۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
سامانه معاملاتی تون ماهیان راه اندازی شود/ برداشت ۳۴۰ هزار تن ماهی از بندر چابهار
مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان:

سامانه معاملاتی تون ماهیان راه اندازی شود/ برداشت ۳۴۰ هزار تن ماهی از بندر چابهار

چابهار_مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به حجم بالای صید تون ماهیان در دریای عمان نیازمند ایجاد سامانه معاملاتی تون ماهیان هستیم.

محمد شعلی بر در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: ارائه روش های جهانی برای تعیین قیمت تون ماهیان یک ضرورت است که از طریق راه اندازی سامانه معاملاتی تون ماهیان انجام می شود.

وی افزود: حذف دلالان و واسطه ها و ارائه روش های استاندارد جهانی برای تعیین قیمت تون‌ماهیان‌ از طریق سامانه معاملات تون‌ماهیان کمک شایانی به تسهیل روند تجارت ماهیان می کند.

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: کاهش قیمت تون ماهیان تولید کننده گان را غافلگیر می کند از طرفی جامعه صیادی نیز دچار خسارت می شود،بنابراین باید سازوکاری تعریف شود تا خرید ماهی بر اساس قیمت توافقی و ایده آل انجام شود و در عین حال از صیادان نیز حمایت شود.

وی ادامه داد: سردی هوا سبب می شود تا ماهیان به اعماق دریا  بروند و کار صید آنهادشوار شود اما با گرم شدن هوا امید است،همانند سال قبل رتبه اول صید ماهیان را در کشور کسب کنیم.

شعلی بر گفت: هر لنج صیادی می تواند ۱۲۰تن ماهی به ارزش ۷۰۰میلیون تومان را صید کند اما صید با قلاب ماهیگیری درآمدی معادل ۴میلیون تومان عاید صیاد می کند که این موضوع باید مدنظر صیادان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه از سرمایه گذاران جهت ورود به عرصه پرورش و صید ماهی دعوت به عمل می آید، افزود: کشور ژاپن و کشورهایی از اروپامشتری ماهیان بندر چابهار هستند و آمادگی خود را برای آموزش صیادان و تامین لنج صیادی اعلام کرده اند.

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد:  شهرستان کنارک و چابهار  رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند را دارد و انواع ماهی های حلوا سفید، صوف دریایی، میش ماهی، شانک و سوکلا از جمله ماهیانی هستند که در قفس  پرورش داده می شوند.

وی با اشاره به اینکه‌ ۷۰درصد تون‌ماهیان کشور در چابهار صید می شوند و در سال گذشته ادامه داد:در یک سال اخیر با تمهیدات و برنامه ریزی های انجام شده و با همکاری، حمایت مسئولان و دستگاههای دست اندر کار، فراهم کردن شرایط دریا روی و سوخت مورد نیاز سبب رشد میزان صید با آمار بیش از ۳۴۰ هزار تن شده که در مقایسه با سالهای گذشته رشد خوبی داشته است.

شعلی بر گفت: بیش از ۲۵ هزار صیاد در قالب ۳۵ تعاونی صیادی در آبهای ساحلی شهرستانهای کنارک و چابهار به وسیله حدود هزار فروند لنج و هزار و ۵۰۰ فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.

کد خبر: ۵٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha