۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
نابسامانی صنعت خاکستری اصفهان؛ وضعیت بازار سیمان شفاف شود
بازار گزارش می‌دهد؛

نابسامانی صنعت خاکستری اصفهان؛ وضعیت بازار سیمان شفاف شود

اصفهان – صنعت سیمان اصفهان سال‌هاست که با تغییر سیاست‌های دولتی دچار نابسامانی شده و این درحالی است که فعالان این عرصه سیاست‌های اشتباه دولت را عامل اصلی این هرج و مرج می‌دانند.

مریم یاوری؛ بازارصنعت ساختمان در ایران مدت‌هاست که در رکود به سر می‌برد و هنوز نمی‌توان عامل اصلی این رکود و نوسانات قیمت را در میان کلاف سردرگمی که برخی عامل آن را سیاست‌های دولت، زیاده‌خواهی واسطه‌ها، افزایش صادرات و غیره می‌دانند، پیدا کرد.

در این میان نوسانات قیمت در صنعت سیمان که صنعتی کاملاً خودکفا در ایران است و همه مواد اولیه آن در کشور وجود دارد بیش از دیگر مصالح آزار دهنده است چرا که با وجود اینکه بر اساس اعلام نمایندگان مجلس، قیمت سیمان در محل تولید ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان باید به دست مصرف کننده برسد، این محصول با قیمت ۲۴ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد و واسطه‌ها در این بین سود فراوانی را می‌برند.

افزایش قیمت سیمان پاکتی در بازار اصفهان
در این ارتباط مالک یکی از فروشگاه‌های سیمان در اصفهان به خبرنگار بازار می‌گوید: کمبود سیمان در بازار اصفهان نداریم و تنها قیمت سیمان است که آزار دهنده است.

احمد عربیان که معتقد است قیمت سیمان پاکتی بیش از سیمان فله‌ای در سال جاری افزایش یافته است، ادامه می‌دهد: قیمت هر تن سیمان فله‌ای ۳۲۰ تومان است و این در حالی است که هر ۵۰ کیلو سیمان پاکتی در اصفهان ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه بیشترین سیمان تولیدی در اصفهان به عراق صادر می‌شود، اضافه می‌کند: باید توجه داشت که همه نوع سیمانی در اصفهان تولید می‌شود اما نوع مرغوب آن به جای استفاده داخلی بیشتر صادر می‌شود.

کارشناسان حوزه بازار بر این باورند که در زمینه عرضه و مصرف محصولات تولیدی در بازار باید به دو وجه سود تولید کننده و توان مصرف کننده توجه داشت، اما در این بین چنانچه هر یک از طرفین این تجارت دچار آسیب شوند، اختلالاتی در عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود.

تولیدکنندگان سیمان مجبور به صادرات محصولات خود هستند
عضو خانه صنعت و معدن استان اصفهان در این ارتباط با بیان اینکه تولیدکنندگان سیمان مجبور به صادرات محصولات خود هستند، به بازار می‌گوید: در هر تجارتی باید مزیت‌های عرضه و تقاضا را برای طرفین در نظر گرفت، بازار سیمان در کشور و به ویژه استان اصفهان دارای نوساناتی است که قدرت ریسک تولیدکنندگان برای توزیع محصولات در بازار داخل را کاهش داده است.

در دولت قبل تولید سیمان و دیگر مصالح ساختمان افزایش چشمگیری داشت و این در حالی است که با تغییر سیاست‌های دولت فعلی در حوزه مسکن و کاهش تولید مسکن تا ۱۰۰ هزار واحد تولید کنندگان این عرصه دچار سرگردانی شدند و عرضه تولید کالاهای خود در بازار خارج را به توزیع در داخل کشور ترجیح دادند

رضا چینی که بر این باور است قیمت داخلی سیمان باید با قیمت جهانی یکی شود، اضافه می‌کند: در شرایط فعلی که قیمت سیمان در داخل کشور دچار نوسانات زیادی است و برای این مشکل باید ثبات قیمت‌ها را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در دولت قبل سیاست دولت تولید یک میلیون واحد مسکونی بود، ابراز می‌کند: در این دوران تولید سیمان و دیگر مصالح ساختمان افزایش چشمگیری داشت و این در حالی است که با تغییر سیاست‌های دولت فعلی در حوزه مسکن و کاهش تولید مسکن تا ۱۰۰ هزار واحد تولیدکنندگان این عرصه دچار سرگردانی شدند و عرضه تولید کالاهای خود در بازار خارج را به توزیع در داخل کشور ترجیح دادند.

چینی به رشد سالانه ۲۴ درصدی قیمت ساختمان در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: این در حالی است که اگر دلار چنین افزایشی را داشت امروز باید هر دلار ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسید و وضعیت بازار بسیار بدتر از شرایط فعلی بود.

https://media.mehrnews.com/d/2020/11/09/4/3597925.jpg

چه کسانی از تلاطم قیمت در بازار سیمان سود می‌برند؟
در این ارتباط رئیس انجمن خیران مسکن ساز استان اصفهان نیز با تاکید بر اینکه در این استان اغلب سیمان به صورت عمده‌ای به فروش می‌رسد، به خبرنگار بازار می‌گوید: چنانچه سیمان را به صورت عمده‌ای و پیش فروش خرید نکنیم برای تأمین آن به مشکل بر می‌خوریم.

سید اصغر مستولی‌زاده به فعالیت بیش از پنج کارخانه بزرگ سیمان در استان اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: این امر برای ما جای سوال است که چرا با وجود تولید انبوه سیمان در استان اصفهان با چالش‌هایی برای تأمین این محصول در بازار روبه‌رو هستیم.

برخی هستند که سیمان را از تولید کننده با تناژ بالا خریداری می‌کنند اما نمی‌دانیم سرنوشت این بخش از محصول چه می‌شود چه میزان آن برای پروژه‌ها سیمان بر استفاده و چه میزان آن به خارج از کشور صادر می‌شود

وی با بیان اینکه سیمان صنعتی ارز آور است، ابراز می‌کند: فعالیت‌ها در این صنعت شفاف نیست و معلوم نیست از تلاطم قیمت این محصول چه کسانی سود می‌برند؟

رئیس انجمن خیران مسکن ساز با بیان اینکه شعبه‌داران سیمان در اصفهان در نهایت برای هر کیسه دو هزار تومان سود می‌کنند، ادامه می‌دهد: برخی هستند که سیمان را از تولید کننده با تناژ بالا خریداری می‌کنند اما نمی‌دانیم سرنوشت این بخش از محصول چه می‌شود چه میزان آن برای پروژه‌ها سیمان بر استفاده و چه میزان آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی می‌افزاید: در حال حاضر صنعت ساختمان نیز فعال نیست اما نمی‌دانم چرا کمبود سیمان داریم.

سیاست‌های دولت مانع صادرات سیمان شود
رئیس نظام مهندسی استان اصفهان نیز در این ارتباط معتقد است که کمبود سیمان در قیمت خودش را نشان می‌دهد؛ عبدالحسین عسگری در این ارتباط اظهار می‌کند: در عرض هفت ماه در سال ۹۹ چندین بار افزایش قیمت سیمان را داشته‌ایم این نشان می‌دهد که رقابت وجود دارد و کمبود داریم.

وی می‌افزاید: سیاست‌های کلی دولت اجازه صادرات را می‌دهد تا ارز حاصل از صادرات در کشور هزینه شود؛ باید توجه داشت صاحبان کارخانه سیمان به دنبال منفعت خود هستند و هر کجا که منفعت داشته باشند توزیع خواهند کرد.

عسگری با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به نوسانات نرخ دلار، صادرات برای تولید کنندگان مقرون به صرفه است، اضافه می‌کند: دولت باید سیاستگذاری کند و تا مادامی که نیاز داخل تأمین نشده است اجازه صادرات را ندهد.

آنچه بر سر سیمان از کارخانه تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد، می‌آید باید شفاف باشد، امری که هنوز در استان اصفهان اجرایی نشده، هر چند در دیگر استان‌ها و به ویژه استان‌های شمالی کشور شرکت‌های زیادی به این امر توجه کردند.

https://media.mehrnews.com/d/2020/11/09/4/3597923.jpg

لزوم شفاف‌سازی در صنعت سیمان
رئیس سازمان صمت استان اصفهان نیز در این ارتباط با اشاره به فعالیت هشت واحد تولید سیمان در استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار می‌کند: در حال حاضر میزان ظرفیت اسمی کارخانه‌های سیمان در استان اصفهان بیش از هشت میلیون تن در سال است.

چالش‌ها و موانع تولید در فضای آسیب دیده از تحریم‌های بین المللی، نوسانات نرخ ارز و تورم و افزایش هزینه‌های تولید در فضای رکود مصرف و نهایتاً افزایش مکرر بهای نهاده‌های تولید، مشکلات حمل و نقل، هزینه دسترسی بالا و کمبود امکانات حمل و نقل ریلی و جاده‌ای منجر به افزایش قیمت شده است

ایرج موفق می‌افزاید: سه میلیون و ۸۰ هزار و هشت تن از تولید سیمان استان اصفهان طی هفت ماه نخست امسال صادر شده است که ارزش ریالی این صادرات نیز هشت میلیون و ۳۸۱ هزار و ۸۰۲ دلار بوده است.

وی در خصوص افزایش قیمت سیمان در کشور و کمبود آن در بازار ابراز می‌کند: چالش‌ها و موانع تولید در فضای آسیب دیده از تحریم‌های بین المللی، نوسانات نرخ ارز و تورم و افزایش هزینه‌های تولید در فضای رکود مصرف و نهایتاً افزایش مکرر بهای نهاده‌های تولید، مشکلات حمل و نقل، هزینه دسترسی بالا و کمبود امکانات حمل و نقل ریلی و جاده‌ای منجر به افزایش قیمت شده است.

رئیس سازمان صمت استان اصفهان در پاسخ به لزوم شفاف‌سازی در صنعت سیمان نیز اضافه می‌کند: صنعت سیمان از صنایع کلیدی و پیش نیاز توسعه اقتصادی است به نحوی که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با احداث کارخانه‌های متعدد سیمان مورد نیاز برنامه‌های توسعه‌ای خود را تولید می‌کنند، به طور کلی سرانه مصرف سیمان در هر کشور رابطه مستقیم با نرخ رشد اقتصادی آن کشور دارد.

وی ادامه داد: مازاد تولید سیمان امروز به عنوان یک پدیده در این صنعت باعث مشکلات زیادی شده است، از این رو برای تنظیم بازار داخل راهی به جز شفاف سازی این محصول در کشور نیست، با ورود سیمان به رینگ صادراتی می‌توانیم قیمت‌ها را به مرز رقابتی برسانیم تا دست سودجویان از این بازار کوتاه شود.

صادرات تنها راه نجات صنعت سیمان است و این امر باید در برنامه‌های راهبردی شرکت‌های سیمانی که امکان صادرات داشتند لحاظ شود

افزایش هزینه‌های تولید سیمان در اصفهان
وی با بیان اینکه با اجرای برنامه‌های هدف‌گذاری شده در بحث صادرات می‌توانیم بسیاری از کمبودها را جبران کنیم، می‌افزاید: از این رو با در نظر گرفتن فاصله بین ظرفیت تولید در سال جاری و مصرف داخلی به دلیل رکود، صادرات تنها راه نجات صنعت سیمان است و باید در برنامه‌های راهبردی شرکت‌های سیمانی که امکان صادرات داشتند لحاظ شود و این مورد تنها با حمایت دولت قابل اجرا خواهد بود.

موفق افزایش هزینه‌های تولید، رکود بازار و حمل و نقل را مهم‌ترین چالش‌های صنعت سیمان در استان اصفهان می‌داند و ادامه می‌دهد: صادرات تنها راه نجات صنعت سیمان است و این امر باید در برنامه‌های راهبردی شرکت‌های سیمانی که امکان صادرات داشتند لحاظ شود.

وی در خصوص میزان اشتغال صنعت سیمان در استان اصفهان می‌گوید: در حال حاضر سه هزار و ۲۸۹ نفر در صنعت سیمان استان اصفهان شاغل هستند.‌

حال و روز صنعت ساختمان در ایران خوب نیست، خرید هر واحد مسکونی برای کارگری که ماهیانه سه میلیون تومان درآمد دارد رویایی دست نیافتنی است و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی در این میان سهم بزرگی در افزایش قیمت‌ها دارند؛ اما آنچه این روزها باید بیش از گذشته به آن توجه شود وضعیت معیشتی و توان اقتصادی مردم جامعه است که روز به روز تحلیل می‌رود و برخی از صنعتگران نیز در این زمینه آتشی به خرمن حقوق‌های ناچیز و هزینه‌های سرسام آور زندگی هستند.

کد خبر: ۵۳٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha