۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
توان اقتصادی کشاورزان در اردبیل تقویت شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

توان اقتصادی کشاورزان در اردبیل تقویت شده است

اردبیل- نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از توانمندی اقتصادی کشاورزان و تقویت درآمد فعالان این حوزه در دو سال اخیر خبر داد.

خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: با توجه به تحولات رخ داده در دو سال اخیر در بخش کشاورزی استان به ویژه با توسعه کشت مدرن و همچنین تقویت مجتمع‌های گلخانه‌ای، درآمد کشاورزان و توان اقتصادی آنها مضاعف شده است.

وی تصریح کرد: استان اردبیل در سال‌های گذشته در تولید محصولات گلخانه‌ای بسیار ضعیف بوده اما در دو سال اخیر با توجه به تاکید استاندار اردبیل تولید در فضای بسته و گلخانه‌ای در دستور کار قرار گرفته تا بهره‌وری و توان اقتصادی کشاورزان افزایش پیدا کند.

اشتغالزایی در بخش تولیدات محصولات گلخانه‌ای ۸ الی ۱۰ برابر بیشتر از سایر حوزه‌ها است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تولید محصول به شکل گلخانه‌ای با توجه به کاهش استفاده از منابع آب، مورد توجه کشاورزان و زارعان قرار گرفته به طوریکه اشتغالزایی در این بخش از تولیدات هشت الی ۱۰ برابر بیشتر از سایر حوزه‌ها است.

نیکشاد در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با حمایت‌های مسئولان استانی در سه سال اخیر بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار در مغان در حال اجرا است.

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۵۰۰ هکتار آن به بخش خصوصی واگذار شده و سال گذشته نیز بیش از ۵۰ هکتار از این پروژه احداث و سازه‌های آنها تهیه شده است.

۳۵۰ هکتار گلخانه در سال زراعی جاری در حال اجرا است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به هدف‌گذاری سازمان در سال جهش تولید برای تقویت تولید محصولات گلخانه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: ۳۵۰ هکتار گلخانه در سال زراعی جاری در حال اجراست که به نوعی انقلاب و جهش تولید در این بخش به شمار می‌رود.

نیکشاد بیان کرد: در کنار این امر در صنایع تبدیلی و فناوری‌های نوین و همچنین صنایع بسته‌بندی و پایانه‌های صادراتی با تاکید استاندار اردبیل در افق چهار سال آینده تولید محصولات گلخانه‌ای در دو هزار و ۵۰۰ هکتار مورد توجه قرار گرفته است.

وی به فعال شدن شهرک‌های دامپروری در سطح استان اشاره کرد و گفت: این مجموعه‌ها در دو سال اخیر فعال شده و بیش از شش مورد از این طرح‌های توسعه‌ای در بخش کشاورزی به پیمانکاران و متقاضیان واگذار شده است.

استان اردبیل به قطب تولید محصولات گلخانه‌ای و لبنی تبدیل می شود
نیکشاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک استان اردبیل قطب تولید محصولات گلخانه‌ای و لبنی خواهد بود که این امر می‌تواند ورود محصولات استان را به بازارهای ملی و بین‌المللی رقم بزند.

وی پیشتازی و پیشگامی استان اردبیل را در این حوزه یک مزیت بیشمار توصیف کرد و افزود: این امر به تقویت نهاد اقتصادی کشاورزان و زارعان منجر خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه خاطر نشان کرد: صد درصد زیرساخت‌های گلخانه‌ها و همچنین شهرک‌های کشاورزی تأمین شده و با تاکید استاندار اردبیل تأمین گاز، برق و حامل‌های انرژی به این مجموعه‌ها در حال انجام است.

نیکشاد بیان کرد: با قیمت‌های کارشناسی این مجموعه‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود تا بخش خصوصی بتواند نسبت به ایجاد فرصت‌های اشتغال و تولید با کیفیت اقدام کنند.

با راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و همچنین پایانه‌های صادراتی؛ صادرات محصولات کشاورزی به آذربایجان و کشورهای آسیای میانه افزایش می یابد
وی الگوی کشت محصولات گلخانه‌ای را در شمال استان محصولات سبزی و صیفی‌جات اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و همچنین پایانه‌های صادراتی امیدواریم صادرات محصولات کشاورزی به آذربایجان و کشورهای آسیای میانه اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: در جنوب استان اردبیل نیز احداث گلخانه‌ها با هدف تولید گل‌های شاخه‌ بریده رز در حال انجام است که در سه سال اخیر شش گلخانه در این منطقه راه‌اندازی شده است.

نیکشاد اظهار کرد: پرورش گل‌های زینتی می‌تواند بهترین ارزآوری را برای کشور به همراه داشته باشد که قطعا با رفع تحریم‌های اقتصادی زمینه صادرات و افزایش توانمندی اقتصادی برای زارعان منطقه فراهم می‌آید.

کد خبر: ۵۳٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha