۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
اپل با معرفی تراشه M۱ مشتریان خود را به روز می کند/تراشه M۱ انتقال به Apple Silicon را  ممکن ساخت
سهولت کار با بهره گیری از مدرن ترین فن آوری های نوین

اپل با معرفی تراشه M۱ مشتریان خود را به روز می کند/تراشه M۱ انتقال به Apple Silicon را ممکن ساخت

هفته گذشته شرکت اپل در خلال رونمایی از سه محصول جدید مک بوک اولین تراشه انحصاری خود تحت عنوان M۱ را نیز معرفی نمود، این تراشه دارای حداکثر سرعت دوبرابری، بازده ای و کارایی بسیار بالا همراه با معماری یکپارچه حافظه است.

سیران خانعلی زاده؛ بازاردر هفته ای که گذشت شرکت اپل  در رخ داد سالانه  «One More Thing  »، از سه مدل مک بوک جدید تحت عناوین Mini Macbook ,Macbook pro , Mackbook Air  رونمایی کرد؛ به گفته برخی از کاربران هر سه این مدل در نوع خود یک وسیله  منحصر به فرد  تلقی می شوند؛ اما از سوی دیگر بسیاری از منتقدین بر این باورند که خانواده  مک بوک های اپل  بسیاری از قابلیت های مدل های قبلی را بدون هیچ گونه تغییری  کپی  کرده اند  وتنها در چندین طراحی نرم افزاری دارای وجه تمایز هستند.

اما از سوی دیگر، شرکت اپل ادعا می کند، همراه با این خانواده جدید از قوی ترین و  سریع ترین پردازش گر دنیا رونمایی کرده است. این قطعه پردازش گر M۱ نام دارد وبه نظر می رسد با قابلیت های افزوده شده در مقایسه با سایر پردازشگر های موجود، انقلابی عظیم در صنعت لپ تاپ و سایر فناوری های مشابه اتفاق خواهد افتاد. اما به راستی این قطعه بسیارکوچک چیست و چرا شرکت اپل نگاه بسیار خوش بینانه ای در قبال آن اتخاذ نموده است. در این گزارش جستاری خواهیم داشت به ویژگی های این قطعه کوچک اما در عین حال بسیار پرقدرت.

پردازشگر چیست و دارای چه ویژگی هایی است؟
از سال ۲۰۰۶ کمپانی اپل از قطعه پردازشگر Intel processors  ساخت شرکت اینتل  در مک بوک هایش  بهره گرفته است؛ اما  اپل  در مک بوک های ۲۰۲۰ رویکرد جدیدی را در پیش گرفته است و از پردازشگر انحصاری خود بانام  M۱ برای اولین بار استفاده کرد. در واقع  ایجاد این تغییرات ساختاری برگرفته از رویکرد انتقال به  Apple Silicon شروع شده است و برای نخستین بازار گوشی های آیفون و آیپد شروع شدند و به پردازشگر انحصاری اپل با نام Apple Silicon  مجهز شدند. استفاده از سیلیکون اپل  به این معناست که  در آینده نه چندان دور Mac ها  می تواند عملکرد های آیفون و آیپد را  نیز کنترل  و مدیریت نماید.

M۱  با استفاده از ۵ نانومتر با ۱۶ میلیارد ترانزیستور ساخته شده است و دارای طراحی بسیار کوچک اما  پرقدرت است. لازم به ذکر است، این پردازشگر  دارای عملکرد پیشرو در صنعت  وات است، به همین دلیل است که اولین مدل های Apple Silicon MacBook Air و   MacBook Pro   دارای عمر باتری  بیشتردر مقایسه با مدل های اینتل خواهند بود.

ساختار CPU
در هسته ای ترین قسمت این چیپ از یک CPU هشت هسته چهار هسته با کارایی بالا و چهار هسته با بازده بالا قرار دارد؛ هسته های با کارایی بالا هر یک عملکرد پیشرو در صنعت را برای کارهای تک رشته ای فراهم می کنند و  به ادعای اپل سریعترین هسته های پردازنده در سیلیکون کم مصرف در جهان هستند. جالب توجه است، که چهار هسته با بازده بالا دارای عملکرد برجسته در یک دهم قدرت هستند و عملکردی  مشابه با  dual-core Intel  وشاید بهترهم  ارائه می دهند.

در حالت کلی هشت هسته تعبیه شده در این پردازشگر  در یک واحد کلی، دارای قدرت محاسباتی باور نکردنی خواهند بود و قادر هستند  سخت ترین و پچیده ترین عملکردها را در هرواتی پردازش کند. به اعتقاد کارشناسان این تراشه M۱ به شکل چشم گیری دارای قابلیت بالا، سرعت فوق پیشرفته و تداوم عملکردی بی نهایت  است.

GPU ساختار
شگفتی M۱ تنها به اینجا ختم نمی شود،   GPU هشت هسته ای  یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد آن است  که می تواند ۲۵۰۰۰ رشته را به طور همزمان اجرا کند و این بدان معناست که M۱ قادر است کارهای بسیار طاقت فرسا را ‌با سهولت انجام دهد. طبق داده های اپل، M۱ دارای سریعترین گرافیک یکپارچه جهان در یک رایانه شخصی با توان ۲.۶ ترافلاپ است. به عنوان مثال؛ شما قادر خواهید بود کارهایی مانند بازی Apple Arcade، ویرایش ویدئوها، تأمین انرژی صفحه نمایش خارجی ۶K و موارد دیگر را با سهولت و همزمان انجام دهید.

Neural Engine
همچنین  تراشه M۱  برای اولین بار Neural Engine پیشرو در صنعت اپل را به Mac ها وارد کرد.  M۱ Neural Engine  از یک طراحی ۱۶ هسته ای بهره می برد که می تواند ۱۱ تریلیون عملیات در ثانیه را انجام دهد. از زمان معرفی پردازنده A۱۱ در سال ۲۰۱۷، اپل از Neural Engine  در آیفون و آیپد استفاده کرده است.

 Neural Engine  را همانند یک ماشین یادگیری عمل می کند؛ و وظایفی همانند  تجزیه و تحلیل ویدئو، تشخیص صدا، هوش مصنوعی و موارد دیگر را بر عهده دارد، در این صورت بسیاری از  برنامه های مدرن به طور فزاینده ای به یک ماشین یادگیری جهت انجام امور روزانه خود نیاز مند خواهند بود  ، در واقع این موتور در تراشه M۱ نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد به گونه ای که به همراه CPU و GPU برای قدرت بخشی به Apple Silicon Mac.  متحد شده اند.

حافظه یکپارچه و عملکرد SSD
اگر بخواهیم به  یکی دیگر از مولفه های بسیار مهم این پردازشگر پر قدرت را اشاره کنیم، بدون شک معماری حافظه یکپارچه آن حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. در حالت کلی M۱   از یک معماری حافظه یکپارچه  برخوردار است که حافظه پهنای باند و تاخیر بسیار پایین را ممکن خواهد ساخت، این ویژگی به همه فناوری های SoC اجازه  می هد  به داده ها مشابه دسترسی پیدا کنند  بدون آنکه نیاز به کپی برداری  بین  حافظه ها باشد و این مهم عملکرد و کارایی بیشتری را به وجود خواهد آورد.

برای ذخیره سازی SSD، اپل یک کنترل کننده ذخیره سازی جدید با عملکرد بالا با سخت افزار رمزگذاری AES  در راستای  بهبود امنیت و عملکرد سریع تر در نظر گرفته است. در واقع، اپل مدعی است که  MacBook Air مجهز به M۱ جدید دارای  عملکرد دو برابر سریعتر  SSD را ارائه خواهد داد.

محدودیت های تراشه M۱
تراشه M۱  همانند سایر محصولات وارد شده به بازار دارای محدودیت های  خواهد بود که از آن جمله می توان به محدودیت دو پورتی USB-C ports  مک بوک ها برای پشتیبانی USB ۴ and Thunderbolt اشاره کرد. دومین محدودیت این محصول حداکثر ۱۶ گیگابایت RAM است  ، در حالی که Mac های Intel می توانند به مراتب بالاتر بروند. همین مورد نیز  در مورد حافظه SSD صادق است، چرا که  مکینتاش M۱ به ۲ ترابایت محدود می شوند اما مکینتاش اینتل می تواند به ۴ ترابایت و حتی فراتر از آن  هم دست پیدا کند.

کد خبر: ۵۴٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha