۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
فروپاشی دنیای خیالی دونالد ترامپ
بایدن بدون ترامپ دوره گذار را شروع کرده است؛

فروپاشی دنیای خیالی دونالد ترامپ

دوره گذار دولت جدید به دلیل عدم پذیرش شکست توسط دونالد ترامپ به طور رسمی شروع نشده است ولی جو بایدن این پروسه پر پیچ و خم را شروع کرده است. رسانه های امریکایی بر این باورند سابقه طولانی فعالیت سیاسی بایدن باعث شده است تا او دوستان و اطلاعاتی داشته باشد که رییس جمهوری فعلی از آنها بی بهره است.

بازار؛ گروه بین الملل: این روزها امریکا پرخبر ترین کشور دنیا است. از ابتلای بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر به ویروس کرونا در روزهای اخیر گرفته تا بستری بودن بیش از ۶۷ هزار نفر در بیمارستان های این کشور. از طرف دیگر در این وضعیت بحرانی خبری از رییس جمهور امریکا نیست. برخی از رسانه ها در مورد عدم حضور او در کاخ سفید صحبت می کنند و برخی دیگر از عدم انجام وظایف ریاست جمهوری در این روزهای پایانی دولت.

 مساله مهم این است که او حتی پیروزی جو بایدن را نپذیرفته است و پروسه انتقال قدرت را نیز شروع نکرده است. خبرنگار بی بی سی در کاخ سفید در روز ۱۳ نوامبرنوشت: «مشاوران دونالد ترامپ سیاستهای تجاری او را برای خبرنگاران تشریح می کنند. آنها به گونه ای رفتار می کنند که قرار است ترامپ برای دوره طولانی در کاخ سفید بماند. به نظر می رسد دونالد ترامپ به آنها قول داده است که شغل های خود را حداقل برای ۴ سال بعدی هم خواهند داشت در حالیکه واقعیت این است که کمتر از دو ماه از عمر این دولت باقی مانده است.»

اطرافیان ترامپ، هنوز شکست او را نپذیرفته اند
پیتر ناوارو، یکی از مشاوران اقتصادی دونالد ترامپ صبح روز جمعه ۱۳ نوامبر به فاکس نیوز گفت: «ما با این فرض کار می کنیم که دولت دوم دونالد ترامپ از ژانویه سال ۲۰۲۱ کارش را شروع می کند.» خبرنگار بی بی سی نوشت: «زمانیکه من ناوارو را در جلسه مطبوعاتی و در مقابل کاخ سفید ملاقات کردم، او بسیار به آینده خود در کاخ ریاست جمهوری امریکا مطمئن بود. او با خبرنگاران رفتار بدی داشت و تصوری از اینکه کمتر از ۷۰ روز برای حضور در سمت فرصت دارد، در او دیده نمی شد.»

او ادامه داد: «انتخابات در امریکا به پایان رسید و نتیجه انتخابات مشخص شد. همه مردم می دانند دوره این دولت به پایان رسیده است ولی به نظر می رسد افرادی که در کاخ ریاست جمهوری امریکا و در کنار ترامپ فعالیت می کنند در دنیایی خیالی حضور دارند و از واقعیتهای حاکم در جهان بی خبر هستند.» سخنان ناوارو در فاکس نیوز در شرایطی مطرح شد که مایک پمپیو وزیر خارجه دولت ترامپ هم در مصاحبه ای مطبوعاتی در مورد اینکه آیا دوره انتقال قدرت به دولت تازه امریکا شروع خواهد شد یا خیر گفت: «بدون شک دوره گذار شروع می شود و این گذار از دولت فعلی دونالد ترامپ به دوره دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ خواهد بود.»

خبرنگار بی بی سی تاکید کرد: «دونالد ترامپ و اطرافیانش در دنیایی خیالی زندگی می کنند و پایان دوره ریاست جمهوری را نپذیرفته اند.»

بایدن دوره انتقال را شروع کرد
اما در سوی دیگر ماجرا یک سیاستمدار کهنه کار امریکایی قرار دارد که بالغ بر ۴۷ سال در سنا مشغول به کار بوده است و ۸ سال به عنوان معاون رییس جمهور در امریکا کار کرده است. سی ان بی سی در این مورد نوشت: «بایدن در تمامی ایالتها دوستانی دارد. دوستانی که بعضا اطلاعاتی بیش از رییس جمهور دارند. او بیش از نیم قرن در دنیای سیاست فعال بوده است و چه دونالد ترامپ پیروزی او را بپذیرد و به او امکان دسترسی به اطلاعات محرمانه را بدهد و چه ندهد، او می تواند از طریق دوستان بانفوذش به اطلاعات دسترسی پیدا کند و دوره گذر را به موفقیت طی کند. امتناع دونالد ترامپ از پذیرش شکست تنها باعث می شود تا عمر سیاسی او و خانواده اش کوتاه بشود و نام بدی از آنها در تاریخ بماند.»

طبق گزارشهای منتشر شده توسط رسانه ها، بایدن دوره گذار را شروع کرده است و اطلاعات لازم در مورد مسایل مختلف کشوری را از طرقی به غیر از طریقه رسمی یعنی انتقال قدرت توسط دولت ترامپ، دریافت کرده است. سی ان بی سی مدعی است ترامپ بدترین رییس جمهوری بود که امریکا در طول تاریخ داشته است و این شرایط حتی در آخرین روزهای دولت او و برخورد او با رییس جمهوری منتخب هم مشهود است.

در این روزها جو بایدن به مذاکره با مقامات کشورهای دیگر مشغول بود. سران کشورهای دنیا اغلب پیام تبریک خود را برای جو بایدن می فرستادند و یا از طریق تماس های تلفنی با بایدن صحبت می کردند. مسایل مهمی از جمله بازگشت امریکا به توافق هسته ای در این مکالمه ها وجود داشت. البته مایک پمپیو رسما اعلام کرد هیچ یک از پیام های مقامات کشورهای دیگر که مربوط به مسایل کشور است به بایدن داده نمی شود زیرا او هیچ سمت رسمی در دولت  ندارد. بعد از این خبر بود که  ارتباط بایدن با شرکای خارجی به صورت تلفنی انجام شد.

 او مبارزه با کرونا را شروع کرده است و تیم معرفی شده توسط او طرح های مختلفی برای مقابله با این بحران ارایه داده اند. انتخاب اعضای اصلی کابینه از جمله رییس دفترش هم در این روزها انجام شد. طبق گزارشهای رسمی قرار است ران کلین که یکی از سابقه دارترین افراد در دنیای سیاست است به عنوان رییس دفتر او انتخاب شود. ران کلین در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما هم فعالیت می کرد.

کد خبر: ۵۳٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha