۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۹
افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه؛ جیب مردم خالی‌تر از همیشه
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه؛ جیب مردم خالی‌تر از همیشه

مشهد- نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خراسان رضوی، در نقاط شهری ۳۸.۵ و روستایی ۴۵.۳ درصد بوده که در نقاط شهری نسبت به ماه قبل ۸.۷ و روستایی ۸.۴ درصد افزایش‌یافته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش هزینه‌های زندگی به‌خصوص هزینه‌های مربوط به تأمین مسکن و اقلام خوراکی در یک سال اخیر در حالی به‌شدت افزایش‌یافته که اگر کارگران تمام آیتم‌های مزدی خود را به‌صورت کامل دریافت کنند ماهانه درآمدی حدود سه میلیون تومان خواهند داشت.

این در حالی است که این مبلغ (ماهانه سه میلیون تومان) در شرایطی که سبد معیشت خانوار چیزی حدود پنج میلیون تومان تخمین زده می‌شود درنهایت تأمین‌کننده فقط ۵۰ درصد از هزینه‌های زندگی یک خانوار چهارنفره است درواقع هر خانوار چهارنفره برای تأمین حداقل‌های یک زندگی، نیازمند درآمدی حدود شش میلیون تومان در ماه هستند.

بنا بر اظهارات بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با توجه به برآورد حدود ۱۰میلیون تومانی خط فقر کشورمان برای یک خانواده ۴ نفره  و دریافت خوش‌بینانه حقوق ماهیانه سه میلیون تومان به‌راحتی می‌توان اثبات کرد که کارگران در فقر مطلق بسر می‌برند.این در حالی است که برخی از شهروندان نه‌تنها شغل ثابت و مشخصی نداشته و از همین حداقل حقوق نیز محروم هستند بلکه برخی از افراد به‌رغم شاغل بودن در بازارهای غیررسمی درآمدی به‌مراتب کمتر از حداقل حقوق مورد تائید وزارت کاردارند.

صبحانه گران
معصومه عزیزی یکی از بانوان مشهدی سرپرست خانوار که با یک چرخ‌خیاطی و با دوخت و دوز لباس خرج شوهر از کارافتاده و چهار فرزندش را می‌دهد در خصوص دخل‌وخرج خانه‌اش اظهار می‌کند: متأسفانه بسیاری از اقلام در صبحانه خانوار را به دلیل گرانی مجبور به حذف شدیم.

وی اظهارمی کند: در حال حاضر شیرکاکائو یارانه در کیسه‌های پلاستیکی به ۶۵۰۰ تومان و شیر ساده به چهار هزار تومان رسیده است لذا خرید هیچ‌یک از آن‌ها برای یک خانواده پنج‌نفره صرفه اقتصادی ندارد.

این بانوی سرپرست خانوار بابیان اینکه تا یک  ماه گذشته یک قالب کره ۲۵۰ گرمی ۱۱ هزار تومان قیمت داشت بیان می‌کند: در حال حاضر خرید یک قالب کره پاستوریزه  به قیمت ۲۰ هزار تومان امکان‌پذیر نیست.

وی بابیان اینکه پنیرهای ۴۰۰ گرمی نیز به قالبی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است می‌افزاید: یک قالب پنیر ۴۰۰ گرمی خوراک یک وعده و باصرفه جویی بیش‌ازحد خوراک دو روز خانواده است!

این مادر شاغل در منزل بابیان اینکه یک قرص نان معادل ۱۲۰۰ تومان قیمت دارد لذا یک صبحانه معمولی با احتساب صرف پنج قرص نان و یک قالب پنیر به انضمام چای کیلویی ۲۰۰ هزار تومان حداقل ۲۰ هزار تومان آب می‌خورد!

شام ارزان
بنا بر گفته حمزه اسدی یکی از کارگران روز مزدی که به‌تناسب فصل بر سرکار حاضر می‌شود و به قول خودش در طول فصل زمستان بیکار است خرید سیب‌زمینی و تخم‌مرغ به‌عنوان ساده‌ترین و ارزان‌ترین غذاهای ممکن هم این روزها غیرممکن شده است.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در مهرماه سال جاری ۳۹.۹ درصد بوده که در مقایسه با ماه قبل از آن ۸.۶ درصد افزایش‌یافته است

وی بابیان اینکه با خرید سیب‌زمینی کیلویی شش هزار تومان و گوجه کیلویی ۲۰ هزار تومان یک شام کارگری ساده با همین دو مواد حدود ۲۰ هزار تومان آب می‌خورد بیان می‌کند: متأسفانه ما از بیمه هم محروم هستیم و اگر یک سرماخوردگی لازم دچار شویم هزینه خوردوخوراک دو روز را برای درمان باید هزینه کنیم.

تورم نقطه‌به‌نقطه
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در نقاط شهری ۳۸.۵ و روستایی ۴۵.۳ درصد بوده که در نقاط شهری نسبت به ماه قبل ۸.۷ و روستایی ۸.۴ درصد افزایش‌یافته است.

رضا جمشیدی اظهار کرد: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در مهرماه سال جاری ۳۹.۹ درصد بوده که در مقایسه با ماه قبل از آن ۸.۶ درصد افزایش‌یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در نقاط شهری ۳۸.۵ و روستایی ۴۵.۳ درصد بوده که در نقاط شهری نسبت به ماه قبل ۸.۷ و روستایی ۸.۴ درصد افزایش‌یافته است.

وی بابیان اینکه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور در مهرماه سال جاری ۴۱.۴ درصد است، عنوان کرد: این رقم در مقایسه با ماه قبل از آن ۷ درصد افزایش‌یافته است. این نرخ برای خانوارهای شهری ۴۱.۳ و روستایی ۴۲.۲ درصد بوده که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۶.۸ و ۸.۱ درصد افزایش داشته است.

جمشیدی خاطرنشان کرد: نرخ تورم نسبت به ماه قبل در کل خانوارهای استان در مهرماه سال جاری هفت درصد بوده که نسبت به ماه قبل از آن ۳.۸ درصد افزایش داشته، این شاخص برای خانوارهای شهری استان ۷.۳ و نقاط روستایی ۶.۱ درصد بوده که به ترتیب ۴.۲ و ۲.۴ درصد افزایش‌یافته است.

افزایش ۳.۴ درصدی‌ نرخ تورم نسبت به ماه قبل در کل خانوارهای کشور
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی بیان کرد: نرخ تورم نسبت به ماه قبل در کل خانوارهای کشور نیز در مهرماه سال جاری هفت درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۴ درصد افزایش‌یافته، این شاخص برای خانوارهای شهری کشور ۷.۱ و روستایی ۶.۹ درصد و به ترتیب با افزایش ۳.۵ و ۳.۴ درصدی بوده است .

وی با اشاره به اینکه نرخ تورم ۱۲ماهه منتهی به مهرماه سال جاری در کل خانوارهای استان ۲۴.۶ درصد با افزایش ۱.۳درصدی نسبت به ماه قبل بوده است، تصریح کرد: این شاخص برای خانوارهای شهری استان ۲۳.۶ و روستایی ۲۸.۴ درصد بوده که به ترتیب ۱.۲ و ۱.۵درصد افزایش‌یافته است .

جمشیدی گفت: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه سال جاری در خانوارهای کل کشور ۲۷.۲درصد و با افزایش ۱.۲ درصدی نسبت به ماه گذشته همراه بوده است. این شاخص برای خانوارهای شهری کشور ۲۷.۳ و روستایی ۲۶.۷ درصد بوده و به ترتیب ۱.۲ و ۱.۳درصد افزایش‌یافته است .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی ادامه داد: تورم نقطه‌به‌نقطه کل خانوار در مهرماه سال جاری استان در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۴۵.۵، پوشاک و کفش ۵۰.۳، مسکن ۱۶.۸و گروه بهداشت و درمان ۲۳.۲ بوده و این ارقام برای کشور به ترتیب ۴۰.۵، ۳۹.۶، ۲۸.۸ و ۳۱ است .

وی اضافه کرد: شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی برای کل خانوارهای استان ۲۴۹.۷، مناطق شهری ۲۴۲ و روستایی ۲۸۳.۴ است.

نیم‌نگاه
در پژوهشی که در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران که به بررسی رابطه‌ بین دو متغیر تورم و جرائم پرداخته آمده است: «تورم فارغ از همه مضراتی که برای اقتصاد یک کشور ایجاد می‌کند آثار زیانباری بر ابعاد مختلف یک جامعه ازجمله بروز جرائم نیز دارد و اگر افراد با فعالیت اقتصادی به نتیجه مناسب نرسند برای برطرف کردن نیازهای خود به جرم روی می‌آورند.

در این مورد، «جرائم دارایی» بیشتر به علت عوامل اقتصادی و «جرائم خشن» بیشتر توسط متغیرهای اجتماعی و جمعیتی رخ می‌دهند.

کد خبر: ۵۳٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha