۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
هشدار هجوم دوباره ملخ ها به خراسان جنوبی| کمبود تجهیزات چالشی برای کنترل و مقابله
بازار گزارش می دهد؛

هشدار هجوم دوباره ملخ ها به خراسان جنوبی| کمبود تجهیزات چالشی برای کنترل و مقابله

بیرجند- بعد از پایان سونامی ملخ های صحرایی در شش شهرستان خراسان جنوبی طی بهار سال جاری، بار دیگر مسئولان در خصوص هجوم دوباره آفت و کمبود تجهیزات مقابله ای هشدار دادند.

بازار؛ گروه استان ها: اخبار حمله و هجوم ملخ‌ها به مزارع کشاورزی را قطعاً تاکنون بارها و بارها شنیده‌اید. گرچه وفور تمام گونه‌های ملخ برای کشاورزی و مزارع ایجاد مشکل نمی‌کند اما هستند نوعی از آن‌ها که ازدیادشان می‌تواند حتی به نابودی گونه‌های گیاهی منجر شوند.

ملخ صحرایی یکی از همین نوع ملخ‌هاست. آنها در مسیر حرکت شان تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند و در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برد و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارد باعث قحطی در منطقه مورد هجوم نیز می‌شود.

بنا به گفته مسئولان حضور  آنها در خراسان جنوبی از سال گذشته کلید خورد و هفتم اردیبهشت ماه سال ۹۸ اولین ریزش ملخ صحرایی در نهبندان را شاهد بودیم.

اردیبهشت ماه سال جاری هم با هجوم ملخ های صحرایی به مراتع و مزارع نهبندان بیش از ۶۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان آلوده شد و کمبودهای موجود در مبارزه با آفت، زیان های جبران ناپذیری را متحمل کشاورزان کرد.

همزمان با فرا رسیدن پاییز، جهاد کشاورزی در خصوص هجوم دوباره ملخ های صحرایی از هندوستان و پاکستان هشدار داده است.

خسارت های وارده به کشاورزان بر کسی پوشیده نیست. آنچه مسلم است برای مبارزه با این آفت باید از قبل برنامه ریزی های لازم را انجام داد تا کشاورزان امسال نیز همه دسترنج شان از بین نرود.

مسئولان برنامه ریزی کنند
یکی از کشاورزان نهبندانی که از هجوم آفت ملخ متضرر شده است، در گفت و گو با بازار بیان کرد: در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری شاهد هجوم ملخ های صحرایی بودیم.

رضا قنبری با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی برای مبارزه با ملخ بیان کرد: اگرچه از طریق دستگاه و نیروی انسانی سم پاشی هایی انجام شد اما باز هم حجم قابل توجهی از مزارع مان از بین رفت.

وی ادامه داد: ملخ های صحرایی علاوه بر محصولات کشاورزی، تمام علوفه را از بین بردند و نیازمند حمایت مسئولان برای جبران خسارت ها هستیم.

از مسئولان خواستاریم برنامه ریزی های لازم را داشته  و آموزش ها را ارائه دهند تا بیش از این گرفتار خسارت های آفت نشویم

قنبری با اشاره به هشدار مسئولان پیرامون هجوم دوباره ملخ ها بیان کرد: از مسئولان خواستاریم برنامه ریزی های لازم را داشته  و آموزش ها را ارائه دهند تا بیش از این گرفتار خسارت های آفت نشویم.  

لزوم پرداخت تسهیلات حمایتی به کشاورزان
یکی دیگر از کشاورزان در گفت و گو با بازار بیان کرد: کشاورزان نهبندانی سال گذشته از هجوم ملخ های صحرایی ضرر زیادی متحمل شده و نیازمند حمایت شدند.

احمد کامیابی ادامه داد: با توجه به کمبود نیروی انسانی و خودرو سم‌پاش، کشاورزان هم شبانه روز در میدان مبارزه با این آفت بودند.

وی با اشاره به هشدار جهاد کشاورزی مبنی بر هجوم دوباره ملخ های صحرایی افزود: از مسئولان خواستاریم تسهیلاتی برای خرید تجهیزات و امکانات مبارزه با آفت های احتمالی به کشاورزان پرداخت شود.

کامیابی بیان کرد: کشاورزی به عنوان منابع درآمد بیش از نیمی از جمعیت شهرستان بوده و راه امرار معاش دیگری ندارند بنابراین نیاز است مسئولان با حمایت هایشان، این قشر را کمک کنند. 

۶ شهرستان گرفتار آفت ملخ صحرایی
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار با بیان اینکه حضور ملخ‌های صحرایی در استان از سال گذشته کلید خورد، افزود: هفتم اردیبهشت ۹۸ اولین ریزش ملخ صحرایی در نهبندان را داشتیم.

مهدی یوسفی با بیان این مطلب که در سال جاری نخستین ریزش ملخ‌های صحرایی را در روزهای آغازین اردیبهشت ماه در نهبندان شاهد بودیم، اظهار داشت: نهبندان از رطوبت کافی و مراتع سرسبز برخوردار بوده و همه چیز برای فرود ملخ‌های مهاجم فراهم بوده است.

وی بیان کرد: در نیمه اول سال جاری علاوه بر نهبندان، شهرستان های سربیشه، زیرکوه، درمیان، خوسف و فردوس بیشترین درگیری را با آفت ملخ صحرایی داشتند.  

هشدار جهاد کشاورزی در خصوص هجوم  دوباره ملخ‌های صحرایی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار بازار در در خصوص هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع هشدار داد و افزود: ورود مجدد ملخ های صحرایی از مرزهای هندوستان و پاکستان به ایران قابل پیش بینی است.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از این آفت در استان گزارش نشده است، اظهار کرد: از کشاورزان خواستاریم در صورت مشاهده، مراتب را به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در خصوص آفت ملخ صحرایی ردیابی انجام شده است، افزود: سطح آلودگی اراضی کشاورزی استان در فاز اول ۶۸ هزار هکتار بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح مبارزه انجام شده را ۳۰ هزار و ۲۷۴ هکتار دانست و گفت: از ۶۸ هزار هکتار سطح آلوده در استان چهار هزار و ۴۵۰ هکتار از پنج تا ۱۵ درصد دچار خسارت شدند.

وی بیان کرد: برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به ۲۰ نفر از کشاورزان بومی محلی برای خرید سم پاش آمادگی داریم.

آمادگی دستگاه ها برای مبارزه با آفت
فرماندار نهبندان در گفت و گو با بازار با اشاره به خسارت های ملخ صحرایی به مزارع نهبندان بیان کرد: بیش از ۶۳ هزار هکتار از اراضی نهبندان آلوده به آفت شناسایی شد.

مجید بیکی کمبود خودرو سمپاش را یکی از مهم ترین مشکلات در مبارزه با آفت در فاز اول هجوم ملخ ها دانست و افزود: در حال حاضر آمادگی کامل برای مقابله با این آفت در شهرستان وجود دارد.

وی با اشاره به هشدار جهاد کشاورزی پیرامون هجوم دوباره ملخ ها بیان کرد: اگر ملخ‌ها به شکل هجومی و تهاجمی در مزارع و باغات شهرستان دیده شوند، علاوه بر امکانات شهرستان از ظرفیت‌های استانی برای رفع این آفت استفاده خواهیم کرد.

بیکی با بیان اینکه هر ساله با همکاری جهاد کشاورزی و مدیریت بحران اعتباراتی به این موضوع اختصاص داده می‌شود، اظهار کرد:  اعتبارات سال گذشته در بخش‌هایی چون خرید سم، سم‌پاش و سایر ابزار لازم هزینه شده است.

هنوز بخشی از دیون اقدامات مقابله ای و تهیه سموم توسط سازمان حفظ نباتات کشور پرداخت نشده است

تجهیزات برای مقابله کافی نیست
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان در گفت و گو با بازار با اشاره شرایط آب و هوایی نهبندان بیان کرد: این شهرستان یکی از کانون های اصلی حمله ملخ های صحرایی در تابستان بود.

محمد مالکی با بیان اینکه در ۶۲ هزار هکتار از نقاط آلوده به این آفت پایش انجام شده است، اظهار کرد: کشاورزان نهبندانی از حمله ملخ ها بسیار متضرر شده اند.

وی با اشاره به حمایت های انجام شده از کشاورزان بیان کرد: هنوز بخشی از دیون اقدامات مقابله ای و تهیه سموم توسط سازمان حفظ نباتات کشور پرداخت نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان ادامه داد: دیون نهبندان در اقدامات مقابله ای با آفت ملخ های صحرایی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات  برای مقابله مجدد کافی نیست و باید بیش از این ها باشد، اظهار کرد: ملخ های صحرایی به هرمزگان هجوم برده اند اما خوشبختانه هنوز خبری از این آفت در نهبندان نیست.

فائو ملخ صحرایی را به عنوان مخرب‌ترین آفت در بخش کشاورزی معرفی کرده است و این ملخ ها تهدیدی جدی برای مزارع کشاورزی و باغات هستند و امنیت اقتصادی و غذایی را در مدت کوتاهی تهدید می کنند.

تأمین و تخصیص اعتبارات و همچنین تجهیزات مورد نیاز از الزامات اصلی برای مقابله با آفت ملخ صحرایی است. اعتبارات علاوه بر هزینه‌های جاری باید تهیه سموم شیمیایی و امکانات و تجهیزات مبارزه و جهت پرداخت هزینه‌های قبلی و آمادگی برای مراحل بعدی هجوم ملخ‌های صحرایی را پوشش دهد. ولی شواهد نشان می دهد اعتبارات نه به میزان کافی و نه در زمان مناسب تخصیص داده نشده‌اند. تجربه هجوم ملخ های صحرایی در تابستان و بهار سال جاری نشان می دهد نیاز است در این مرحله برای اینکه مسئولان مانند مراحل قبلی غافلگیر نشوند و سطح خسارت ها گسترده نباشد از هم اکنون با دست پر اعتباری و تجهیزاتی وارد میدان مبارزه شوند.

کد خبر: ۵۳٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha