۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
آمادگی برای تهاتر کالا میان تهران و خارکیف
وبینار توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و اوکراین برگزار شد

آمادگی برای تهاتر کالا میان تهران و خارکیف

فعالان بخش خصوصی ایران و اوکراین در بستر وبیناری که با همکاری اتاق بازرگانی تهران و اتاق بازرگانی خارکیف فراهم کرده بودند، به گفت‌وگو و مذاکره برای توسعه روابط تجاری دوجانبه پرداختند، مبادلاتی که سطح آن کمتر از یک میلیارد دلار در سال است و هدف اولیه رساندن آن به سطح پنج میلیارد دلار است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، وبینار توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی استان تهران و استان خارکیف اوکراین با همکاری مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و اتاق بازرگانی و صنایع خارکیف برگزار شد.

در این وبینار که روز سه‌شنبه برگزار شد، بیش از ۷۰ شرکت از بخش ‌خصوصی دو کشور حضور داشتند و پس از گفت‌وگوی مقامات از اتاق بازرگانی و سفرای دو کشور، این فرصت را یافتند تا با معرفی توانمندی‌های خود و زمینه‌های همکاری مشترک به مذاکره آنلاین با یکدیگر بنشینند.

پس از شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری این بیماری در جهان، معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران، برگزاری وبینارهای تجاری را برای ایجاد ارتباط نزدیک میان بنگاه‌های ایرانی و کشورهای هدف در دستورکار قرار داده‌ و تاکنون چندین وبینار با فعالان بخش خصوصی کشورهای مختلف از جمله هند، روسیه و ترکیه برگزار کرده است.

در آغاز این رویداد، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، با اشاره به روابط نزدیک دو کشور ایران و اوکراین در طول دهه‌های گذشته، بستر توسعه روابط اقتصادی دو طرف در حال حاضر را مناسب ارزیابی کرد و یادآور شد که فعالان اقتصادی بخش‌ خصوصی دو کشور می‌توانند از ظرفیت‌های مشترک یکدیگر برای بهبود مناسبات تجاری کنونی استفاده کنند.

حسام‌الدین حلاج در همین رابطه، تهاتر محصولات و مواد معدنی در کنار تهاتر فرآورده‌های نفت و گاز و تجهیزات صنعتی در این بخش را از جمله فرصت‌های پیش‌روی بنگاه‌های دو کشور برشمرد و علاوه بر آن، با توجه به وجود توانمندی شرکت‌های ایرانی و اوکراینی در حوزه صنایع هوافضا، اتوماسیون صنعتی، معدن، ماشین­ آلات کشاورزی و همچنین ناوگان حمل‌ونقل برقی شهری، بخش ‌خصوصی دو طرف را به همکاری در این زمینه‌ها دعوت کرد.

رئیس کمیسیون «بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید» اتاق بازرگانی تهران نیز در این وبینار، با تشریح فرصت‌های اقتصادی و توانمندی‌های صنعتی ایران، پیاده‌سازی مکانیزم تهاتر کالا میان دو کشور را یکی از بسترهای آماده برای توسعه همکاری‌ها عنوان کرد. محمدرضا نجفی‌منش عبور ایران از اقتصاد نفتی و ورود به عرصه صادرات غیرنفتی را به اتاق و شرکت‌های اوکراینی از استان خارکیف یادآوری کرد و در این رابطه، تصریح کرد که بخش ‌خصوصی دو کشور می‌توانند با همکاری اتاق‌های بازرگانی دو طرف، تحولی بزرگ را رقم زنند.

مبادلات ۵ میلیاردی
منوچهر مرادی سفیر ایران در کی‌یف نیز در این وبینار طی سخنانی، ایجاد شرایطی برای برقراری مناسبات و همکاری‌های صنعتی و اقتصادی میان استان‌های دو کشور را مورد تاکید قرار داد و در این رابطه یادآور شد که سفارت ایران در اوکراین، برای آشنایی بخش ‌خصوصی مستقر در استان‌های هر دو کشور از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مشترک، آماده همکاری و ارائه حمایت‌های لازم است. وی با اشاره به توافق مقامات دو کشور برای گسترش مناسبات اقتصادی دو طرف به سطح پنج میلیارد دلار در سال، تصریح کرد که استان خارکیف اوکراین می‌تواند سهم بالایی در این رابطه ایفا کند.

هم‌چنین بوردیلیاک سرگئی، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار اوکراین در تهران، با اشاره به اینکه پس از توافق برجام و کاهش تحریم‌ها علیه ایران، ارزش روابط تجاری دو کشور به بیش از یک میلیارد دلار بالغ شد اما با شروع موج دوم تحریم‌ها، مناسبات دو طرف کاهش یافت، افزود: با این حال، امروز شاهد افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور هستیم و صادرات اوکراین به ایران در حال توسعه است. علاوه بر محصولات کشاورزی که مشمول کالاهای تحریمی نیست، دو کشور می‌توانند در زمینه تبادل تکنولوژی نیز فعال شوند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنایع خارکیف نیز در سخنانی، ضمن تشریح توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی این استان از کشور اوکراین، از آمادگی این اتاق برای ارائه خدمات مشاوره به شرکت‌های ایرانی برای ورود به بازار اوکراین و به ویژه استان خارکیف خبر داد. اینا کاتیانا از جمله فرصت‌های همکاری میان بخش‌ خصوصی دو طرف را مشارکت در صنایع ساختمانی، نفت و گاز، بهداشت و درمان، سیستم‌های اتوماسیون، کشاورزی و محصولات شیمیایی عنوان کرد.

پس از سخنرانی مقامات دو کشور، شرکت‌ها و فعالان اقتصادی دو کشور به بیان زمینه‌های فعالیت کسب‌وکار خود و آمادگی برای همکاری‌های مشترک پرداختند و سپس در بستر مجازی و آنلاین، مذاکرات و گفت‌وگوهای مستقیم با یکدیگر را آغاز کردند.

کد خبر: ۵۳٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha