۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
آمادگی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از صنعت دارو
در نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران مطرح شد

آمادگی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از صنعت دارو

نمایندگان بخش خصوصی در نشست اخیر کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو و استفاده از ارز نیمایی، از تبعات منفی ارز ترجیحی دولتی بر بازار داروی کشور گفتند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، در بیست‌وششمین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، آثار و تبعات نرخ ارز بر کسب‌وکار حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مورد ارزیابی قرار گرفت. این در حالی است که این روزها، اخباری مبنی بر احتمال خروج دارو و تجهیزات پزشکی از سبد ارز ۴۲۰۰ تومانی و تامین این بخش از کالاها با ارز نیمایی نیز به گوش می‌رسد. اتفاقی که پیش از این، فعالان اقتصادی در بخش سلامت منتظر آن بودند و طی ماه‌های گذشته در گردهمایی‌ها و نشست‌های خود به ویژه در کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، بر اجرای آن تاکید داشتند.

در این نشست ابتدا سیدسجاد حسینی، کارشناس این کمیسیون، طی گزارشی به تحلیل جایگاه ارز در بازار سلامت کشور پرداخت و با نقد پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو و چالش‌هایی که بنگاه‌ها با آن مواجه شده‌اند، تغییرات ارزش بازار سلامت کشور بر مبنای نرخ ارز در بازار را ریشه‌یابی کرد.

وی ارزش بازار دارویی کشور طی سال جاری را نزدیک به ۳۵۰ هزار میلیارد ریال برآورد کرد و سپس با اشاره به برخی عوارض احتمالی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به بخش دارو، از جمله عدم توان پایش مناسب اولویت‌بندی ارزهای با قیمت دولتی، ایجاد بازار قاچاق معکوس دارو به خارج از کشور و همچنین، تشکیل صف برای ثبت سفارش اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی با نرخ ارز رسمی و عدم تامین کالا با ارزهای دیگر، نحوه قیمت‌گذاری محصولات عرضه شده با ارز دولتی را یکی از اشکالات عمده این روش عنوان کرد.

حسینی سپس به میزان ارز مصرفی مستقیم بخش داروی کشور که طی سال ۹۷ اتفاق افتاده است اشاره کرد که بر اساس آمار، رقمی معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو برای واردات داروی ساخته شده، بوده که این میزان طی سال گذشته به ۷۵۴ میلیون یورو تقلیل پیدا کرد و در چهار ماهه ابتدای امسال نیز، ۲۸۰ میلیون یورو برای آن به ثبت رسیده است.

وی در ادامه، یادآوری کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۴۲۸ شرکت حوزه دارویی کشور، ۱۳۱ شرکت در سال ۹۸ به هیچ وجه موفق به دریافت ارز دولتی نشدند در حالی که میزان ثبت سفارش این بخش طی این سال، رقمی معادل ۲ میلیارد و ۱۴ میلیون یورو بود و در نهایت در سال گذشته، در حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو ارز دولتی برای دارو تامین شد.

این کارشناس اقتصاد دارو در ادامه، برآورد مجموع بازار دارو و تجهیزات پزشکی طی سال جاری بر مبنای محاسبه با دلار ۲۷ هزار تومان را در حدود ۲۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: از بازار واقعی این بخش طی سال ۹۷ که معادل ۲۸ هزار میلیارد تومان بود، تنها ۷.۵ هزار میلیارد تومان تحت پوشش بیمه قرار داشت و اگر این بازار بر مبنای دلار ۲۷ هزار تومانی در نظر گرفته شود، سهم بیمه این بخش به ۲۷ هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود.

پس از ارائه این گزارش، سایر اعضای کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، در سخنانی بار دیگر بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر بخش دارو و تجهیزات پزشکی تاکید کردند و در عین حال، اصلاح قیمت محصولات دارویی در بازار داخل را نیز گوشزد کردند. به گفته فعالان اقتصادی، کمیسیون قیمت‌گذاری باید هرچه سریع‌تر تشکیل جلسه داده و در قیمت‌ها بازنگری کند. اتفاقی که هاله حامدی‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران از پیش‌زمینه آن خبر داد و یادآور شد که پیشنهاد قیمت کلی در خصوص دارو، در کمیته مالی سندیکای صنایع داروهای انسانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نتایج آن نیز به سازمان غذا و دارو اعلام شده است.

کد خبر: ۵۳٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha