۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
بانک مرکزی نباید نرخ ارز را در تابلو صرافی ها افزایشی کند/ کاهش ادامه دار قیمت ها در بازار ارز
گزارش «بازار» از روزهای پر نوسان قیمت ارز؛

بانک مرکزی نباید نرخ ارز را در تابلو صرافی ها افزایشی کند/ کاهش ادامه دار قیمت ها در بازار ارز

کارشناسان می گویند؛ اکنون که قیمت ارز در بازار مسیر سراشیبی را در پیش گرفته است بانک مرکزی نیز باید نرخ این کالا را در صرافی ها پایین در نظر گیرد تا با این شیوه فروشند گان ارز در بازار زیاد و خریدار کم شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ارز در هفته جاری با نوسانات شدیدی همراه شد تا جایی که نرخ دلاری که هفته های گذشته مرز ۳۰ هزار تومان را در نوردیده بود ابتدای هفته جاری بشدت کاهشی شد و قیمت آن در بازار به حدود ۲۲ هزار تومان رسید. این کاهش قیمت ناشی از ۲ دلیل یکی اظهارات رئیس جمهور و رئبس کل بانک مرکزی در ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور و بازار و دیگری انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور امریکا بود. درچنین شرایطی خیلی ها با هجوم به بازار ارزهای خود را برای فروش به بازار آوردند. عرضه ارز از سوی مردم به بازار ار یک طرف و  از طرفی تزریق این کالا توسط بانک مرکزی در صرافی ها موجب شد تا قیمت ارز در بازار به شدت کاهشی شود.

بانک مرکزی باید قیمت ارز را در محدوده ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان تثبیت می کرد
اما این کاهش قیمت در بازار خیلی دوام نیاورد و قیمت ها دوباره به شکلی خزنده افزایشی شدند تا جایی که اکنون قیمت دلار در کانال ۲۷ هزار تومان قرار گرفته است این در حالی است که قیمت این کالا  ابتدای هفته جاری به حدود ۲۲ هزار تومان رسیده بود. خیلی ها هیجان و جو حاکم بر بازار را علت تغییر قیمت ارز و سکه در چند روز گذشته دانسته و معتقدند بانک مرکزی با کاهس قیمت ارز در بازار باید با تدابیری خاص قیمت این کالا را درچنین شرایطی تثبیت می کرد تا نرخ آن دوباره در بازار صعودی نمی شد.  

آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در باره علت نوسان قیمت ارز در گفتگو با «بازار» گفت: با کاهش قیمت ارز در بازار بانک مرکزی نباید دست روی دست می گذاشت بلکه باید اقدامات جدی و کارشناسانه را برای کاهش هر چه بیشتر نرخ ارز به کار می گرفت و با سیاستگذاری های درست مانع از رشد دوباره قیمت این کالا در بازار می شد.

مقصر اصلی رشد دوباره نرخ ارز بانک مرکزی است
وی با بیان اینکه مقصر اصلی افزایش نرخ ارز دربازار بانک مرکزی است، گفت: با افزایش دوباره قیمت ارز طی چند روز گذشته، بانک مرکزی به جای کاهش قیمت این کالا در صرافی ها دنبال رو قیمت بازار آزاد شد که این رویکرد سیگنال گرانی ارز را دوباره به بازار داد تا مردم برای خرید ارز همچنان راهی بازار شوند.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: زمانی که قیمت ارز در بازار آزاد به ۳۲ هزار تومان رسید، بانک مرکزی نتوانست بازار را مدیریت کند این ناتوانی به دلیل ناکارآمدی مدیران اجرایی در بانک مرکزی و بدنه دولت بود چرا که بانک مرکزی به راحتی می توانست اقدام به عرضه سنگین ارز در بازار کند تا قیمت ها بی منطق در بازار افزایشی نشود.

زمانی که قیمت ارز در بازار آزاد به ۳۲ هزار تومان رسید، بانک مرکزی نتوانست بازار را مدیریت کند این ناتوانی به دلیل ناکارآمدی مدیران اجرایی در بانک مرکزی و بدنه دولت بود چرا که بانک مرکزی به راحتی می توانست اقدام به عرضه سنگین ارز در بازار کند تا قیمت ها بی منطق در بازار افزایشی نشود

وی افزود: اکنون که ترامپ در کارزار انتخاباتی باخته است اما هر از گاهی پس از باخت انتخاباتی اقدام به تشدید تحریم علیه ایران می کند، بنابراین این تحریم ها بر قیمت ارز در بازار تاثیر می گذارد. در چنین شرایطی بانک مرکزی باید به صراحت اعلام کند که با توجه به برنامه های اقتصادی دولت در رونق اقتصادی و نیز آمدن جو بایدن همچنین احتمال گشایش های اقتصادی، البته با حفظ چارچوب ها، اقتدار و ارزش های انقلابی، منابع ارزی کشور افزایش و قیمت ها در بازار ارز به شدت پایین می یابد تا شاهد هجوم مردم به بازار ارز برای خرید این کالا نباشبم.

کاهش قیمت ها در بازار ارز
بنا به ابن گزارش، در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار ۲۷ هزار تومان، یورو ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان و درهم امارات ۷ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شده است.  این کاهش قیمت از روز گذشته شروع شده و به احتمال زیاد ادامه دار خواهد بود.   کاهش قیمت ها در بازار ارز در حالی از عصر چهارشنبه ۱۴ آبان ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد که قیمت دلار با کاهش حدود ۷ هزار تومانی همراه بوده و دلار از ۳۰ هزار تومان ظهر چهارشنبه به ۲۳ هزار تومان در صبح روز یک‌شنبه ۱۸ آبان رسیده است.

مهمترین عامل تأثیرگذار در بازار ارز از دیدگاه فعالان حاضر در خیابان فردوسی، چشم انداز مثبت به آینده بازار است؛ از آنجایی که از ماه قبل بازار به انتخابات امریکا چشم دوخته بود و براساس نظرسنجی‌های قبل از انتخابات جهت‌گیری ارز مشخص می شد با نهایی شدن گزینه ریاست جمهوری آمریکا، سناریوهای بدبینانه برای آینده کنار رفته و بازار با امیدواری به آینده شاهد ریزش قیمت هاست.

تغییر قیمت ها در بازار طلا و سکه
با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد قیمت انواع ارز و سکه در بازار نیز کاهشی شد طوری که هم اکنون قیمت فروش دلار در صرافی ها با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف ۱۰۰۰ تومانی نسبت به قیمت فروش، ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است.  همچنن قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به دیروز معادل ۲۱ هزار و ۸۲۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۰ هزار و ۸۲۰ تومان اعلام شده است.

این در حالی اسا که دلار صبح روز یکشنبه در صرافی ها در کانال ۲۲ هزار تومان قیمت خورده بود ولی در ادامه با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بار دیگر به کانال های بالاتر بازگشت. علاوه بر کاهش قیمت ارز در بازار قیمت ها در بازار طلا و سکه تیز امروز تغییر کرد. هم ‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۲۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون  و ۵۰۰ هزار تومان است. همچنین، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۲۲۳ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۶۱۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

کد خبر: ۵۳٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha