۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
موج گرانی در بازار گوشت اصفهان؛ مردم قدرت خرید ندارند
گزارش بازار؛

موج گرانی در بازار گوشت اصفهان؛ مردم قدرت خرید ندارند

اصفهان- عده ای می گویند دامداران مقصرند و عده ای دیگر صورت مسئله را پاک می کنند و اعتقاد دارند که گرانی‌های گوشت مرتبط با قاچاق دام است؛ هر چه که باشد این روزها این فرآورده مهم از سبد غذایی اصفهانی‌ها رخت بر بسته است.

دریا قدرتی پور؛ بازار: در طول سال های اخیر و با کاهش فرآورده های دامی، گوشت قرمز پله های صعود را طی کرده و سفره ایرانی و اصفهانی مدتهاست از  وجود آن خالی شده است.

نوسانات بازار گوشت سیر صعودی زیادی را طی کرده است تا جایی که بی ثباتی در قیمت این ماده پروتئینی باعث شده که مردم قناعت پیشه کرده و به سمت و سوی گوشت سفید روی بیاورند، اما شهروندان اصفهانی از کمبود این ماده غذایی در سفره هایشان چندان راضی نیستند به نوعی که موضوع گرانی گوشت، نُقل محافل و گردهم آیی های اندک در دوران کرونایی کنونی است، چه در اتوبوس باشد و یا صف نانوایی در هر منطقه ای از شهر مردم حرف از گرانی گوشت می زنند.

آب در هاون گوشت قرمز
عطای مصرف گوشت به خاطر گرانی به لقایش بخشیده می شود تا مردم با مصرف لبنیات و سویا اخت شوند و حتی در تبلیغات تلویزیونی نیز به این موضوع با ظرافت اشاره می شود و این در حالی است که به عقیده کارشناسان تغذیه حداقل سه روز در هفته مصرف این فرآورده غذایی به ویژه برای کودکان و نوجوانان در حال رشد ضروری است.

مهری خادمی یک زن سرپرست خانوار است که سه سال است که شوهرش را در اثر حادثه ای از دست داده و حالا زیر نظر بهزیستی قرار دارد. درآمد چندانی ندارد و در توضیح کاهش قدرت خریدش به خبرنگار بازار می گوید: این روزها ما مجبور شده ایم به جای گوشت قرمز، از صیفی جات استفاده کنیم و وعده های غذاهایی که با گوشت قرمز می خوریم، خیلی کم شده است.

با توجه به اینکه ذائقه مردم با گوشت های منجمد گاو یا گوساله چندان سازگار نیست به همین سبب استفاده از گوشت قرمز ختم می شود به خانواده هایی که به قول معروف دستشان به دهانشان می رسد

وی افزود: اگر بررسی در این ارتباط انجام شود، این امر به ویژه برای خانواده های پرجمعیت بیشتر به چشم می خورد، با توجه به اینکه ذائقه مردم با گوشت های منجمد گاو یا گوساله هم چندان سازگار نیست و به همین سبب استفاده از گوشت قرمز ختم می شود به خانواده هایی که به قول معروف دستشان به دهانشان می رسد.

کاهش تقاضای مردم در خرید گوشت
کاهش تقاضای مردم در خرید گوشت، به صاحبان قصابی ها هم می رسد آنها هم راکد بودن بازار گوشت را تایید می کنند؛ گرچه خشکسالی های اخیر اصفهان و هزینه ها و بارهای اضافه بر دوش دامداران هم در گرانی گوشت بی تاثیر نبوده است و خیلی ها می گویند باید به آنها هم حق داد و گرانی را یک طرفه ندید. این در گفته های توزیع کنندگانی که با این مسئله دست و پنجه نرم می کنند به خوبی پیداست. آنها که صورتشان از سیلی گرانی علوفه، سرخ شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز در اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار از گرانی های نامحسوس گوشت سخن به میان می آورد چراکه بر این اعتقاد است که قیمت گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش ۱۰ درصدی داشته و گرانی این کالا به این خاطر محسوس است که با تورم به وجود آمده و کاهش ارزش پول،  قیمت های فعلی به خانواده ها فشار زیادی می آورد و آنها نمی توانند این کالا را در سبد خانوارشان به میزان لازم قرار دهند.

کشتار دام های مولد
اصغر پورباطنی، علت گرانی گوشت قرمز در اصفهان را همچنین به کشتار دام های مولدی مربوط می داند که دامداران با توجه به خشکسالی های اخیر اصفهان مجبور به انجام آن شده‌اند و می گوید: دامداران گاوهای شیرده خود را می کشند چون تهیه علوفه گران تر از نگهداری آنهاست.

پورباطنی با اشاره به اینکه دلیل گرانی گوشت این است که با قیمت ارزان و مناسب به دست قصاب ها و فروشندگان نمی رسد و همین عامل باعث می شود که آنها نیز در توزیع قیمت گرانتری بفروشند اظهار داشت: هزینه مدیریت یک واحد صنفی همچون پرداخت قبوض و مالیات نیز افزایش یافته اما فروشندگان گوشت قرمز در اصفهان قادر به تعطیل کردن مغازه‌های خود نیستند.

با بالا رفتن هزینه ها فروشندگان و توزیع کنندگان هم مجبور می شوند قیمت ها را بالا ببرند؛ از سویی  با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد هزینه های گوشت مربوط به خوراک است که با افزایش قیمت سرسام آور در این زمینه روبرو هستیم

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز، اختلاف قیمت از دامداری تا بازار بیش از ۵۰ درصد است و این موضوع به دلیل حلقه واسط بین فروشنده و دلال است.

پورباطنی با اشاره به اینکه تولید کننده نقشی در افزایش کاذب قیمت ها ندارد؛ گفت: متاسفانه با بالا رفتن هزینه ها فروشندگان و توزیع کنندگان هم مجبور می شوند قیمت ها را بالا ببرند. از سویی بیش از ۷۰ درصد هزینه های گوشت مربوط به خوراک دام  است و  افزایش قیمت سرسام آور این محصولات نیز تاثیر زیادی بر قیمت گوشت می گذارد.

این روزها گوشت قرمز در زیر دست و پای بی تفاوتی مسئولان قربانی گرانی شده است که می تواند هشداری برای کاهش سلامت تغذیه ای جامعه در آینده باشد.

کد خبر: ۵۳٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha