۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
۲۰ میلیون آمریکایی تا انتهای امسال واکسینه می‌شوند
طبق گزارش رسمی دولت امریکا؛

۲۰ میلیون آمریکایی تا انتهای امسال واکسینه می‌شوند

تلاش دنیا برای رهایی از ویروس کرونا از طریق تزریق واکسن ادامه دارد و فعلا واکسن «پی فایزر» تنها امید است. طبق گزارش دولت امریکا تا انتهای امسال ۲۰ میلیون امریکایی واکسن دریافت می کنند و در سال بعد ماهانه ۲۵ میلیون نفر واکسینه خواهند شد.

بازار؛ گروه بین الملل: دنیا منتظر واکسنی است که باعث رهایی از ویروس کرونا و بازگشت فعالیتهای اقتصادی به وضعیت عادی باشد و خبرهای رسیده از شرکتهای بزرگ داروسازی نشان می دهد ما به پایان راه این انتظار نزدیک شده ایم.

البته کشف واکسن یک مساله است و تولید آن در سطحی که بتواند تمامی مردم دنیا را واکسینه کند و توزیع آن به دورترین نقاط دنیا مساله دیگری است. خبر کارایی ۹۰ درصدی واکسن تولید شرکت پی فایزر یکی از بهترین خبرهایی بود که در این هفته منتشر شد. خبری که نشان از شروعی برای پایان همه گیری بود.

از طرف دیگر شرکت داروسازی مدرنا هم اعلام کرده است ظرف هفته های آتی- حداکثر تا پایان نوامبر سال ۲۰۲۰- اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خود را به اف دی ای ارایه می دهد. این شرکت اعلام کرده است هیچ یک از شرکت کنندگان در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در اثر تزریق واکسن عارضه جدی و مخربی را تجربه نکرده اند و به همین دلیل می توان این طور ارزیابی کرد که واکسن ایمن است. مطالعات در مورد کارایی واکسن ادامه دارد و پیش بینی می شود سطح کارایی آن قابل مقایسه با واکسن تولید پی فایزر باشد.

تزریق در امریکا به زودی شروع می شود
دکتر منصف سلویی، مشاور دولت امریکا در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و توزیع واکسن در جلسه مطبوعاتی روز گذشته  خود رسما اعلام کرد دو واکسن پی فایزر و مدرنا به زودی توسط اف دی ای مورد تایید قرار خواهند کرد و اجازه استفاده اضطراری از آنها صادر می شود. او در مورد واکسیناسیون ۲۰ میلیون امریکایی تا انتهای دسامبر سال ۲۰۲۰ و واکسیناسیون ۲۵ میلیون نفر در هر ماه در سال ۲۰۲۱ ابراز امیدواری کرد و تاکید کرد تا اوایل بهار تمامی امریکایی در برابر ویروس کرونا واکسینه می شوند و زندگی به شرایط عادی باز خواهد گشت.

سی ان بی سی در گزارش خود در مورد رایزنی های انجام شده در دنیا برای افزایش تولید واکسن کرونا نوشته است. طبق این گزارش شرکت پی فایزر قراردادی برای عرضه بالغ بر ۳۰۰ میلیون دوز واکسن با اتحادیه اروپا امضا کرده است و متعهد است ۱۰۰ میلیون دوز به امریکا بدهد.

طبق گزارشهای موجود این شرکت قراردادی برای عرضه ۱۰ میلیون دوز واکسن با استرالیا امضا کرده است و دیگر کشورهای صنعتی هم برای خرید این واکسن ابراز تمایل کرده اند. بدون شک برای پاسخگویی به این نیاز بزرگ باید سرمایه گذاریهای زیادی در توسعه خط تولید یا ایجاد امکان تولید در دیگر کشورهای صنعتی انجام شود. در غیر این صورت دنیا نمی تواند در سال ۲۰۲۱ از بحران کرونا رها شود.

 طبق گزارشهای اولیه پی فایزر تا انتهای امسال تنها ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید خواهد کرد که این میزان وارد بازار امریکا می شود. سی ان ان به نقل از مقامات ارشد این شرکت  نوشت: «ما در تلاش هستیم تا توان تولید خود را افزایش دهیم ولی توان تولید ما در شرایط فعلی تنها ۵۰ میلیون دوز است.»

دنیا به واکسن های دیگر هم امیدوار است
البته باید در نظر داشت که تنها پی فایزر نیست که واکسنی ایمن تولید کرده است. شرکت داروسازی مدرنا هم یکی از امیدهای دنیا است و اگر این شرکت هم بتواند واکسنی با کارایی بالا به بازار عرضه کند، توان تولید و عرضه واکسن در دنیا بیشتر می شود.

 از طرف دیگر شرکت داروسازی آسترازنکا که با دانشگاه آکسفورد به تولید واکسن مشغول است هم موفقیت زیادی کسب کرده است. این شرکت داروسازی هم تا انتهای امسال نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خود را ارایه می دهد ولی اتحادیه اروپا بررسی های داده های اولیه این واکسن را شروع کرده است.

بسیاری از کشورهای اروپایی انتظار دارند تا انتهای امسال بتوانند اجازه استفاده اضطراری از این واکسن را صادر کنند. نکته مهم در مورد واکسن آکسفورد این است که بسیاری از کشورها امکان تولید آن را دارند و هم اکنون هم تولید آن در موسسه تولید واکسن سروم کشور هند و موسسه تولید واکسن ملبورن شروع شده است.

به گزارش ایندیا تایمز در صورتیکه واکسن تولید آکسفورد مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار بگیرد و داده های مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی آن نشان دهنده کارایی واثر بخشی واکسن باشد، تا پایان امسال ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن به بازار هند عرضه خواهد شد. این موسسه تولید انبوه را شروع کرده است و علاوه بر تامین نیاز داخلی، بخشی از نیاز کشورهای همسایه را نیز تامین خواهد کرد. از طرف دیگر موسسه واکسن سازی در ملبورن استرالیا هم هفته گذشته خبر از شروع تولید انبوه واکسن آسترازنکا و آکسفورد داد. قرار بر این است بالغ بر ۳۰ میلیون دوز از این واکسن در این موسسه استرالیایی  تولید شود.

گاردین نوشت: «درصورتیکه این سه واکسن تا انتهای سال جاری به عنوان واکسن هایی کارآمد و ایمن معرفی شوند، توان تولید واکسن در دنیا بسیار بالا خواهد رفت و می توان امید داشت که با سرعت زیادی نیاز تمامی مردم تامین شود. باید در نظر داشت که واکسن پی فایزر شرایط خاصی برای نگهداری دارد و انتقال آن بسیار سخت است. در صورتیکه دو واکسن دیگر بتوانند تاییدیه های لازم را دریافت کنند از آنها می توان در کشورهای گرمسیری مانند هند و کشورهای افریقایی استفاده کرد.»

کد خبر: ۵۴٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha