۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
۷۰ درصد مشکلات تجارت با ضوابط جدید دولت قابل رفع است
رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران عنوان کرد

۷۰ درصد مشکلات تجارت با ضوابط جدید دولت قابل رفع است

لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران با استقبال از دستورالعمل صادرشده از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهوری، ابراز امیدواری کرد ۶۰ تا ۷۰ درصد مشکلات صادرات، واردات و تامین مواد اولیه، با این ضوابط جدید حل شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات در جریان یک میزگرد آنلاین، بخشی از دلایل به هم‌ریختگی بازار ارز، تولید، صادرات و تجارت خارجی را ناشی از اعمال تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: بخشی از این مشکلات هم به دلیل سوءمدیریت‌ها، عدم تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و عدم تناسب سیاست‌ها با واقعیات موجود بوده و منحصر کردن دلیل همه مشکلات به تحریم‌ها، پیشنهادها برای حل مشکلات و آینده‌نگری ما را دچار خطا می‌کند.

لاهوتی ادامه داد: از ۲۲ فروردین ماه سال ۹۷ که کشور به درستی تصمیم گرفت شرایط بازگشت ارز را برای صادرکنندگان در یک کانال مشخص تعریف کند، تا امروز بیش از ۱۰۰ دستورالعمل، تصمیم و بخشنامه درباره این موضوع مقرر شده و در نهایت شاهد بودیم هفته گذشته با ورود رئیس‌جمهور و معاون اقتصادی‌شان، قرار است پاره‌ای از مشکلات حل شود.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران با طرح این پرسش که «چرا باید به دلیل ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، کالاهای زیادی در انبارهای گمرک دپو شود و تا مرز فاسد شدن پیش رود و تازه وقتی موضوع از ناحیه گمرک رسانه‌ای می‌شود، دستگاه‌های تصمیم‌گیر به دنبال پیدا کردن راه حل می‌گردند؟» ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های بسیار خوبی در یکی، دو هفته گذشته رخ داده و با ابلاغ معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اجرایی شده و من معتقدم ۶۰ تا ۷۰ درصد مشکلات حوزه صادرات، واردات و تامین مواد اولیه، می‌تواند با دستورالعمل تازه قابل حل باشد، مشروط بر اینکه همه دستگاه‌ها همان طور که با تعاملی که پیدا کردند، توانستند به جمع‌بندی واحد برسند، در اجرا هم هماهنگ عمل کنند. البته قطعا مشکلات دیگری هم وجود دارد که آنها هم در صورت توجه به پیشنهادات قابل حل است.

لاهوتی تاکید کرد: هیچ فعال اقتصادی شناسنامه‌داری که در عرصه تولید، صادرات یا واردات فعالیت کرده، در این که ارز باید به چرخه اقتصادی کشور برگردد، تردید ندارد. از این رو دولت به حق انتظار دارد همان‌گونه که با استفاده از منابع کشور صادرات انجام می‌شود، منافع آن نیز به اقتصاد کشور بازگردد و چارچوب مشخصی هم برای بازگشت این منابع به کشور تعیین شده است. اما در برخی زمان‌ها که شاهد همراهی و تسهیل‌گری بوده‌ایم، روند بازگشت ارز سرعت گرفته و در مواقعی که شاهد سخت‌گیری یا بستن و محدود کردن مسیرهای بازگشت ارز بوده‌ایم، صادرکنندگان دچار مشکل شده‌اند.

 او افزود: تصمیم به محدود کردن مجاری نیز با انگیزه‌های منطقی بانک مرکزی انجام شده، اما چون با واقعیت‌های بازار امکان بازگشت ارز را برای صادرکننده فراهم نکرده، با کمبود بازگشت ارز مواجه شدیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات در ادامه گفت: اوایل آبان که آقای رزم‌حسینی به عنوان وزیر صمت مشغول کار شدند، با تعامل خوب با بانک مرکزی و نشستی که در شورای گفت‌وگو انجام شد، به این نتیجه رسیدند که شرایط را تسهیل کنند و دستورالعمل اخیر صادر شد. حسن این دستور آن است که شرکت‌های بزرگ مثل پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها کماکان ارزشان را در سامانه نیما عرضه می‌کنند و تقاضاها را از آن محل پاسخ می‌دهند و واحدهای کوچک و متوسط که در شرایط بسیار خوش‌بینانه صادراتشان بیش از ۱۰ میلیارد دلار نخواهد بود، یا وارادات در مقابل صادرات خواهند داشت یا انتقال به واحدهای تولیدی برای ثبت سفارش و یا ارزشان را در نیما عرضه می‌کنند.

وی از تصمیم اتخاذشده درباره کالاهای دپوشده در گمرک موضوع ارز متقاضی هم استقبال کرد و افزود: این فرصت داده شد تا ۷ میلیارد دلار کالاهای اساسی، واسطه‌ای تولید و کالاهای ضروری که ثبت سفارش و اجازه ورود دارند، از انبارهای گمرک ترخیص شوند و این تصمیم نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

کد خبر: ۵۳٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha