۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
ایران دچار ابرتورم نمی شود/ بی اعتماد کردن مردم به شفاف ترین بازار، اشتباه بزرگی بود
رئیس دانشگاه خوارزمی در گفتگو با بازار:

ایران دچار ابرتورم نمی شود/ بی اعتماد کردن مردم به شفاف ترین بازار، اشتباه بزرگی بود

رئیس دانشکاه خوارزمی می گوید؛ ایران مثل ونزوئلا نیست که به دلیل وجود بدهی های فراوان خارجی با فشار تحریم و محدودیت ها با ابرتورم مواجه شود چرا که بدهی خارجی ندارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: خیلی از سرمایه گذاران با خوش خیالی نسبت به برگزیده شدن قطعی جوبایدن کاندیدای ریاست جمهوری امریکا به انتظار نشسته اند و برخی نیز از ترس احتمال انتخاب مجدد ترامپ در فعالیت های اقتصادی سر در گم شده اند در حالی که باید پذیرفت که امریکا دشمن درجه یک ماست و نباید اقتصاد کشوربه مسائل سیاسی گره زده شود.

نوسانی بودن همه بازارها، رکود و آشفتگی وضعیت اقتصاد کشور در چند هفته اخیر متاسفانه متاثر از برگزاری انتخابات امریکا است. برخی ها در روزهای قبل از انتخابات با تبدیل دارایی های خود به طلا و ارز به تورم انتظاری دامن زده و خیلی ها ازبنگاههای اقتصادی نظیر خودرو، ملک و ...همچنان در رکود بسر می برند تا ببینند نتیجه قطعی انتخابات آمریکا چه می می شود. هر چند جو باید رسما اعلام کرده است که در کارزار انتخاباتی برنده میدان شده است اما ترامپ همچنان مدعی است که تخلفاتی در جریان برگزاری انتخابات رخ داده است. این در حالی است که تجربه نشان داده هر کسی رئیس جمهور امریکا شود بعید است اقدامی موثر در بهبود واقعی روابط با ایران بردارد. اما در هر حال، تحلیلهایی مبتنی بر این انتخاب همچنان جریان دارد.

بدهی خارجی ندارد
دکتر وحید شقاقی شهری اقتصاددان و رئیس دانشگاه خوارزمی دراین باره به خبرنگار «بازار» گفت: خوشبختانه ایران به دلیل نداشتن بدهی های خارجی توان فوق العاده ای در اداره امور اقتصادی کشور دارد و این عامل موجب ثبات بخشی حتی در سخت ترین شرایط اقتصادی است.

وی با بیان اینکه ایران مثل ونزوئلا نیست که به دلیل وجود بدهی های فراوان خارجی با فشار تحریم و محدودیت ها با ابرتورم مواجه شود، گفت‌: اگرهزینه ها دولت اصلاح و اقتصاد و بازارها در داخل به شکلی اصولی مدیریت شود به دلیل اینکه ایران به دنیا بدهکار(بدهی خارجی) نیست و حتی خیلی از کشور بدهکار اوست هیچ وقت دچار ابرتورم نمی شویم.

بازارها نباید دچار نوسان و آشفتگی شوند
این اقتصاددان خاطرنشان کرد:‌ نباید به انتظارانتخابات امریکا، بازارهای سرمایه گذاری کشور به این شکل دچار آشفتگی و نوسان قیمت شوند چرا که چنین رویکردی باعث ایجاد تورم انتظاری در کشور و رشد قیمت ها و احتکار کالاها می شود.

شقاقی شهری با اشاره به تشدید تحریم ها علیه کشورمان گفت: اینکه خیلی ها به دلیل تاثیر انتخابات در امریکا بدنبال تبدیل دارای های خود به کالاهایی چون سکه و ارزبوده و با این شیوه بازارها را آشفته می کنند، کار اشتباهی است چرا که امریکا تمام تیرهای تحریمی خود را به سوی ایران شلیک کرده است، بنابراین هر کسی رئیس جمهور امریکا شود فرقی به حال ما ندارد.

شقاقی شهری اضافه کرد: هر چند مسائل و مشکلات متعددی باعث پسرفت اقتصادی و به هم ریختگی های بازارها شده است اما باید گفت که مشکلات داخلی در کشور بیشتر از مشکلات خارجی است. به طور مثال قاچاق ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلاری کالاٰ در کشور، کسری شدید بودجه سالانه در کنار ناکارآمدیهای مدیریتی همراه با شیوع بیماری جانگیر کرونا مشکلاتی است که اقتصاد را در داخل با مشکل جدی مواجه کرده است.

نبود مدیریت درست برهمه بازارها 
وی خاطرنشان کرد: سیاست گذاری های غلط اقتصادی دولت تاثیر فراوان بر اقتصاد کشور به جای گذاشته است به طور مثال نبود مدیریت درست در بازار سرمایه موجب شد تا این بازار مهم اقتصادی در سراشیبی تندی قرار گیرد و اعتماد سرمایه گذاران به این بازار رسمی و شفاف کم شود. از طرفی نیر با رشد نقدینگی و ورود آن به بازارهای غیر مولد که معمولا بازارهای سفته بازی و سوداگری هستند اقتصاد کشور را آشقته کرده است. این در حالی است که دولت و بانک مرکزی باید با سیاست گذاری های درست و کارشناسی اولا مانع از رشد نقدینگی شوند و ثانیا اقداماتی برای هدایت سرمایه ها به بازارهای مولد و مراکز تولید به کار گیرند.

بنا به این گزارش، رشد قیمت ها در بازار سکه و ارز، سقوط شاخص ها در بازار سرمایه و بلاتکلیفی سرمایه گذاران در بخش های مختلف اقتصادی متاسفانه ناشی از تورم انتظاری در پی ورود سرمایه گذاران به بازارها برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی هایشان و تبدیل آن به کالاهای ارزشی است. چنین رویکرد اشتباهی که بخش عمده آن به دلیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده خیلی ها را سرگردان کرده است این موضوع اشتباه بزرگی است که سرمایه گذاران مرتکب شده اند.  

کد خبر: ۵۴٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha