۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۴
 امیدی به بهبود بازار نفت در ۲۰۲۰ نیست/ کرونا تقاضای جهانی را درهم شکست
رییس مرکز مطالعات انرژی وین در گفتگو با بازار:

امیدی به بهبود بازار نفت در ۲۰۲۰ نیست/ کرونا تقاضای جهانی را درهم شکست

برکشلی رییس مرکز مطالعات انرژی وین می گوید: طی ۶ ماهه اول ۲۰۲۰، تقاضای جهانی نفت ۱۷ در صد یعنی ۱۷ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. در طول تاریخ، هیچ واقعه ای، این چنین تقاضا را در هم نشکسته بود. بنابر این هر تحولی در مورد کرونا، تاثیر آنی و مهمی بر تقاضا و قیمت جهانی نفت خواهد داشت.

بازار؛ گروه انرژی: پس از فروکش کردن هیجانات  انتخابات آمریکا، خبر تاثیر ٩٠ درصدی واکسن کرونا  منجر به جهش قیمت نفت تا مرز ۴٣ دلار شد. شرکت داروسازی فایزر می‌گوید که واکسن کرونای این شرکت در بیش از نود درصد موارد از انتقال ویروس کرونا پیشگیری کرده است. در مرحله سوم کارآزمایی بالینی، واکسن فایزر به ۴۳۵۰۰ نفر در شش کشور دنیا، آمریکا، آلمان، برزیل، آرژانتین، ترکیه و آفریقای جنوبی در دو نوبت به فاصله سه هفته تزریق شده است. فایزر می‌گوید در نود درصد موارد مصونیت به کرونا هفت روز بعد از تزریق نوبت دوم و ۲۸ روز بعد از نوبت اول حاصل شده است فریدون برکشلی رییس مرکز مطالعات انرژی وین در گفتگو با بازار به بررسی تاثیر کشف واکسن کرونا بر بازار جهانی نفت پرداخته و می گوید که تنها یک ماه به پایان سال ۲۰۲۰ باقی مانده و امیدی به بهبود در این مدت کوتاه باقی مانده نیست. او البته تاکید می کند که پاندمی کرونا تنها عامل کاهش تقاضا و قیمت بوده است. در طول تاریخ، هیچ واقعه ای، این چنین تقاضا را در هم نشکسته بود. بنابر این بدیهی است که هر تحولی در مورد کرونا، تاثیر آنی و مهمی بر تقاضا و قیمت جهانی نفت خواهد داشت. او همچنین معتقد است که دموکراتها، نسبت به توسعه نفت شیل، اقبال کمتری دارند و احتمالا در نیمه دوم ۲۰۲۱، کاهش نفت شیل به بازار کرونا زده نفت کمک خواهد کرد. متن کامل گفتگوی بازار با فریدون برکشلی رییس مرکز مطالعات انرژی وین را در ادامه می خوانید:

* بازار نفت همانند سایر بازارهای موازی جهان هفته گذشته به استقبال خبر موثر بودن واکسن کووید-۱۹ رفت و توانست رشد حدود ۸.۵ درصدی را به نام خود ثبت کند. اما سوال اینجاست که امیدواریها نسبت به پیدا شدن واکسن کرونا تا چه اندازه می‌تواند به بهبود وضعیت بازار کمک کند؟
طی دوره ۲۰۲۰، بازار جهانی نفت، سخت کرونا محور بوده است. سه ماهه چهارم ۲۰۱۹، برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت، تقاضا از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز عبور کرد. تمام پیش بینیها، از افزایش یک میلیون بشکه تقاضای نفت به صورت سالانه بعد از سال ۲۰۲۰ خبر می‌داد. اما از ژانویه ۲۰۲۰ و با علنی شدن ویروس همه گیر کرونا، شرایط تغییر کرد. طی ۶ ماهه اول ۲۰۲۰، تقاضای جهانی نفت ۱۷ در صد یعنی ۱۷ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. بنابر این پاندمی کرونا تنها عامل کاهش تقاضا و قیمت بوده است. در طول تاریخ، هیچ واقعه ای، این چنین تقاضا را در هم نشکسته بود. بنابر این بدیهی است که هر تحولی در مورد کرونا، تاثیر آنی و مهمی بر تقاضا و قیمت جهانی نفت خواهد داشت. البته پاره‌ای گزارشات هم تاثیرات روانی مثبتی بر بازار دارد.

* با این اوصاف فکر می‌کنید که روند صعودی قیمتها در روزها و ماههای اینده ادامه پیدا میکند یا بازار تنها تحت تاثیر یک خبر قرار گرفته و دوباره به قیمتهای قبلی بازمی گردد؟
پیش بینی برای تقاضای نفت در بهترین شرایط حدود ۹۰ میلیون بشکه در روز برآورد شده است. بنابراین در شرایطی که تقاضا در بدترین شرایط تاریخ بازار جهانی نفت قرار دارد، عرضه نفت شدت بی سابقه‌ای پیدا کرده است. مدیریت بازار توسط اوپک پلاس کمک مهمی به ثبات بازار جهانی نفت کرده است. البته دامنه تحمل اوپک پلاس هم تابع محدودیت‌هایی است.

در طول سه ماهه دوم و سوم سال جاری، برنت از ثبات نسبی برخوردار بوده و معمولا  به قیمت ۴۰ دلار در بشکه معامله می‌شده است. بدیهی است که اخبار مثبت مربوط به کشف واکسن و یا شیوه‌های مدیریت بحران همه گیری، تاثیر مثبتی بر روند قیمت‌ها دارند. البته باید توجه داشت که، این تحولات مربوط به آینده است. انتظار نمی رود که تا اواخر ۲۰۲۱ بتوانیم امید محکمی نسبت به بهبود روند تقاضا و قیمت داشته باشیم. ما حالا در ماه آخر ۲۰۲۰ هستیم. بنابر این برای تحولات بازار باید در انتظار سال آتی باشیم. فکر می‌کنم که ۲۰۲۰ را با برنت متوسط ۴۰ تا ۴۵ تمام خواهیم کرد.

* آیا انتخابات آمریکا و پیروزی آقای جو بایدن هم می‌تواند بازار نفت را تحت تاثیرخود قرار دهد؟
البته در این میان روند تحولات سیاسی و ژئو پلیتیک هم مهم است. انتخابات امریکا، و مشخص شدن نتایج آن نقش مهمی در روند عرضه و تقاضا خواهد داشت. چنانچه تحت هر شرایطی، پرزیدنت ترامپ در کاخ سفید باقی بماند. نفت شیل، کماکان پرشتاب وارد بازار خواهد شد و بازار آسیب دیده و شکننده نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. دموکراتها، نسبت به توسعه نفت شیل، اقبال کمتری دارند و احتمالا در نیمه دوم ۲۰۲۱، کاهش نفت شیل به بازار کرونا زده نفت کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۵۴٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha