۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
ناهماهنگی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت! / همتی: کالاهای ترخیصی حتما تائیدیه بانک مرکزی می خواهند/ دولت: محموله ها از بنادر ترخیص شوند
«بازار» از چگونگی روند ترخیص کالاهای رسوبی در بنادر گزارش می دهد

ناهماهنگی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت! / همتی: کالاهای ترخیصی حتما تائیدیه بانک مرکزی می خواهند/ دولت: محموله ها از بنادر ترخیص شوند

دستور ترخیص کالاهای رسوبی از بنادر و گمرک از سوی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حالی صادر شده است که گویا بانک مرکزی تامین ارز این کالاها را دلیلی بر رشد تقاضا برای ارز عنوان کرده و معتقد است، ترخیص کالاها از گمرک بدون تائید و کد رهگیری بانک مرکزی مشکل آفرین خواهد شد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: مطابق تصمیمات اتخاذشده در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، و تأیید ریاست جمهوری، نامه ای از سوی معاون اقتصادی ریس جمهور؛ به معاون بازرگانی داخلی و دبیر کارگروه تنظیم بازار موضوع تصمیمات دستگاه‌های مرتبط درخصوص ترخیص کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه موجود در بنادر و گمرکات کشورارسال شده است تا بخش عمده کالاهای ضروری و اساسی مشمول طرح ترخیص فوری از گمرک شوند.

البته مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و گمرکی گمرک ایران نیز ۱۹ آبان ماه دستورالعمل ترخیص کالاهای رسوبی در بنادر و گمرکات کشور را بر اساس مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت جهت اجرا به کلیه گمرکات ابلاغ کرد. این اقدام در حالی است که گویا بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز برخی کالاهای وارداتی و تبعات آن حساس بوده چرا که تاکید دارد؛ فرایند ترخیص کالاها از گمرک باید با تائید و کد رهگیری  این مرجع انجام شود.

رشد تقاضا برای ارز
طبق شنیده ها، عبدالناصرهمتی رئیس کل بانک مرکزی طی نامه ای به رئیس جمهور از ترخیص کالاها از گمرک بدون تائید و کد رهگیری بانک مرکزی به شدت انتقاد و خواستار جلوگیری از آن شده است. همتی این اقدام را دلیل اصلی رشد تقاضای ارز برای کالاهایی دانسته که بدون انتقال ارز در گمرک دپو شده بوده است.

این شنیده حاکی از آن است که رئیس بانک مرکزی در جلسه ای با وزرای اقتصادی دولت ضمن اعتراض شدید به این اقدام، آنرا تضعیف مدیریت بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز دانسته است. اعتراض همتی به فرایند ترخیص کالا از بنادر و گمرکات بدون توجه به کد رهگیری در حالی مطرح است که مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و  گمرکی گمرک ایران دستورالعمل ترخیص کالاهای رسوبی در بنادر و گمرکات را بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به گمرکات ابلاغ کرده است.

 رئیس کل بانک مرکزی طی نامه ای به رئیس جمهور از ترخیص کالاها از گمرک بدون تائید و کد رهگیری بانک مرکزی به شدت انتقاد و خواستار جلوگیری از آن شده است. همتی این اقدام را دلیل اصلی رشد تقاضای ارز برای کالاهایی دانسته که بدون انتقال ارز در گمرک دپو شده بوده است

ترخیص کالا از گمرک بدون کد رهگیری؟
بر اساس مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت طبق بند چهارم آن گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به کلیۀ مواد اولیه، اجزا و قطعات و ملزومات مرتبط با تولید با تشخیص و تأیید وزارتخانه مربوطه، اقدام به ترخیص درصدی کالاها تا سقف ۹۰% بدون کد رهگیری بانک نماید. جزئیات کامل این دستورالعمل خطاب به گمرکات اجرایی بدین شرح است: در حال حاضر عوامل مختلفی مانند الزامات قبل از اظهار کالاها به گمرک، اقدامات صاحبان کالا در راستای اظهار کالا به گمرک و ترخیص آن، فرآیند تشریفات گمرکی و ترخیص کالا، سیستم حمل‌ونقل کشور و… در میزانِ ماندگاری کالاها در بنادر، گمرکات، مناطق ویژۀ اقتصادی و مناطق آزاد تجاری، تأثیرگذار می‌باشند. در راستای بررسی دلایل رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور، تاکنون جلسات متعددی از سوی سازمان‌های ذی‌مدخل در امر تجارت خارجی برگزار و در این جلسات بر لزوم تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای انباشته‌شده در بنادر و گمرکات تأکید شده و با اشاره به اهمیت جلوگیری از رسوب و انباشت کالا در بنادر و گمرکات کشور بر سازماندهی لازم به‌منظور تسهیل در روند ترخیص کالا و تأمین نیازهای اساسی و ضروری کشور در مقطع حساس کنونی تأکید لازم به‌عمل آمده است. متعاقبِ این امر، دولت نیز در این خصوص، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و تصمیمات مناسبی نیز اتخاذ نموده تا جریان واردات کالا تسهیل شود و کالاهای اساسی و ضروری در اختیار مردم کشور قرار گیرد.

به گزارش بازار، باوجودی که فرایند ترخیص کالا از گمرکات با تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت انجام می شود اما گویا ناهماهنگی بین دستگاهی در این زمینه وجود دارد طوری که بانک مرکزی معتقد است؛ تامین ارز کالاهای وارداتی باید با درآمدهای ارز حاصل از صادرات همخوانی داشته باشد (وجود ارز صادراتی برای تامین ارزکالاهای وارداتی) تا تبعات چنین اقدامی دامن گیر بانک مرکزی نشود.

طبق قانون و دستور العمل ستاد هماهنگی اقتصادی دولت عمل می کنیم
در این باره سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در گفتگو با «بازار» گفت: گمرک در ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه مراکز تولید طبق دستوالعمل و بخش نامه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و نیز رعایت کامل اصول و مقررات عمل می کند.

وی با بیان اینکه در رابطه با چگونگی ترخیص کالاها از بنادر و گمرکات، تصمیمات و راهکارها از سوی ستاد هماهنگی دولت اتخاذ و ارائه شده است، افزود: براساس مصوبات این ستاد و در پی اهمیت به موضوع ترخیص کالاهای اساسی و برخی کالاهای نظیر مواد اولیه مراکز تولید که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، آن دسته از کالاهای اساسی که احتمال فاسد شدن آن در بنادر وجود دارد و یا برخی کالاهایی که بنا به دلایلی در گمرک متوقت شده اند باید اقداماتی برای ترخیص آنها طبق قانون و مقررات لازم انجام شود.

براساس مصوبات  ستاد هماهنگی اقتصادی دولت  و در پی اهمیت به موضوع ترخیص کالاهای اساسی و برخی کالاهای نظیر مواد اولیه مراکز تولید که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، آن دسته از کالاهای اساسی که احتمال فاسد شدن آن در بنادر وجود دارد و یا برخی کالاهایی که بنا به دلایلی در گمرک متوقت شده اند باید اقداماتی برای ترخیص آنها طبق قانون و مقررات لازم انجام شود

مشکل تامین ارز و رسوب کالاها در بنادر و گمرکات
لطیفی افزود: مشکل اصلی عدم ترخیص این کالاها تا به حال موضوع تامین ارز از سوی بانک مرکزی بوده است که از ماههای پیش این کالاها در صف تخصیص ارز قرار دارند و شامل ترخیص نمی شوند. سایر کالاها نیز برای ترخیص، نیازمند صدور کد رهگیری و اعلامیه تامین و تائید قطعی ارز از سوی بانک مرکزی هستند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون ۸ میلیون تن کالای اساسی و نهادهای تولید در گمرکات به دلیل عدم تامین ارز لازم وجود دارد که بخش عمده آن با معیشت و زندگی مردم سر و کار دارد. این در حالی است که کالاهایی که وارد کشور می شوند کالاهایی هستند که از قبل ثبت سفارش آنها انجام شده است. ثبت سفارشی که همزمان نسخه ای از آن نیز برای تامین ارز و کد رهگیری به بانک مرکزی می رود تا توان تامین ارز این کالاها برای بانک مرکزی سنجیده و میسر شود. حالا کالایی که تمام تشریفات قانونی خود را برای ترخیص انجام داده اند در انبار بنادرمنتظر اقدامات بانک مرکزی بوده تا ثبت سفارش آنها مورد تائید قرارگیرد. این در حالی است که هر کالایی که که ثبت سفارش می شود به صورت سیستمی بانک مرکزی در جریان آن قرار می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی در ستاد هماهنگی حضور داشته است
سخنگوی گمرک در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون کالایی که دارای ثبت سفارش هستند ستاد هماهنگی دولت بنا به نیاز مردم تاکید دارد که ارز مورد نیاز آن تامین شود. چرا که این کالاها قبلا فرایند ثبت سفارش آنها انجام شده است و باید از گمرک ترخیص شوند. در چنین شرایطی همه اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اخیرا تصمیم گرفته اند که برای ترخیص این کالاها باید چار جویی ایجاد شود. در این جلسه که رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور داشته است به این نتیجه رسیده اند که کالاهایی اساسی که به صورت اعتباری وارد کشور شده اند بانک مرکزی تعهد کند، تا این کالاها از بنادر ترخیص و ۳ ماه بعد از آن ارز لازم تامین شود.

وی افزود: راه دیگر این است آن دسته از کالاهایی که  به صورت غیر اعتباری و نقدی خریداری شده اند، بانک مرکزی با در اولویت قراردادان کالاهای اساسی ارز مورد نیاز را تامین کند تا این کالاها ترخیص شوند.  لطیفی درادامه گفت: راه سوم برای ترخیص کالاهای اساسی این است که آنهایی که در صف تامین ارز نیستند اقدامات بر حسب ارز متقاضی ناشی از صادرات انجام شود. اما دغدغه بانک مرکزی تامین ارز متقاضی و مدیریت کنترل آن است که مبادا در این فرایند مدیریت از دستش خارج شود.

کد خبر: ۵۳٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha