۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
نشست آشنایی با ضوابط مبدأ موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا برگزار شد
از سوی معاونت کسب‌وکار اتاق ایران؛

نشست آشنایی با ضوابط مبدأ موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا برگزار شد

دوره آموزشی «آشنایی با ضوابط و قواعد مبدأ موافقت‌­نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا» به‌صورت ویدئو کنفرانس از سوی معاونت کسب‌وکار اتاق ایران برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، برگزاری دوره‌های آموزشی برای واحدهای صادرکننده گواهی مبدأ، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت کسب‌وکار اتاق ایران است و در همین راستا، این دوره آموزشی پیرو تصمیمات چهارمین جلسه­ کارگروه ملی امور گمرکی در اجرای قانون موافقت‌نامه­ موقت تشکیل منطقه­ آزاد تجاری فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه­ اقتصادی اوراسیا در محل دفتر همکاری­ های بین‌­الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران، به‌صورت ویدئو کنفرانس و با مشارکت تمامی اتاق‌­های بازرگانی شهرستان­‌ها برگزار شد.

در این نشست تخصصی آموزشی، علی زاهد طلبان، استاد مدعو از طرف مؤسسه­ مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضوابط و قواعد مبدأ موافقت­نامه­ موصوف را از طریق ارائه­ آموزشی مورد تجزیه‌وتحلیل قرارداد.

او با تشریح روندهای حاکم بر اقتصاد و تجارت جهانی، روند رشد موافقت‌­نامه‌­های تجاری در پنجاه سال اخیر را یادآور شد و سپس به نقش روزافزون تجارت درون منطقه‌ای پرداخت. توضیح اهمیت قواعد مبدأ در جهان معاصر و دامنه کاربرد آن، شناخت نظام هماهنگ طبقه‌بندی و توصیف کالا و معرفی معیارهای عمومی برای تعیین قواعد مبدأ از دیگر سرفصل‌هایی بود که توسط زاده طلبان در مورد آن‌ها بحث و بررسی شد.

در ادامه، زاهد طلبان ضمن مروری بر ضوابط قواعد مبدأ موافقت‌نامه ایران و اوراسیا، بر برخی مواد مهم قواعد مبدأ موافقت‌نامه یادشده و نیز قواعد و معیارهای احراز مبدأ کالا تأکید کرد.

زاهد طلبان همچنین مصادیق کالاهایی را که به‌طور کامل تولیدشده یا به‌دست‌آمده‌اند و همچنین نحوه محاسبه محتوای ارزش‌افزوده و نیز ارزش مواد فاقد مبدأ در چارچوب این موافقت‌نامه را تشریح کرد.

در این دوره آموزشی همچنین دستورالعمل تکمیل فرم گواهی مبدأ و جزئیات مرتبط با نحوه تکمیل فرم، الزامات حفظ سوابق و برخی توصیه‌های کاربردی به­طور عمومی موردبررسی قرار گرفت و نکات لازم به شرکت‌کنندگان در دوره یادآوری و سپس نشست مجازی پرسش و پاسخ برگزار شد.

کد خبر: ۵۳٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha