۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
آثار تزریق پول جدید هوشمند به بورس دیده می‌شود/ حرفه‌ای‌ها در روزهای منفی می‌خرند، تازه‌کاران در صف خرید
بهترین استراتژی برای هفته پیش روی بورس در گفتگو با کارشناس؛

آثار تزریق پول جدید هوشمند به بورس دیده می‌شود/ حرفه‌ای‌ها در روزهای منفی می‌خرند، تازه‌کاران در صف خرید

دارابی می گوید: بیشتر معامله گرهای با سابقه تر این روزها در حال خرید هستند. این خریدها دلایل مختلفی مثل پایین آمدن قیمت ها و اوضاع ارز و شرایط بازارهای جهانی، کفه به سمت خرید و شرکت های بورس برگردانده است.

حمیدرضا پیرهادی، گروه بورس: بازار سهام چهارشنه در آخرین روز معاملاتی خود علیرغم روند نزولی در هفته جاری، روندی متعادل و روبه رشد را سپری کرد.  ۲۱ آبان ماه بسیاری از نمادها نوسان مثبتی را تجربه و در صف خرید قرار گفتند. شاخص کل بورس تهران امروز، ۹ هزار و ۱۲۰ واحد افزایش و با ۸ دهم درصد رشد همراه بود و درساعت پایانی معاملات به عدد ۱ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۶۰ واحد رسید.

به این ترتیب، در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در ۹۳۵ هزار و ۳۴۵ نوبت معاملاتی، ۹ میلیارد و۷۲۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۸۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در بورس معامله شد و نمادهای فملی، کگل، فولاد، کچاد، پارس، خودرو و حکشتی ۷ نماد تاثیر گذار در شاخص بودند.

در نیمه دوم بازار  نیز از ۶۲۷ نماد حاضر، ۱۳۳ نماد در صف خرید و ۲۳۳ نماد در صف فروش بودند. ۳۷ درصد نمادهای بازار در صف فروش و ۲۱ درصد در صف خرید قرار داشتند.

در بررسی روند بازار روز چهارشنبه و بهترین استراتژی معاملاتی برای هفته آینده با همایون دارابی، فعال و کارشناس بازار سهام به گفتگو پرداختیم.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با «خبرگزاری بازار» مطرح کرد: در حال حاضر اصلاحات بسیار شدیدی انجام شده و سطح ارزندگی نمادهای بزرگ به سطح خرید بازار رسیده است و بیشتر معامله گران با سابقه تر این روزها در حال خرید هستند. این خریدها دلایل مختلفی مثل پایین آمدن قیمت ها، اوضاع ارز و شرایط بازارهای جهانی است که کفه را به سمت خرید و شرکت های بورس برگردانده است.

ماهیت بازار به این صورت است که قیمت ها پایین می آید و یک پول هوشمندی شروع به خرید می کند و بعد از آن عملا با صف خرید مواجه می شویم و همه فکر می کنند که بازار برگشته است! در صورتیکه که برگشت بازار از چند روز قبل که آن پول هوشمند شروع به خرید کرده است و سهم ها منفی بسته شده اند در حال بازگشت بوده است

وی افزود: یک مسئله ای وجود دارد که ما در بازار در حدود ۳۰ تا ۴۰ نماد علیه حجم مبنا را شاهد هستیم. به این معنا که یک سری از نمادهای شرکت های کوچک بازار هنوز اصلاح خود را انجام نداده اند و همچنان صف فروش هستند و این مسئله فشاری را به بازار ایجاد کرده است و اگر راه حلی برای آن نمادها پیدا شود یا صف های فروش آن ها هم جمع شود بازار قادر به یک کامبک و برگشت است.

دارابی اشاره کرد که امیدوار هستیم شرایط به گونه ای رقم بخورد که بعد از این چند هفته، اصلاح وضعیت بازار به حالت تعادل و رشد حرکت کند.

این کارشناس بازار سهام تاکید کرد که متاسفانه بازار ما به دلیل اینکه یک حجم مبنا و دامنه نوسان دارد مثل بازارهای دیگر به آسانی حرکت نمی کند. به طورمثال بازار ارز و سکه طی یک روز ۲۰ یا ۳۰ درصد افت را تجربه کردند و بعد از آن در واقع به حالت تعادل رسیدند.

او تصریح کرد: اگر همین روند اصلاحی و افت بخواهد در بازار بورس انجام شود با توجه به دامنه نوسان و حجم مبنا ممکن است تا حدود یک ماه به طول بیانجامد. فعلا نمادهای بزرگ و اساسی بازار درشرایط پیش بازگشت هستند و انتظار بازگشت به روند صعودی خود را دارند.

منابع صندوق توسعه ملی برای ثبات بازار یا بی ثباتی؟
دارابی ضمن اشاره به خبر تخصیص منابع صندوق توسعه ملی می گوید: رفتاری که با صندوق توسعه ملی و قبل از آن حساب ذخیره ارزی در سال های گذشته انجام شده است، درست نبوده و این صندوق ها عملا تبدیل به یک صندوق وام دهنده شده اند نه صندوق سرمایه گذاری.

وی افزود: این صندوق ها پولی را به بانک ها می دادند و بانک ها نیز آن مبلغ را وام می دادند. به طورمثال وام را با ارز ۱۰۰۰ تومان یا ۴۰۰۰ هزار تومان دریافت کرده اند و امروز هم می خواهند با همان مبلغ بازگردانند که عملا باعث می شود سرمایه صندوق پایین بیاید.

این کارشناس بازار سرمایه می گوید: سرمایه گذاری مستقیم و تملک سهام یکی از بهترین روش ها برای صندوق توسعه ملی است. یعنی به جای اینکه صندوق توسعه ملی وام دهد بهتراست در موضوع مشارکت کند و سهام بردارد. این کار هم برای مردم و هم برای خودش بهتر است.

پول باهوشی که قیمت ها را ارزنده دیده، درحال خرید است
دارابی ابراز کرد: امیدوار هستیم این موضوع زودتر محقق شود و منافع آن به منافع ملی تبدیل شود و درنهایت موجب بهبود وضعیت بازار شود. اما بنده امروز دقیقا مطلع نیستم که معنی دقیق محقق شدن چیست! آیا امروز منابعی به صورت نقدی به بازار تزریق شده است یا نه. با این حال ترکیب خریداران در بیشتر نمادها، نشان می داد که بیشتر خود مردم بودند که خریدها را انجام می دادند و آن پول باهوشی که قیمت ها را ارزنده دانسته در حال خرید است.

او عنوان کرد که به هرحال در این شرایط نمادهای اصلاح شده در حال خرید هستند و نمادهایی که اصلاح کامل نداشتند در همان شرایط مانده اند. پس به نظر می رسد ارزندگی بازار عامل چرخش امروز بوده است.

دارابی در انتها یادآور شد که ماهیت بازار به این صورت است که قیمت ها پایین می آید و یک پول هوشمندی شروع به خرید می کند و بعد از آن عملا با صف خرید مواجه می شویم و همه فکر می کنند که بازار برگشته است! در صورتیکه که برگشت بازار از چند روز قبل که آن پول هوشمند شروع به خرید کرده است و سهم ها منفی بسته شده اند در حال بازگشت بوده است.

کد خبر: ۵۳٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha