۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
کاهش انتظارات تورمی نرخ  ارز را نزولی کرد/ تداوم قیمت ها در بازار ارز و سکه
بررسی «بازار» از آینده قیمت سکه و ارز؛

کاهش انتظارات تورمی نرخ  ارز را نزولی کرد/ تداوم قیمت ها در بازار ارز و سکه

با وجودی که قیمت ارز و سکه در هفته های گذشته با نوسان شدید همراه بود اما اکنون نرخ ها در این بازار کاهشی شده است و کارشناسان احتمال سیر نزولی قیمت این کالاها را با توجه به کاهش انتظارات تورمی در بازار پیش بینی می کنند.

اسدالله خسروی؛ بازار: بازار ارز و سکه برای سرمایه گذاری دیگر جذابیتی ندارد چرا که فعالان چنین بازاری به خوبی می دانند بانک مرکزی برای واقعی کردن قیمت ها در این بازار نقشه دارد. نقشه ای که نتیجه آن در یکی دو هفته اخیر مشهود است. خیلی ها فکر می کردند انتخابات امریکا نرخ ارز و سکه را دچار تغییر جدی می کند اما چنین اتفاقی تاثیر آنچنانی بر بازار نگذاشت بلکه اجرای سیاست های بانک مرکزی موجب شده است که در یک هفته اخیر قیمت ارز با نوسانی رو به پایین همراه شود.

هر چند قیمت دلار طی ۲ هفته گذشته در بازار با انتخاب جو بایدن بعنوان رئیس جمهور آمریکا به حدود ۲۲ هزار تومان رسید اما این اتفاق ناشی از جو روانی و هیجانی بود که در بازار حاکم شد و خیلی دوام نیاورد چرا که قیمت این کالا دوباره در مسیر رشد قرار گرفت. در چنین شرایطی بود که رئیس جمهور اعلام کرد؛ برنامه های ساماندهی اقتصاد کشور از ماههای پیش تدوین و اجرایی می شود، بانک مرکزی نیز از اجرای سیاست های پولی سخن به میان آورد تا این موضوع باعث شود تورم انتظاری در کشور کاهش و بدنبال آن قیمت ها تا حدودی مسیر سراشیبی را در پیش گیرند.

حباب سکه و ارز در حال تخلیه شدن
محسن صادقی کارشناس مالی در گفتگو با «بازار» درباره علل کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز گفت: پیش بینی کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز با توجه به سیاست های بانک مرکزی و دولت در کنترل نرخ تورم و ساماندهی بازار دور از ذهن نبود وافزایش قیمتی که در ماه های گذشته در این بازار رخ می داد غیر واقعی بود.

وی به سیاست های کلی دولت در کنترل قیمت ها اشاره کرد و افزود: قیمت ها بعد از بروز اتفاقات نیمه اول سال در پی عرضه فراوان پول به بازار، رشد پایه پولی و تشدید نرخ تورم که ویروس کرونا نیز مزید بر آن شد، ریال را تضعیف و انتظارات تورمی را در کشور بالابرد تا جایی که در برآوردهای آماری رشد ماهانه تورم نرخ این شاخص در مهر ماه را با  ۷ درصد افزایش نسبت به ماه قبل از آن نشان می دهد. این موضوع زنگ خطری بود تا بانک مرکزی با برنامه ریزی و اتخاذ سیاست های ارزی و پولی در کنار حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم مانع از رشد قیمت ها در بازار شود.

قیمت ها بعد از بروز اتفاقات نیمه اول سال در پی عرضه فراوان پول به بازار، رشد پایه پولی و تشدید نرخ تورم که ویروس کرونا نیز مزید بر آن شد، ریال را تضعیف و انتظارات تورمی را در کشور بالابرد تا جایی که  برآوردها نشان می دهد رشد ماهانه تورم  در مهر ماه ۷ درصد افزایش یافته است

تورم انتظاری در نیمه نخست سال ۶۰ درصد افزایش یافت
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه طی نیمه نخست سال جاری تورم انتظاری در کشور بیش از ۶۰ درصد شده بود، گفت: این مسئله باعث تحرک بخشی بازار ارز و سکه برای سرمایه گذاران با هدف تبدیل دارایی ها به کالاهای ارزشی چون ارز و سکه شد چرا که آنها با چنین اقدامی سعی داشتند دارایی هایشان را به سکه و ارز تبدیل کنند تا ارزش آنها حفظ شود.

صادقی افزود: با نزدیک شدن انتخابات آمریکا تقاضا برای خرید ارز و سکه در بازار افزایش یافت و این موضوع باعث شد تا قیمت دلار به حدود ۳۲ هزار تومان و سکه به حدود ۱۷ میلیون تومان برسد. افزایش قیمتی که خیلی پایدار نبود و با انتخابا بایدن قیمت هادر بازار فرو ریخت. هر چند انتخابات ریاست جمهوری امریکا برکاهش قیمت سکه و ارز تا حدی تاثیر گذارشد اما کاهش واقعی قیمت این کالاها در بازار بدنبال اعلام برنامه های بانک مرکزی و دولت در کنترل قیمت ها و نرخ تورم اتفاق افتاده است. این موضوع در کنار انتخاب بایدن باعث شد تا حباب قیمت سکه و ارز تاحدودی تخلیه شود.

هر چند انتخابات ریاست جمهوری امریکا برکاهش قیمت سکه و ارز تا حدی تاثیر گذارشد اما کاهش واقعی قیمت این کالاها در بازار بدنبال اعلام برنامه های بانک مرکزی و دولت در کنترل قیمت ها و نرخ تورم اتفاق افتاده است. این موضوع در کنار انتخاب بایدن باعث شد تا حباب قیمت سکه و ارز تاحدودی تخلیه شود

رکود در بازار مسکن و خودرو و انتظار مردم برای کاهش قیمت ها
وی به وجود رکود دربازار مسکن و خودرو اشاره کرد و افزود: کاهش انتظارات تورمی در کشور موجب شده است تا قیمت این کالاها در بازار نیز جهشی نشود و مردم همچنان با انتظار کاهش قیمت ها به این بازارها ورود نکنند. چرا که اکنون دیگر تحریمی نمانده است که آمریکا دست به آن زند.  

صادقی اضافه کرد: کاهش انتظارات تورمی باعث شده است که قیمت ها در بازار افزایشی نشود و حتی مردم همچنان به امید کاهش قیمت ها در انتظار بمانند. در چنین شرایطی است که اکنون قیمت سکه در کانال ۱۲ هزار تومان و بهای دلار در کانال ۲۶ هزار تومان قرار گرفته است و ادامه کاهش قیمت ها نیز در آینده دور از انتظار نیست.

کاهش انتظارات تورمی باعث شده است که قیمت ها در بازار افزایشی نشود و حتی مردم همچنان به امید کاهش قیمت ها در انتظار بمانند

دلار در کانال ۲۶ هزار تومان
به گزارش بازار، در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان، یورو ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان و درهم امارات ۷ هزار و ۴۵۰  تومان اعلام شده است.
سیر نزولی قیمت ها در حالی در بازار ارز از عصر چهارشنبه ۱۴ آبان ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد که قیمت دلار طی ۲ هفته اخیر با کاهش حدود ۷ هزار تومانی همراه بوده و دلار از ۳۰ هزار تومان ظهر چهارشنبه به ۲۳ هزار تومان در صبح روز یک‌شنبه ۱۸ آبان رسید.

چشم انداز مثبت به بازار ارز و سکه
کارشناسان معتقدند، سیاست های بانک مرکزی در کنترل نرخ تورم باعث شده تا مردم چشم انداز مثبتی از آینده بازار داشته در ذهن ترسیم کنند. علاوه بر کاهش قیمت ارز ودر بازار، قیمت این کالا در صرافی ها نیز کاهشی است طوری که هم اکنون قیمت فروش دلار در صرافی ها با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۶ هزار و ۵۸۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف ۱۰۰۰ تومانی نسبت به قیمت فروش، ۲۵ هزار و ۵۸۰ تومان تعیین شده است.

همچنین قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۱ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۰ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شده است.  گفتنی است که نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.

کاهش قیمت طلا
طلا نیز امروز در بازار سیر نزولی داشت تا جایی که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۰۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. علاوه بر این، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۶۰۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

کد خبر: ۵۴٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha