع پیش گشایش در سال های قبل هیچ مشکلی ایجاد نمی کرد اما به نظر می رسد با تحولاتی که بازار سرمایه در این مدت اخیر داشته، یکی از  فاکتورهایی بود که بر فرایند معاملات اثرگذار گذاشت.

این کارشناس بازار سهام درانتها تاکید می کند که به صورت کلی با محدودیت ها، فریزکردن ها و ممنوع کردن ها موافق نیست و هرچه این سیاست ها به سمت آزادی عمل بیشتر برای بازار باشد، می تواند کارایی عملیاتی بهتری داشته باشد و این موضوع هم می تواند در بلندمدت به بازار کمک کند.

کد خبر: ۵۴٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha