۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
دولت در حق کارگران اجحاف می کند/ پیشرفت صنعت در گرو توجه به معیشت کارگران
ضرورت توجه به امنیت شغلی قشر کارگری

دولت در حق کارگران اجحاف می کند/ پیشرفت صنعت در گرو توجه به معیشت کارگران

عضو شورای عالی کار می گوید؛ ریسک حوزه کارگری بیشتر از حوزه کارمندی است و وقتی که به این دو حوزه نگاه می شود می‌توان به این نتیجه رسید که در زمینه تعیین دستمزد ۹۹ کارگران در حق این قشر از جامعه، عدالت برقرار نشده است.

سجاد صفری؛ بازار: کشورهایی که امروز در قله تولید و صنعت جهان قرار دارند اگر درخصوص گذشته صنعت آن ها مطالعه داشته باشیم بدون شک، متوجه خواهیم شد که صنعت و تولید آنها در سال های دور و نزدیک با مشکلات عدیده ای روبرو بوده است ولی با برنامه ریزی ها و تصمیمات سازنده و موثر توانسته اند بر این مشکلات غلبه کنند و به پیشرفت و توسعه دست پیدا کنند.

به جرأت می‌توان گفت که در رأس صنعت هر کشوری، کارگران بیشترین نقش در دستیابی به توسعه را دارند و رسیدگی به این قشر، یکی از لازمه‌های پیشرفت است. وقتی که کارگری در کارخانه‌ای مشغول به کار است اگر در زندگی شخصی او مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد این مشکلات بر فکر و ذهن او تأثیر منفی می‌گذارد و در ساعات کاری نمی‌تواند بهره‌وری کافی برای کارفرما داشته باشد. لذا در کشورهایی که به صنعت توجه دارند مسئولان در تلاش هستند تا جایی که امکان دارد به وضعیت معیشت کارگران و کارکنان رسیدگی کنند تا بتوانند از تجربه، مهارت و دانش آن‌ها در محیط کار، بهره‌وری لازم را ببرند.

در کشور ایران با توجه به اینکه کشوری در حال پیشرفت و توسعه است برای اینکه مسیر پیشرفت هموارتر شود لازم است دولت به چند شاخص توجه کند و در راستای ارتقای این شاخص ها تلاش کند تا در آینده، شاهد ثمرات مثبت آن که پیشرفت صنعت و اقتصاد است باشد.

یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند به پیشرفت صنعت کشور کمک کند؛ توجه به معیشت کارگران است. طبق آمارهای رسمی ۱۴ میلیون کارگر در کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی، فعالیت دارند که به جرأت می‌توان گفت که حدود ۹۰ درصد آن‌ها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و علاوه براین، امنیت شغلی، موضوع دیگری است که استرس و اضطراب این قشر زحمت را دو چندان می‌کند.

در اواخر هر سال، شورای‌ عالی کار، نمایندگان دولت و کارفرمایان جلساتی درخصوص تعیین دستمزد کارگران برگزار می‌کنند که متاسفانه هیچوقت تصمیمات آن‌ها درخصوص تعیین دستمزد به کام کارگران خوش نیامده است و به نوعی می‌توان گفت که دیوار کارگران کوتاه بوده و در حق آن‌ها اجحاف می‌شود. جلسات کارگری و کارفرمایی درخصوص تعیین دستمزد ۹۹ در اواخر سال ۹۸ به نتیجه واحدی نرسید و حتی نمایندگان کارگری مصوبه تعیین دستمزد ۹۹ را امضا نکردند.

موضوعی که بسیار حائز اهمیت است؛ این است که چرا کارگران که بهره‌وری کاری آن‌ها بسیار بالاتر از قشر کارمندی است فقط ۲۱ درصد حقوق آن‌ها افزایش یابد و کارمندان که طبق گزارشات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که کارکرد مفید آن‌ها در ۸ ساعت کاری در روز فقط ۲۰ دقیقه است از حقوق بالاتری برخوردار باشند و جالب این است که در سال جاری حقوق آن‌ها ۵۰ درصد افزایش داشت.

اگر نگاهی به دستمزد کارمندان دولتی و کارگران بیندازیم به این نتیجه خواهیم رسید که در حق کارگران اجحاف می‌شود و کارمندان به نسبت کارگران از امتیازهای بیشتری برخوردار هستند که یکی از آن‌ها امنیت شغلی است.

کارکرد مفید کارگران بیشتر از کارمندان دولت
عضو شورای عالی کار در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که کارگران پیشران صنعت و تولید کشور هستند و از کارکرد مفیدتری نسبت به کارمندان دارند؛ چرا حقوق کارگران که این همه زحمت می‌کشند ۲۱ درصد در سال افزایش می‌یابد و در مقابل حقوق کارمندان در صورتی که از کارکرد مفید آن‌ها در هشت ساعت کاری در روز ۲۰ دقیقه، کارکرد مفید است ۵۰ درصد افزایش می‌یابد؟ گفت: این موضوع همان بحثی است که در مذاکرات تعیین دستمزد ۹۹ در مورد آن صحبت داشتیم و محور بحث ما همین موضوع بود.

«علیرضا حیدری» اظهار داشت: کارمندان و کارگران دو نیروی کار در بخش دولتی و غیردولتی هستند که به ارائه خدمات مشغول هستند؛ بطور طبیعی، کارکرد مفید کارگران از نیروهای مشغول در ادارات دولتی و وزارتخانه‌ها بیشتر است و نظر ما این بود که چرا باید حقوق کارکنان دولتی، حداقل دو میلیون و هشتصد هزار تومان باشد ولی حقوق کارگران کمتر از این میزان باشد. درخصوص برابری حداقل مزد بین کارمندان و کارگران موضوعی بود که باعث شد تعیین دستمزد ۹۹ کارگران در شورای عالی کار شکل نگیرد.

این عضو شواری عالی کار، بیان کرد: پاشینه آشیل اختلاف درخصوص تعیین دستمزد ۹۹ موضوع برابری حداقل حقوق کارمندان و کارگران بود. فارغ از میزان بهره‌وری کاری در بخش نیروی کار دولتی و کارگری، موضوع دیگر این است که کارمندان از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار هستند در صورتی که کارگران از این امکانات رفاهی برخوردار نیستند. موضوع دیگر این است که کارمندان دولتی از امنیت شغلی برخوردار هستند در صورتی که کارگران، این حاشیه امنیت را ندارند و هر لحظه ممکن است توسط کارفرما تعدیل و اخراج شوند.

حیدری تصریح کرد: بنابراین، ریسک حوزه کارگری بیشتر از حوزه کارمندی است و وقتی که به این دو حوزه نگاه می‌کنیم می‌توان به این نتیجه رسید که درخصوص تعیین دستمزد ۹۹ کارگران در حق این قشر از جامعه، عدالت برقرار نشد.

کارگران سزاوار شرایط بد اقتصادی نیستند
کارگران که قشر زحمت‌کش و پیشران صنعت کشور هستند نیازمند توجه بیشتری از سوی دولت هستند. دولت بایستی به این قشر، بیشتر توجه کند و در راستای حل مشکلات آن‌ها تصمیمات مناسبی را اتخاذ کند. موضوع معیشت کارگران تنها یکی از مشکلات این قشر است و امنیت شغلی آن‌ها موضوع دیگری است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

اگر مشکلات کارگران حل شود و موانع پیش‌روی تولید کشور، برداشته شود بدون شک، در آینده‌ای نزدیک، شاهد پیشرفت در صنعت و پویایی اقتصاد کشور خواهیم بود. با توجه به اینکه درحال‌حاضر، کشور از جمعیت جوانی برخوردار است اگر مشکلات کنونی کارگران و معضل بیکاری جوانان حل شود صنعت کشور حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت. از سالیان گذشته تاکنون، اگر دولت‌ها از پتانسیل موجود در کشور به درستی استفاده می‌کردند می‌توان گفت که در حال حاضر، ایران یکی از کشورهای پیشرفته قاره آسیا تلقی می شد.

با توجه به اینکه ایران کشور، ثروتمندی است و در حوزه‌های مختلف صنعت از پتانسیل‌های لازم برخوردار است با تصمیمات درست و کارشناسی شده مسئولان، می‌تواند به پیشرفت‌های قابل توجه‌ای دست یابد. دولت بایستی این موضوع را مدنظر قرار دهد که حل مشکلات کارگران و بخصوص معیشت آن‌ها می‌تواند لازمه پیشرفت کشور را فراهم کند.

کارگران که در محیط کار، با حجم بالای کار روبرو هستند؛ سزوار این نیستند که ذهن آن‌ها نیز، درگیر مسائل اقتصادی خانواده باشد. دولت می‌تواند با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای واحدهای تولیدی و صنعتی، شرایط کاری و اقتصادی کارگران را ارتقاء بدهد که این موضوع می تواند انگیزه آن‌ها را بالا ببرد و راندمان کاری واحدهای تولیدی و صنعتی را افزایش دهد.

کد خبر: ۵۳٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha