۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
سفره‌های مردم آب رفت؛ سهم بزرگ گرانی در سبد خانوار
گزارش بازار از سیاه‌بازار گوشت؛

سفره‌های مردم آب رفت؛ سهم بزرگ گرانی در سبد خانوار

روند گرانی گوشت هر چند در حال توقف است اما به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مردم همچنان سهم گوشت را باید از سبد خانوار کوچک و کوچک‌تر دید. در این بین به نظر می‌رسد نظام توزیع نهاده‌های دامی، نظارت، قاچاق دام و سوء مدیریت دولت، عوامل تعیین کننده‌ای برای کنترل وضعیت هستند.

بازار، گروه استان‌ها: در سلسله گزارش‌هایی از سوی بازار، به گرانی گوشت و اقلام پروتئینی در استان‌های مختلف پرداختیم، موضوعی که مردم امروز آن را بیش از هر زمانی احساس می‌کنند و کاهش قدرت خریدشان و صرف هزینه‌ها برای دیگر اقلام مصرفی و مورد نیاز خانوار مانند میوه، برنج، روغن و ... سبب شده تا روز به روز سهم گوشت از سفره خانوار ایرانی حذف شود.

این روزها داستان تکراری افزایش قیمت کالاها، به‌خصوص قیمت گوشت قرمز در بازار موضوعی است که به خبر اول اقتصادی کشور و همچنین خراسان شمالی تبدیل‌شده، با این حال هنوز مردم منتظر هستند تا ببینند مسئولان در قبال این امر چه نوع واکنشی نشان می‌دهند حتی استان‌های مهم در زمینه تامین گوشت نیز دارای مشکلاتی هستند که از جمله آن‌ها خراسان رضوی است.

عوامل تاثیرگذار در قیمت گوشت خراسان رضوی
افزایش قیمت ارز در طی ماه‌های گذشته به طرق مختلف بر روی قیمت بسیاری از کالاها به‌ویژه گوشت قرمز تأثیرگذار بوده است و حال پس از افزایش نهاده‌های تولید به قاچاق گوشت و دام زنده از استان خراسان رضوی به سمت سایر استان‌ها دامن زده است! باوجوداینکه استان خراسان رضوی یکی از تولیدکنندگان مطرح گوشت در کشور بوده و با مازاد تولید گوشت قرمز روبروست لذا انتظار می‌رود که قیمت گوشت قرمز در این استان با نوسان چندانی همراه نشود اما این در حالی است که  قیمت گوشت قرمز در طی روزهای گذشته افزون بر ۲۰ درصد در فروشگاه‌های مواد پروتئینی سطح شهر افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه کشتار دام در طی هفت ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است به بازار گفت: ورود و خروج دام زنده از خراسان رضوی در هفت‌ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته و دلیل اصلی آن کمبود گوشت قرمز در پایتخت است.

ورود و خروج دام زنده از خراسان رضوی در هفت‌ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته و دلیل اصلی آن کمبود گوشت قرمز در پایتخت است

محمدرضا اورانی با اشاره به این موضوع که شیوع کرونا و تعطیلی صنعت گردشگری و کاهش تعداد مسافران و به‌تبع آن کاهش فعالیت رستوران‌ها مصرف گوشت در این استان را به پائین ترین حد خود رسانده است افزود: در طی ماه‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا و کاهش تعداد گردشگران، میزان گوشت کمتری مصرف شد لذا گرایش به خروج گوشت از استان افزایش یافت.

وی بابیان اینکه بخش زیادی از گوشت قرمز وارداتی به کشور در استان تهران و پایتخت مصرف می‌شود ادامه داد: از همین رو گوشت این استان مصارف زیادی در کشور دارد. در هفت‌ماهه نخست پارسال ۱۹ هزار دام در خراسان رضوی کشتار شد درحالی‌که در مدت مشابه امسال این میزان کشتار به ۲۹ هزار رأس رسیده است. 

عدم همخوانی قیمت ها
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که قیمت دام زنده در بازار استان با استان‌های دیگر همخوانی ندارد و فقط قیمت دام در استان اصفهان از خراسان رضوی بالاتر است افزود: این موضوع نشاءت گرفته از بازار گردانی دلالان در میدان دام است.

اورانی با بیان اینکه در این مدت ورودی گاو و گوساله زنده به خراسان رضوی سه هزار و ۳۷۷ رأس و خروجی گاو و گوساله زنده ۱۵ هزار و ۸۱ رأس از استان  بوده است بیان کرد: از ابتدای امسال تا ۲۳ مهرماه ورودی گوسفند و بز زنده نیز به استان ۱۴۳ هزار و ۷۴۱ رأس و خروجی این حیوانات از استان ۳۸۱ هزار و ۹۰۷ رأس بوده است.

وی بابیان اینکه تأمین نهاده برای دامدار گران تمام می‌شود و میزان مصرف گوشت نیز در خراسان رضوی کاهش‌یافته است بیان کرد: برای جلوگیری از سود دلالان بهتر است که روال طبیعی برای خروج دام زنده از استان طی و ممنوعیت در این خصوص برداشته شود.

مشکل تامین گوشت نداریم
در همین راستا معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه طی نیمه نخست امسال در استان بیش از ۴۲ هزار تن گوشت قرمز تولید شده است اعلام کرد: مشکلی در تامین گوشت قرمز مورد نیاز خراسان رضوی

مجید جعفری با اشاره به این که از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۰ هزار تن سویا، ۲۰۳ هزار تن ذرت و حدود ۹۷ هزار تن جو که معادل ۶۷ درصد سویا، ۴۸ درصد ذرت و ۲۳ درصد جو مورد نیاز دامداران و مرغداران استان است از محل واردات تامین شده است ادامه داد: نیاز ماهیانه نهاده‌های دامی در خراسان رضوی معادل ۷۰ هزار تن ذرت، ۷۰ هزار تن جو و ۲۸ هزار تن سویاست که با وضعیت موجود نهاده در استان معادل ۵۲ درصد در زمینه ذرت، ۷۷ درصد جو و ۳۳ درصد در زمینه سویا کسری داریم که به این ترتیب دامداران و مرغداران ناچار باید کسری خود را از بازار آزاد تامین کنند.

برای جلوگیری از سود دلالان بهتر است که روال طبیعی برای خروج دام زنده از استان طی و ممنوعیت در این خصوص برداشته شود

قم و مشکلات تامین گوشت
در حالی که در قم ۱۳ کارخانه کنسانتره نهاده خام را به کنسانتره تبدیل می‌کند وجود دارد چرا باید مشکل کمبود نهاده دام و طیور وجود داشته باشد؟ جوجه ریزی کاهش یابد و مردم در شرایطی که نباید در تجمعات حضور داشته باشند باید برای تهیه یک مرغ در صف‌های طولانی ایستاده و مرغ با نرخ دولتی تهیه کنند.

در شرایطی که قم یک مجتمع بزرگ دامشهر دارد که یک مرکز استراتژیک و مهم تهیه دام و عرضه گوشت قرمز و فرآورده‌های آن است باید برای یک کیلو گوشت ۱۰۰ هزار تا ۱۳۰ هزار تومان هزینه کنند و با توجه به این که مواد پروتئینی در افزایش سیستم ایمنی و دفاعی بدن در برابر کرونا نقش اساسی دارد، چرا این ماده پروتئینی مهم باید از سفره‌های مردم حذف شود؟

چون زیر پوست شهر قم کاسبان سودجویی هستند که خنجر آنها از خنجر دشمن برنده‌تر و دام‌های زنده را با قیمت بالا و با نرخ دلار می‌فروشند، یاد این ضرب المثل معروف می‌افتم «آب در کوزه و ما تشنه لبان گرد جهان می‌گردیم» در آشفته بازار کنونی باید به مسئولان نظارتی چنین گفت «دام زنده در مرز و ما آشفته دلان پی گوشت آن گرد بازارها می‌گردیم».

بازار پرواربندی و مشکلات آن
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در ابتدا درباره اهمیت مجتمع دامشهر قم  می‌گوید: ۲۴ سال پیش که شهر قم به استان تبدیل شد با پیگیری‌های استانداری و دیگر مسئولان برای ساماندهی بیشتر دامداران استان پیشنهاد شد و مقرر گردید که دو مکان یکی برای بازار باز پرواربندی گوشت در جاده کاشان و گاو شیرده هم در مجتمع معروف لبن ایجاد شود.

علی اصغر همت بیان می‌کند: مجتمعی به نام دامشهر که سمت راست آن گوسفندی و در وسط آن مرکز و میدان خرید و فروش دام زنده با ۳۴ واحد با نام کاروانسرای دام و هم‌چنین در سمت چپ این مجتمع عرصه گوشت گوساله باشد در این مجتمع با توان تولید ۳۵ هزار تن گوشت قرمز را داریم که می‌تواند ۳۰ درصد ظرفیت مصرف گوشت استان را کاملاً تأمین کند و حتی توانایی تأمین گوشت مصرفی دیگر استانها را هم دارد.

وی با اشاره به مشکلات در زمینه عرصه گوشت قرمز اظهار می‌کند: ما در زمینه تأمین گوشت مصرفی استان هیچ مشکلی نداریم اما افرادی هستند که دام زنده را از داخل استان تهیه و برای فروش به استان‌های مرزی منتقل می‌کنند و با قیمت بالایی این دام‌های سبک را عرصه می‌کنند.

چالش های پیش روی دامداری
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم، با اشاره به مشکلات و چالش‌هایی که دامداران استان قم دارند، بیان می‌کند: دامداران دامشهر به تنهایی ۳۰ درصد گوشت قرمز استان قم را تأمین می‌کنند اما طی ماه‌های مرداد، شهریور و مهرماه با کمبود شدید نهاده‌های دامی روبرو شدند، طبق دستورالعمل وزارتخانه باید نهاده‌های دامی گاوهای شیری به طور خام ارائه شود و خود دامداران باید آن را به کنسانتره تبدیل کنند اما واحدهای پرواربندی نهاده را به صورت کنسانتره از خود کارخانه‌ها تهیه کنند.

همت می‌افزاید: اما سهمیه نهاده دامی طی ماه‌های پنجم و ششم و هفتم سال با کاهش روبرو شد و اکنون هم که مشکلات ارزی داریم قیمت جوی ایرانی هم افزایش یافت و جوی خارجی هم با قیمت هنگفتی به دست دامدار می‌رسد، لذا به همین دلایل قیمت گوشت قرمز افزایش یافت.

ما در زمینه تأمین گوشت مصرفی استان هیچ مشکلی نداریم اما افرادی هستند که دام زنده را از داخل استان تهیه و برای فروش به استان‌های مرزی منتقل می‌کنند و با قیمت بالایی این دام‌های سبک را عرصه می‌کنند

تامین گوشت در قم
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان می‌کند: در زمینه تأمین گوشت قرمز هیچ مشکلی در بازار نداریم اما اخیراً با توجه به کمبود نهاده دامی که تأمین آن بر عهده جهاد کشاورزی است با مشکل روبرو هستیم، این نهاده قسمتی از آن با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی عرصه می‌شد ولی اکنون این نهاده با افزایش قیمت بالایی روبرو است.

به گفته امیرحسین پرهام، قاچاق دام هم از مهمترین مشکلات ما است، افراد سودجو دام زنده را در استان‌های مرزی با توجه به افزایش دلار به فروش می‌رسانند لذا نهاده دامی و قاچاق دام عوامل افزایش گوشت قرمز هستند.

وی بیان می‌کند: قرار است با همکاری دامپزشکی در صدور مجوز برای انتقال و فروش دام به دیگر استان‌ها از جمله استان‌های مرزی تجدید نظر و یا تا حدی جلوگیری شود؛ ما توان تولید ۳۷ هزار تن گوشت مصرفی استان و ۶۰ درصد مازاد مورد نیاز را داریم.

یزد در محاصره مشکلات
مردم یزد به مانند دیگر مردم کشور به بحران‌ها و جهش‌های اقتصادی عادت کرده‌اند. این بار نوبت به بحران «گوشت قرمز» رسیده است و مردم برای چندمین بار در چند سال اخیر شاهد گرانی و کمیابی گوشت هستند. نوسانات قیمت و نبود ثبات در بازار، حذف تدریجی گوشت از سفره خانوارهای ایرانی را باعث شده است و اکنون، به جایی رسیده‌ایم که به نظر می‌رسد راز گرانی قیمت گوشت حتی برای مسئولان هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ البته این سخن حاکی از اظهارنظر کارشناسان و مسئولان استان است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی و دامداران استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از همکاری ضعیف دستگاه‌های دولتی در مورد واردات نهاده‌های دامی اظهار گلایه کرد و گفت: بر مبنای وعده‌ای که دولت در زمینه تامین ارز به واردکننده‌ها داده بود اقدام به ورود نهاده مورد نیاز دامداران استان شد، اما نزدیک به ۱۱ ماه است که همچنان نیز نهاده‌های وارداتی منتظر تخصیص ارز بوده و در گمرک به سر می‌برند.

امیر ثقفی نتیجه چنین اقداماتی از سوی دولت را خارج شدن اتحادیه‌ها و نیز شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های کوچک از حوزه واردات دانست و افزود: در این صورت، واردات تنها از طریق واردکننده‌های بزرگ انجام خواهد شد و در نتیجه شاهد انحصارگرایی در این زمینه می‌شویم.

نزدیک به ۱۱ ماه است که همچنان نیز نهاده‌های وارداتی منتظر تخصیص ارز بوده و در گمرک به سر می‌برند

وی با گلایه از دستگاه‌های نظارتی در زمینه پخش و توزیع نهاده‌های دامی عنوان کرد: متأسفانه پس از ترخیص نهاده‌ها از گمرک، نظارت و پیگیری جدی در مورد سرنوشت آنها نمی‌شود که باعث شده است برخی با سوء استفاده از این وضعیت، نهاده‌ها را با نرخ آزاد به پرورش‌دهندگان بفروشند.

قیمت متناسب نیست
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از وجود نهاده‌های دامی آماده ترخیص در گمرک خبر می‌دهد و می‌گوید: مشکل عمده مرخص نشدن نهاده‌های دامی، تخصیص نیافتن ارز مورد نیاز است.

علی افشارپور از محول‌شدن وظیفه قیمت‌گذاری گوشت به اتحادیه قصابان خبر داد و گفت: با توجه به بالا بودن قیمت گوشت در استان‌های دیگر و نیز واردات دام به این استان، قیمت‌ها در یزد نیز باید متناسب با شرایط باشد.

وی با بیان اینکه مقرر شده اتحادیه هر روز قیمت بازار را رصد کرده و با هماهنگی کشتارگاه‌ها و پخش‌کننده‌های عرضه گوشت و نیز نظارت سازمان صمت، وظیفه قیمت‌گذاری را انجام دهد، تاکید کرد: با همکاری اتحادیه، کشتارگاه‌ها و عوامل مربوط در این زمینه، یزد توانسته است قیمت گوشت در استان را حتی از برخی استان‌های مولد هم پایین‌تر نگه دارد. همچنین مقرر شده اتحادیه هر روز قیمت بازار را رصد کرده و با هماهنگی کشتارگاه‌ها و پخش‌کننده‌های عرضه گوشت و نیز نظارت سازمان صمت، وظیفه قیمت‌گذاری را انجام دهد.

قاچاق دام در یزد
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد  افزود: با توجه به قیمت بالای ارز و سود وسوسه‌انگیز قاچاق دام زنده؛ به ویژه در شرایط فعلی که هنوز نرخ گوشت به مانند دلار به چندین برابر نرخ سابق افزایش نیافته است، برخی به این سمت کشیده می‌شوند که گوشت را به کشورهای همسایه قاچاق کنند و همین مسئله باعث کمبود عرضه دام در کشور شده است.

مقرر شده اتحادیه هر روز قیمت بازار را رصد کرده و با هماهنگی کشتارگاه‌ها و پخش‌کننده‌های عرضه گوشت و نیز نظارت سازمان صمت، وظیفه قیمت‌گذاری را انجام دهد

مسئولان استان نیز در این مورد جلسات متعدد برگزار و به این موضوع اذعان دارند که دو عامل دشواری در تأمین نهاده‌های دامی و قاچاق دام به همراه عواملی مانند حمل و نقل گران، هزینه کارگر و عواملی از این دست، کمبود دام و گرانی گوشت را باعث شده است. طبق دیدگاه تولیدکنندگان، کارشناسان و صاحبنظران، عمده مشکل افزایش قیمت و کمیاب شدن گوشت در سوء مدیریت، ناهماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه و نبود راهبرد و آینده‌نگری متناسب با شرایط بازار است.

چندی پیش، آیت الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در یزد نیز در جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور استاندار و معاونان وی برگزار شده بود، افسارگسیختگی قیمت‌ها در بازار را ناشی از ضعیف بودن نظارت‌ عنوان کرد و بر وجود دلالان، واسطه‌گری و درخواست‌ سودهای نامتعارف، به مثابه علت اصلی گرانی‌ها تاکید داشت.

مشکلات گوشت در استان مرکزی
قیمت گوشت قرمز در حالی پس از مدت‌ها در مرکزی افزایش یافت که به عقیده بسیاری از کارشناسان نوش‌دارو پس از مرگ سهراب بوده و اکنون زیرساخت‌های دامپروری از بین رفته و دولت باید هرچه سریع‌تر فکری برای تامین نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی کند.

یک قصاب اراکی در خصوص قیمت عرضه روز انواع گوشت به خبرنگار بازار گفت: قلوه‌گاه گوسفندی بدون استخوان کیلویی ۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان، ران پاک‌کرده گوساله کیلویی ۱۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان، گردن گوساله ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، قلم گوساله کیلویی ۱۱ هزار تومان، سردست گوسفندی کیلویی ۱۱۵ هزار تومان، دمبالچه گوساله کیلویی ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان، شقه لاشه گوسفندی ۱۲۷ هزار تومان و نیم‌شقه ران گوسفندی کیلویی ۱۳۲ هزار تومان و سرسینه گوساله کیلویی ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

محمدعلی در خصوص دلیل نوسانات قیمت گفت: متأسفانه به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود آن در بازار و کاهش حاشیه سود شاهد ورود میش مولد در ماه‌های قبل به بازار بودیم، که همان زمان زنگ خطر کمبود گوشت قرمز در ماه‌های آتی به صدا درآمد. زمانی که هزینه‌های نگهداری دام تا دو برابر افزایش‌یافته اما قیمت‌ها ثابت است، نباید خوشحال بود، بلکه یک جاری کار می‌لنگد و متأسفانه صنعت دام‌پروری باسیاست‌های غلط اتخاذشده مدیریت بازار نابود شد.

هزینه بالای دامداری
این قصاب اراکی گفت: بسیاری از دامداران به دلیل هزینه‌های نگهداری بالا و قیمت‌های غیرواقعی و دستوری پایین دام مولد و دام کوچک و بره خود را به بازار عرضه کردند و این صنعت رو به نابودی رفت.باید ببینیم، چه کرده‌ایم، که دامدار و تولیدکننده ما امروز به قاچاقچی تبدیل‌شده و برای جلوگیری از ورشکستگی و ضرر در پی انتقال تولیدات خود به کشورهای همسایه و فروش با سود بیشتر است.

وی بابیان این‌که افزایش قیمت گوشت حداقل کاری بود، که برای جلوگیری از ورشکستگی و نابودی کامل فعالان این صنعت می‌شد، انجام داد، افزود: البته با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم در بازار افزایش اخیر قیمت‌ها هم نتوانسته دامداران را راضی کند.

تاثیر کرونا بر بازار
رئیس اتحادیه مواد پروتئینی اراک در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، در خصوص وضعیت دام در استان اظهار داشت: طی اردیبهشت ماه سال جاری با وجود کسادی که در بازار به دلیل وجود کرونا مشهود بود ارزانی گوشت را نداشتیم و در حال حاضر هم که در آبان ماه هستیم همچنان با افزایش قیمت گوشت روبرو هستیم.

بسیاری از دامداران به دلیل هزینه‌های نگهداری بالا و قیمت‌های غیرواقعی و دستوری پایین دام مولد و دام کوچک و بره خود را به بازار عرضه کردند

عزت الله علی همتی با اشاره به اینکه در اراک تنها ۳۰ درصد گوشت گوسفندی مصرفی از داخل استان تامین شده و مابقی از استان‌های دیگر وارد می‌شود گفت: هم اکنون در استان با کمبود دام مواجه نیستیم از سوی دیگر مدتی صادرات دام آزاد شده بود و به نوعی رگه هایی از قاچاق نیز در این حوزه دیده می شد و این موضوع دلیل بزرگی برای کمبود دام در استان به حساب می آمد که این کمبود از ۲۵ مهرماه نمود پیدا کرد اما هم اکنون با فراوانی دام مواجه هستیم.

وی با باین اینکه استان مرکزی از لحاظ دام سنگین هیچ مشکلی ندارد و مازاد نیز در این استان تولید می شود اما در حوزه دام سبک با کمبود مواجه هستیم، ابراز کرد: در حال حاضر گوشت گوسفند در استان مرکزی هر کیلویی ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گاو ۱۱۰ هزار تومان است و با نظارت هایی که صورت می گیرد شاهد کم فروشی و گرانفروشی نبوده ایم.

ورود نهاده‌های دامی بدون تخصیص ارز ترجیحی
نماینده ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار افزایش قیمت گوشت را به دلیل افزایش قیمت دام زنده در کشور دانست و افزود: تولیدکننده‌ها مدت زیادی است، که گوشت را با قیمت ثابت و حتی کاهشی به بازار عرضه می‌کنند و به این موضوع اعتراض داشتند.

حجت‌الاسلام محمد سبزی بابیان این‌که بسیاری از نهاده‌ها بدون تأمین ارز ترجیحی وارد می‌شود، گفت: این امر سبب افزایش قیمت نهاده و به‌تبع آن افزایش قیمت تمام‌شده دام زنده و گوشت شده است. دولت باید برای تأمین نهاده ارزان‌قیمت و حمایتی برنامه‌ریزی کلان کند، تا هم گوشت به‌عنوان کالای اساسی در سبد خانوار کاهش نیابد و هم دامدار به‌عنوان تولیدکننده داخلی موردحمایت قرار گیرد.

وی خواستار تخصیص ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌ها شد و گفت: چه چیزی مهم‌تر از تأمین گوشت موردنیاز جامعه است، آیا امنیت غذایی موضوع کم‌اهمیتی است، که بانک مرکزی ارز ترجیحی به آن اختصاص نمی‌دهد همچنین باید گفت قطعاً نمی‌توان با گوشت کیلویی ۱۴۰ هزار تومان و گوشت مرغ کیلویی ۲۸ هزار تومان کشور را اداره کرد و بهتر است، مسئولان اجرایی به‌جای شعار دادن به اقدامات عملی در این خصوص بپردازند.

گرانی گوشت در قزوین
در قزوین نیز قیمت مرغ و گوشت قرمز که در مقایسه با ابتدای امسال رشد قابل توجهی داشته همچنان در حال افزایش است و روندی صعودی پیش گرفته است این در حالی است که به گفته بسیاری از فعالین این بخش افزایش قیمت سود چندانی را به جیب تولیدکننده وارد نمیکند، به عبارتی حالا باید مشخص شود سهم اصلی از این افزایش قیمت به چه کسانی می رسد.

نمی‌توان با گوشت کیلویی ۱۴۰ هزار تومان و گوشت مرغ کیلویی ۲۸ هزار تومان کشور را اداره کرد

علی شاپورزاده معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این خصوص اظهار داشت: تولید گوشت سفید و قرمز استان قزوین سالانه نزدیک به ۲۰ درصد افزایش دارد که با توجه به فعالیت واحدهای مرغداری و دامداری فعال در استان قزوین امسال بیش از ۹۰ هزار تن گوشت سفید و قرمز در استان قزوین تولید می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر در استان قزوین ۹۸۳ راس گاو، ۷۰۰ هزا رراس گوسفند و ۱۴۰ هزار راس بز و ۴۲۲ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه در حال فعالیت است که نیاز استان را تامین می کند از سوی دیگر تولیدات واحدهای مرغداری و دامداری در استان قزوین بیشتر از نیاز استان قزوین است و بخشی از این تولیدات به استان های همجوار ارسال می شود.

سهم دلالان در افزایش قیمت گوشت و مرغ
هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین در این باره معتقد است دلالان و سودجویان اصلی ترین متهمان افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار ها هستند چرا که براساس آمارها نگرانی برای تامین کالاهای اساسی وجود ندارد و بیشتر تشنج ایجاد شده و جو روانی سنگین حاکم بر بازارها نگرانی را برای مردم ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: افزایش ناگهانی و غیر معقول قیمت گوشت در استان قزوین به واسطه حضور دلالان و سوء استفاده برخی از افراد از آشفتگی موجود در بازار است که از این رو بارها به نهادهای نظارتی تاکید شده است تا با دقت بازار را بررسی کنند.

استاندار قزوین گفت: قزوین با منابعی که در بخش های مختلف تولید وپرورش دام و طیور دارد منطقی نیست که دچار کمبود کالا در این بخش باشد به علاوه این که در زمینه تامین کالاهای اساسی در استان قزوین نیز مشکلی نیست ولی با دخالت برخی از سودجویان قیمت ها افزایش جدی یافت ها است. تا زمان متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در قزوین از خروج دام زنده از استان جلوگیری به عمل خواهد آمد و با اجرای سیاست های کنترلی قطعا به زودی شاهد متعادل شدن قیمت ها خواهیم بود.

نظارت دقیق بر بازار
عزیزالله افضلی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نیز با اشاره به افزایش قیمت و ایجاد جو متشنج ناشی از این افزایش قیمت ها در بازار اظهار داشت: نظارت دقیق بر بازار، کنترل قیمت ها و جلوگیری از چند قیمتی و تخلف به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است و قطعا مبارزه با متخلفین میتواند آرامش را به بازار بازگرداند. با برنامه ریزی های انجام شده توزیع کالاهای تنظیم بازار به زودی در استان آغاز می شود که خواهد توانست بخشی از مشکلات ایجاد شده را کنترل کند.

قزوین با منابعی که در بخش های مختلف تولید وپرورش دام و طیور دارد منطقی نیست که دچار کمبود کالا در این بخش باشد به علاوه این که در زمینه تامین کالاهای اساسی در استان قزوین نیز مشکلی نیست ولی با دخالت برخی از سودجویان قیمت ها افزایش جدی یافت ها است

وی با بیان اینکه  فروش اجباری کالاها به بهانه کمبود برخی از کالاهای اساسی در استان مشاهده شده است که با همراهی تعزیرات و دستگاه های نظارتی به شدت برخورد می شود، ابراز کرد: نظارت بر عمده فروشی ها، بنکداری ها و فروشگاه های زنجیره ای نیز با جدیت آغاز شده است تا زمینه سوء استفاده از بین برود.  قطعا تامین و توزیع مایحتاج مردم و کالاهای اساسی مهم ترین اولویت ماست و تلاش میکنیم تا بازار را کنترل کنیم.

در نهایت باید دید مسئولان با وعده هایی که درباره تامین نهاده های دامی و نظارت بر بازار دارند چقدر می توانند در زمینه کنترل بازار گوشت موفق عمل کنند به خصوص در روزگاری که قدرت مردم روزانه در حال کاهش است.

کد خبر: ۵۳٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha