۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
چین گوی سبقت را در تولید خاویار از ایران ربود
تلویزیون ژاپن:

چین گوی سبقت را در تولید خاویار از ایران ربود

تلویزیون ان. اچ. کی ژاپن طی گزارشی در مورد تولید خاویار در جهان نوشت: ایران توان رقابت با چین در زمینه تولید خاویار را ندارد و هم اکنون چین به تولید کننده نخست این ماده ارزشمند غذایی در جهان تبدیل شده است.

به گزارش بازار، ان. اچ. کی با اعلام این مطلب افزود: روزگاری ۹۰ درصد خاویار دنیا در دریای خزر و به صورت طبیعی بدست می آمد اما امروزه  ۹۰ درصد خاویار جهان در حوضچه های چین و به صورت پرورشی تولید می شود.

بر پایه این گزارش، در گذشته خاویار را عمدتا از ماهیان خاویاری طبیعی تولید می کردند. با این حال از دهه ۱۹۹۰ ماهیان خاویاری به دلیل صید بی رویه و آلودگی محیط زیست به شدت کاهش یافته اند طوری که از سال ۲۰۱۰ صید ماهیان خاویاری در دریای خزر واقع در شمال ایران ممنوع شده است.

تلویزیون ژاپن می‌گوید: با کاهش تعداد ماهیان خاویار طبیعی، پرورش ماهیان خاویاری به تدریج در سراسر جهان گسترش یافته است.

طبق اعلام صندوق جهانی طبیعت، بیشتر خاویارهای معامله شده در جهان در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی طبیعی بود اما امروزه بیش از ۹۰ درصد آن پرورشی است.

این گزارش اضافه کرد: چین به سرعت در حال افزایش حجم تولید خود است به طوری که خاویار چینی توسط خطوط هوایی بزرگ اروپا به سراسرجهان صادر می شود. با این حال در برخی کشورهای دیگر تولیدکنندگانی وجود دارند که سخت تلاش کردند تا با چین رقابت کنند که ایران یکی از آنها است.

گزارش می افزاید دریاچه چیشیما واقع در حومه شهر هانگ ژو در استان ججیانگ در شرق چین با برخورداری از هزار جزیره به تنهایی یک سوم خاویار دنیا را تولید می کند.

در گوشه ای از این دریاچه زیبا مقدار زیادی تخم خاویار تولید می شود. گفته می شود که آب کوه، تخم های خاویار را به دریاچه می ریزد و آن را به بزرگترین مزرعه تولید خاویار جهان تبدیل کرده است.

برآورد می شود این مزرعه می تواند در سال ۱۰۰ تن خاویار تولید کند که این مقدار یک سوم تجارت خاویار جهان است.

کد خبر: ۵۳٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha