۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
عدم ثبات قیمت دلار چالش پیش روی تولیدکنندگان/ سمنان جزو ۱۰ استان برتر صنعتی کشور
مدیرعامل شهرک های صنعتی سمنان در گفتگو با بازار:

عدم ثبات قیمت دلار چالش پیش روی تولیدکنندگان/ سمنان جزو ۱۰ استان برتر صنعتی کشور

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان، گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی استان سمنان از ابتدای سالجاری، تاکنون، توانسته اند به امر جهش تولید دست پیدا کنند و این موضوع هم در بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی سراسر کشور قابل مشاهده است.

سجاد صفری؛ بازار: «حسن آل بویه» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که چند شهرک و نواحی صنعتی در سطح شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان فعالیت دارند؟ اظهار داشت: در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان سمنان، تعداد ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی دولتی، تعداد ۲ شهرک صنعتی خصوصی و یک منطقه ویژه اقتصادی فعالیت دارند که در این شهرک ها و نواحی صنعتی حدود ۱ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارند.

وی افزود: حدود ۲۲۱ واحد تولیدی و صنعتی از مجموع ۱ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی موجود در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان سمنان راکد هستند و بقیه واحدها با ظرفیت های مختلف به فعالیت مشغول هستند.

آل بویه، تصریح کرد: حدود ۳۲ هزار نفر در واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان سمنان به کار مشغول هستند.

واگذاری واحدهای تولیدی تحت تملک بانک ها
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان در پاسخ به این پرسش که از ابتدای سالجاری، تاکنون چند واحد تولیدی و صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشته اند؟ به بازار، گفت: از ابتدای سالجاری، تاکنون، تعداد ۱۱ واحد تولیدی و صنعتی راکد در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان به چرخه تولید بازگردانده شده اند.

آل بویه اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته در تلاش هستیم تا پایان سالجاری، حدود ۳۸ واحد تولیدی و صنعتی به چرخه تولید بازگردانده شوند و تاکنون، احیای ۱۱ واحد تولیدی و صنعتی محقق شده است و تا پایان سالجاری، تعداد ۲۷ واحد تولیدی و صنعتی دیگر وارد مدار تولید خواهند شد.

وی افزود: تاکنون در زمینه واگذاری واحدهای تولیدی و صنعتی تحت تملک بانک ها اقدامات مناسبی انجام گرفته است و بیشتر این واحدها به افراد جدید واگذار شده اند.

تاثیر کرونا بر واحدهای تولیدی سمنان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان در پاسخ به این پرسش که شیوع بیماری کرونا در کشور چه تاثیری بر فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، گذاشته است؟ به بازار، گفت: شیوع بیماری کرونا در کشور، تاثیر چندانی بر فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان نگذاشته است و این بیماری، تاکنون، منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی استان نشده است.  

آل بویه، اظهار داشت: در گذشته، برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان به دلیل اینکه در انتهای زنجیره تامین تولید قرار داشتند و به دلیل مشکلات و تاثیراتی که بیماری کرونا بر بازار مصرف آن گذاشته بود ظرفیت تولید آن ها کاهش پیدا کرده بود.

وی تصریح کرد: با شیوع بیماری کرونا در کشور، تعداد ۲۳ واحد تولیدی و صنعتی در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان در زمینه تولید ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی کننده و تولید دستکش وارد مدار تولید شدند و علاوه بر تامین نیاز استان در تامین نیاز کشور به این ملزومات بهداشتی، سهم قابل توجه ای را دارند.

کشورهای منطقه، بازار صادراتی واحدهای تولیدی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان در پاسخ به این پرسش که واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان به خارج کشور، صادرات دارند؟ به بازار، گفت: بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان به خارج از کشور صادرات دارند و کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی بازار صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی استان هستند.

آل بویه اظهار داشت: واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان به حدود ۱۷ کشور صادرات دارند؛ کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، عراق، چین و برخی از کشورهای اروپایی، بازار صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی استان سمنان هستند.

همکاری بانک ها در تامین نقدینگی واحدهای تولیدی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان در پاسخ به این پرسش که برای تامین نقدینگی و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی چه اقداماتی انجام گرفته است؟ به بازار، گفت: عدم ثبات نرخ ارز، عدم ثبات بازار، سایر عوامل تولید، بهره وری واحدهای تولیدی و تامین مواد اولیه از اهمیت بیشتری برای واحدهای تولیدی و صنعتی برخوردار هستند و چون در این موارد مدیریت مناسبی صورت نمی گیرد بنابراین، هدف واحدهای تولیدی این است که با تزریق نقدینگی، مشکلات موجود را برطرف کنند.

آل بویه اظهار داشت: بانک های عامل استان سمنان و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، همکاری مناسبی با واحدهای تولیدی و صنعتی دارند و اگر واحدهای تولیدی با مشکل عدم نقدینگی روبرو باشند می توانند از طریق بانک ها مشکل سرمایه در گردش خود را برطرف کنند.

وی تصریح کرد: تاکنون، بالغ بر ۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان توسط ستاد تسهیل و رفع و موانع تولید به واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، تسهیلات اعطا شده است.

آل بویه درخصوص مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان برای تامین مواد اولیه، گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی استان سمنان برای تامین مواد اولیه با مشکلاتی روبرو هستند که بیشتر این مشکلات به دلیل مراودات بانکی بین المللی است و همین موضوع باعث می شود که تامین مواد اولیه با قیمت بالاتری در اختیار آنها قرار بگیرد.

تمایل سرمایه گذاران برای تولید محصولات خارجی در کشور
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان در پاسخ به این پرسش که واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، چه محصولاتی را تولید می کنند؟ به بازار، گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی استان در زمینه تولید قطعات خودرو و تولید داروهای انسانی و دامی، یکی از قطب های کشور هستند و همچنین در تولید صنایع شیمیایی، استان سمنان از ظرفیت بالقوه ای برخوردار است.

آل بویه اظهار داشت: استان سمنان جزو ۱۰ استان برتر صنعتی کشور است و در سالجاری، نرخ سرمایه گذاری های جدید در استان قابل توجه بوده است و میزان سرمایه گذاری های جدید در شش ماهه نخست سالجاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش چشمگیری داشته است.

وی تصریح کرد: در سالجاری و در زمینه سرمایه گذاری های جدید، استان سمنان در رتبه ۵ کشوری قرار دارد و رویکرد سرمایه گذاران جدید و واردکنندگان برای تولید داخل محصولات خارجی افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان، تاکید کرد: نبود ارز و تحریم های ظالمانه آمریکا بر علیه ایران، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است و محصولات خارجی که قبلا توجیه اقتصادی برای تولید داخل آنها وجود نداشت در حال حاضر، سرمایه گذاران و واردکنندگان نسبت به تولید داخلی این محصولات تمایل دارند و این چشم انذاری مناسبی را برای تولید و صنعت کشور را به دنبال دارد.

آل بویه، بیان کرد: بومی سازی محصولات خارجی یکی از اقداماتی است که در راستای اقتصاد مقاومتی انجام شده است و مسئولان بایستی از این تولیدکنندگان حمایت کنند تا در آینده و با ورود پول نفت به کشور، متضرر نشوند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان در پایان، گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی استان سمنان از ابتدای سالجاری، تاکنون، توانسته اند به امر جهش تولید دست پیدا کنند و این موضوع هم در بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی سراسر کشور قابل مشاهده است.

کد خبر: ۵۳٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha