۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
چگونه می‌توان برای مواجهه با بحران‌های آینده آماده شد؟
بازار بررسی کرد؛

چگونه می‌توان برای مواجهه با بحران‌های آینده آماده شد؟

بحران کرونا نشان داد که دنیا همیشه باید برای مواجهه با شرایط سخت آمادگی داشته باشد ولی سوال این است که چگونه می توان در تحقق این هدف موفق بود؟

بازار؛ گروه بین الملل: آماده شدن برای آینده به معنای فراهم کردن زیرساختهای لازم برای مواجهه با چالشهای غیر قابل پیش بینی است و در مفاهیم اقتصادی از این توانایی با نام شاخص تاب آوری اقتصادی نام برده شده است. یک کشور برای اینکه تاب آوری بالایی داشته باشد، باید برنامه ریزیهای مختلفی برای سرمایه گذاری بلند مدت در حوزه زیرساختی انجام دهد و از تکنولوژی های روز دنیا در این جهت بهره بگیرند.

  این زیرساختها شامل زیرساختهای شهری، ارتباطاتی، اطلاعاتی و تکنولوژیکی است و توسعه یافتگی این زیرساختها کاملا در ارتباط مستقیم با میزان سرمایه گذاری در این بخش ها است. به عنوان مثال کشورهایی که بیشترین سرمایه گذاری را در حوزه افزایش دسترسی به تکنولوژی نسل پنجم یا 5G انجام می دهد، یا کشورهایی که بیشترین سرمایه گذاری را در افزایش ضریب نفوذ گوشی های هوشمند در جامعه دارند و تلاش می کنند تا بخش وسیع تری از جمعیت کشور به اینترنت و خدمات آنلاین دسترسی داشته باشند، همه در زمره کشورهایی هستند که برای آینده آماده هستند.

سرمایه گذاری زیرساختی اهمیت زیادی دارد
مطالعات صندوق بین المللی پول نشان داده است سنگاپور پیشگام ترین کشور دنیا از نظر سرمایه گذاری در حوزه زیرساختی است و کشورهای نروژ و فرانسه در رده های بعدی قرار دارند. از میان سی کشور مورد مطالعه  امریکا کمترین سرمایه گذاری در حوزه زیرساختی را انجام می دهد درحالیکه از نظر سطح توسعه یافتگی زیرساختها ضعف های زیادی دارد و چین هم از نظر میزان اندک سرمایه گذاری در زیرساختها بعد از امریکا، پایین ترین جایگاه را دارد.

در حوزه سطح توسعه یافتگی تکنولوژی های اطلاعاتی و مخابراتی، امارات جایگاه اول را دارد و کشورهای کره جنوبی و نروژ به ترتیب جایگاه دوم و سوم را دارند. پایین ترین کشورها از نظر سطح توسعه یافتگی تکنولوژی ها و مخابراتی کشورهای اتیوپی، هند و رواندا هستند.

متیو گریفین، یکی از پژوهشگران حوزه آینده پژوهی بر این باور است برای اینکه برای مواجهه با دنیای آینده آماده شویم باید با علم روز دنیا و دنیای کامپیوتر بیشتر خو بگیریم و این کامپیوترهای توسعه یافته و تکنولوژی های مرتبط با آن به اولین و اصلی ترین وسیله مورد نیاز ما برای کار و زندگی تبدیل شود.

از جمله کشورهایی که برای حرکت به این سمت سرمایه گذاریهای زیادی کرده اند می توان به چین، عربستان، سنگاپور و امارات اشاره کرد. به عنوان مثال عربستان بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار  برای ساخت شهر هوشمند Meon سرمایه گذاری کرده است و در دوبی و سنگاپور هم سیستم تاکسی های رباتی به کار گرفته شده است تا برای دنیای آینده و خودروهای بدون راننده آماده شوند.

شکوفایی اقتصادی هم اهمیت زیادی دارد
باید در نظر داشت که سیاستها سنگ بنای هر کشور هستند. از سیاستهای مرتبط با محیط زیست گرفته تا سیاستهای اقتصادی و سیاستهای مربوط به حوزه بهداشت و درمان. هر کشوری که سیاستهای بهتری وضع کند و قدرت اجرای این سیاستها را داشته باشد می تواند قدرت بیشتری برای مقابله با چالشهای آتی دنیا در خود ایجاد کند. مطالعات نشان داده است کشورهایی می توانند برای مواجهه با چالشهای آینده آمادگی بیشتری داشته باشند که سیاستهای بهتری در حوزه اقتصاد و محیط زیست وضع  و اجرا کنند.

گریفین در این مورد نوشت: «دسترسی به انرژی های احیا شدنی و سرمایه گذاری در این حوزه، سطح انتشار گازهای گلخانه ای و سیاستهای وضع شده برای مقابله با این معضل و سطح آلودگی هوا اهمیت زیادی دارند. از طرف دیگر کشورها باید بتوانند جوانان خود را برای بازار کار آماده کنند، باید اطلاعات مرتبط با تکنولوژی های روز دنیا و دنیای اینترنت را در اختیارشان قرار دهند و زمینه را برای اشتغال افراد بر مبنای سطح توانایی و قدرت علمی در سطوح بالای صنعتی و اقتصادی فراهم آورند. در این صورت است که زمینه برای توسعه یافتگی علمی و اقتصادی و برنامه ریزی صحیح برای آینده فراهم می شود.»

بهترین سیاستهای اقتصادی در سنگاپور است
بررسی های انجام شده توسط صندوق بین المللی پول نشان داد سنگاپور از کشورهایی است که برترین سیاستهای اقتصادی را وضع و اجرا کرده است و کشورهای آلمان و سوییس از این نظر در رده های بعدی قرار دارند.

در انتهای این فهرست کشور گویان قرار دارد که یک کشور کوچک در امریکای جنوبی است. از نظر وضع و اجرای سیاستهای زیست محیطی که این روزها از آنها به عنوان مهمترین مساله دنیا نام برده می شود، کشور نروژ جایگاه اول را دارد و سوئیس و برزیل به ترتیب جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند. دلیل قرار گفتن برزیل در جایگاه سوم را هم می توان سرمایه گذاری کلان این کشور در تولید انرژی های احیا شدنی دانست که باعث شد تا وابستگی این کشور به سوختهای آلاینده و فسیلی برای تامین نیاز انرژی کشور، کمتر شود. کشوری که از نظر وضع و اجرای سیاستهای حافظ محیط زیست در انتهای فهرست قرار دارد، کشور امارات است و این ضعف امارات زمینه رابرای کاهش کیفیت هوا در این کشور فراهم کرده است.

کد خبر: ۵۳٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha