۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
تامین منابع مالی بزرگ‌ترین مانع جهش تولید؛ سنگ اندازی بانک‌ها پیش پای تولیدکنندگان
بازار گزارش می‌دهد؛

تامین منابع مالی بزرگ‌ترین مانع جهش تولید؛ سنگ اندازی بانک‌ها پیش پای تولیدکنندگان

کرمان- «جهش تولید» شعاری اقتصادی در ادامه «رونق تولید» به منظور خارج کردن روند تولید از یک حرکت عادی به یک حرکت جهشی است تا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی یک تغییر محسوس در زندگی مردم ایجاد شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: اقتصاد کشور در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده که بر فضای تولید و صنعت کشور تاثیر داشته است.

در راستای سیاست‌های تبیین‌شده در سال ۹۸ مبنی بر تمرکز بر رونق تولید، رهبر معظم انقلاب امسال را سال جهش تولید نام‌گذاری کردند. سیاست‌گذاران نیز سال‌هاست بر توسعه هر چه بیشتر تولید در کشور تاکید دارند زیرا رونق و رشد اقتصادی در گرو رشد تولید است.

اما رسیدن به اهداف جهش تولید نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و به کارگیری سیاست‌هایی است که تولید را آسان کند و سرمایه‌گذاری و اشتغال را افزایش دهد. در این میان باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کرد که موانع تولید از پیش پای سرمایه گذاران برداشته شوند.

در سال‌های اخیر رکود اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، کمبود نقدینگی، تورم، مشکلات و موانع واردات و صادرات، دریافت و بازپرداخت تسهیلات تولید و... مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و بسیاری را با چالش‌های جدی مواجه ساخته است.

با وجود اینکه کارخانه در استان اشتغالزایی خوبی ایجاد کرده اما برای دریافت تسهیلات هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و موانع زیادی سر راه ما وجود دارد

برای دریافت تسهیلات به نتیجه نرسیده‌ام
صاحب یک کارخانه صنعتی در استان کرمان که به تازگی کارخانه خود را از استان دیگری به کرمان منتقل کرده در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کارخانه ما یکی از صنایع پایین دستی فولاد محسوب می‌شود و با توجه به رشد صنعت فولاد در کرمان می‌تواند اشتغال خوبی ایجاد کند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر کارخانه با ۹۶ درصد پیشرفت در حال فعالیت است از ایجاد اشتغال برای ۱۱۰ نفر در این مجموعه خبر داد.

این تولیدکننده افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم موفق شدیم کارخانه را بعد از انتقال ظرف مدت یک‌سال و چهار ماه به بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به مشکلات این واحد صنعتی اظهار داشت: با وجود اینکه کارخانه در استان اشتغالزایی خوبی ایجاد کرده اما برای دریافت تسهیلات هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و موانع زیادی سر راه ما وجود دارد.

وی تصریح کرد: برای پروانه بهره‌برداری سه ماه پیش درخواست دادیم، سازمان صمت بازدید کردند و گفتند باید به صورت غیرحضوری از طریق سامانه سیماک، پنجره واحد و بهین‌یاب کار را انجام دهیم که این کار را انجام دادیم و مجوزهای محیط زیست را هم گرفتیم اما حالا از ما خواسته‌اند مدارک کاغذی را بیاوریم.

این تولیدکننده افزود: در سالی که همه بر حمایت از تولید تاکید دارند ادارات و نهادها باید بیشترین موانع را از سر راه سرمایه‌گذار بردارند نه اینکه برای آن‌ها مشکل ایجاد کنند.

سود تسهیلات بسیار بالاست و برای دریافت آن باید ضامن داشته باشیم که این کار را برای جوانی که در ابتدای راه ایستاده سخت می‌کند

سنگ‌اندازی بانک‌ها تمامی ندارد
وحید که برای راه‌اندازی یک کارگاه صنعتی کوچک نیازمند استفاده از تسهیلات است نیز به بازار گفت: اگر بتوانم این کارگاه را راه‌اندازی کنم حداقل ۱۰ نفر به کار مشغول می‌شوند.

او که فارغ‌التحصیل رشته صنایع است، ادامه داد: هیچ وقت برای این درس نخواندم که پشت میز بنشینم و کار دولتی داشته باشم. همیشه دوست داشتم کاری راه بیندازم و برای عده‌ای شغل ایجاد کنم.

وی ادامه داد: با توجه به تحصیلاتم و نیاز استان درصدد ایجاد یک کارگاه صنعتی هستم اما متاسفانه سنگ‌اندازی بانک‌ها تمامی ندارد.

وحید اظهار داشت: سود تسهیلات بسیار بالاست و برای دریافت آن باید ضامن داشته باشیم که این کار را برای جوانی که در ابتدای راه ایستاده سخت می‌کند.

سازمان صمت قوانین مخصوص به خودش را دارد و بر اساس بخشنامه‌ها مواردی را بیان می‌کند اما آنچه ما انتظار داریم برآورده نمی‌شود

پرداخت تسهیلات به رونق تولید کمک می‌کند
یک بهره‌بردار معدن که برای انجام کارهایش به سازمان صمت مراجعه کرده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات این حوزه گفت: مخارج بسیار افزایش یافته و دیگر کار در این حوزه به صرفه نیست.

وی اظهار داشت: بیل مکانیکی که سال گذشته ساعتی ۱۵۰ هزار تومان کار می‌کرد الان ۳۰۰ هزار تومان کار می‌کند.

وی با اشاره به مشکلاتی مانند کمبود گازوئیل، تصریح کرد: در منطقه‌ای که معدن ما فعال است آنتن‌دهی موبایل بسیار ضعیف است و این یکی از دلایلی است که کارگران حاضر به ماندن در آن‌جا نیستند. الان عصر ارتباطات است و همه دوست دارند از طریق گوشی تلفن همراهشان با خانواده و دوستانشان در ارتباط باشند اما متاسفانه به دلیل این مشکل حتی اگر کارگری حاضر به ماندن در معدن هم بشود خیلی زود کار را ترک می‌کند.

وی خام‌فروشی مواد معدنی را از دیگر مشکلات حوزه تولید بیان کرد و گفت: اگر بخواهیم خودمان مواد را فرآوری کنیم نیاز به میلیاردها تومان سرمایه دارد که توان آن را نداریم در نتیجه باید خام فروشی کنیم و خریدار هم آن قدر قیمت را پایین اعلام می‌کند که نه می‌توانیم کار را رها کنیم و نه توان ادامه‌ راه را داریم.

این تولیدکننده پرداخت تسهیلات برای کمک به رونق تولید را یکی از درخواست‌های خود بیان کرد و افزود: اگر هزینه‌ها کم شود و تسهیلاتی پرداخت کنند بازار فروش مواد معدنی ما خوب است.

وی گفت: ۷ سال است که در این حیطه کار می‌کنم و تقریبا ۱۰ نفر در این کار با من همراه هستند.

این بهره‌بردار معدن تصریح کرد: سازمان صمت قوانین مخصوص به خودش را دارد و بر اساس بخشنامه‌ها مواردی را بیان می‌کند اما آنچه ما انتظار داریم برآورده نمی‌شود.

راه‌اندازی مرکز ساماندهی فوریت‌های بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری نیز در راستای رفع موانع تولید به صورت پایلوت در ۷ استان در حال انجام است

پروانه بهره‌برداری، پیش‌نیاز استفاده از تسهیلات سرمایه‌ در گردش
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی، توضیح داد: تسهیلات واحدهای تولیدی دو فرآیند دارد یکی برای واحدهایی است که قبل از بهره‌برداری تسهیلات سرمایه ثابت برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات از بانک‌های عامل دریافت می‌کنند و دیگری تسهیلات سرمایه در گردش است که بعد از بهره‌برداری واحد تولیدی و دریافت پروانه از سازمان صمت به بانک برای دریافت این تسهیلات معرفی می‌شوند.

علیرضا رحمان‌نژاد افزود: بعد از دریافت پروانه بهره‌برداری تولیدکنندگان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه بهین‌یاب برای دریافت تسهیلات اقدام کنند تا به بانک معرفی شوند.

وی تاکید کرد: پیش‌نیاز استفاده از تسهیلات سرمایه‌ در گردش اخذ پروانه بهره‌برداری است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در خصوص روال کار ثبت‌نام برای دریافت پروانه بهره‌برداری گفت: صدور پروانه بهره‌برداری یک ثبت‌نام ابتدایی دارد که در سامانه بهین‌یاب انجام می‌شود و فرد متقاضی موارد مربوط به واحد تولیدی را در سامانه ثبت می‌کند. سپس در سامانه پنجره واحد جدید و سیماک، برای استعلام محیط زیست به صورت سیستمی اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از این‌که سیستم موافقت کرد تاییدیه صادر می شود و نیاز به تاییدیه کاغذی محیط زیست نداریم فقط باید مدارک شرکت را کاغذی ارائه کنند یا پرسش‌نامه بهره‌برداری نیاز است.

رحمان‌نژاد افزود: با توجه به استعلامی که از طریق سیستم دریافت می‌کنیم دیگر نیاز به استعلام کاغذی نیست چون در سامانه موجود است و این سامانه‌ها با هم لینک هستند.

استفاده از ظرفیت کارگروه رفع موانع تولید
وی اصلی‌ترین برنامه استان در راستای رونق تولید را برگزاری کارگروه رفع موانع تولید بیان کرد و گفت: واحدهای تولید با هر دستگاه اجرایی در استان مشکل داشته باشند به صورت مکتوب درخواست‌شان را به سازمان صمت ارائه می‌کنند و در جلساتی که در استانداری برگزار می‌شود مصوباتی در کارگروه رفع موانع تولید استان داده می‌شود که این مصوبات اگر در استان قابل اجرا باشد به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود و اگر قابل اجرا نباشد به کارگروه رفع موانع تولید ملی ارجاع می‌شود تا آن‌جا حل شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: راه‌اندازی مرکز ساماندهی فوریت‌های بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری نیز در راستای رفع موانع تولید به صورت پایلوت در ۷ استان در حال انجام است و مشکلات آن برطرف شده و به زودی اطلاع‌رسانی و ابلاغ می‌شود که واحدهای تولیدی در این سامانه ثبت‌نام و مشکلاتشان را مطرح کنند تا بتوانیم از طریق کارگروه رفع موانع تولید که اهرم خوبی در استان است مشکلاتشان را رفع کنیم.

پرداخت تسهیلات به معدن‌داران
وی در خصوص پرداخت تسهیلات به بخش معدن و معدن‌کاران نیز اظهار داشت: حوزه معادن دارای دو بخش «استخراج ماده معدنی» و «تولید و فرآوری» است.

رحمان‌نژاد افزود: کسانی که در حوزه فرآوری معادن کار می‌کنند می‌توانند با مراجعه به سامانه برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش اقدام کنند.

وی تصریح کرد: در بخش بهره‌برداری معدن هم برای خرید تجهیزات تسهیلات پرداخت می‌شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: اگر کسی پروانه بهره‌برداری معادن داشته باشد و بتواند مواد معدنی را استخراج کند نیز می‌تواند از این تسهیلات با ثبت‌نام در سامانه بهین‌یاب بخش رونق تولید استفاده کند.

کسانی که در حوزه فرآوری معادن کار می‌کنند می‌توانند با مراجعه به سامانه برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش اقدام کنند

راه‌اندازی سامانه توان ایران برای رونق تولید
وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام شده برای رفع موانع سد راه تولید، گفت: وزارت صمت کاری را برای کنترل واردات شروع کرده و یکسری از محصولات که در داخل تولید می‌شود اجازه واردات نمی دهد تا واحدهای تولید بتوانند مجددا فعال شوند.

رحمان‌نژاد عنوان کرد: در همین راستا سامانه‌ای به نام «توان ایران» راه‌اندازی شده که این سامانه دو بخش توانمندی‌ها و نیازمندی‌ها دارد و واحدهای تولیدی می‌توانند این موارد را ثبت ‌کنند.

وی گفت: بر اساس تعریفی که در کل کشور شده، لینک واحدها به هم انجام می‌شود تا اگر واحدی در استان و کشور توان تولید محصولاتی که یک واحد نیاز دارد را داشته باشد اداره ثبت سفارش دیگر آن واردات را انجام نمی‌دهد تا محصولات داخلی بتوانند رونق بگیرند.

وزارت صمت کاری را برای کنترل واردات شروع کرده و یکسری از محصولات که در داخل تولید می‌شود اجازه واردات ندارند تا واحدهای تولید بتوانند مجددا فعال شوند

معاون امور صنایع سازمان صمت استان کرمان افزود: علاوه بر این ارتباط بین واحدهای کوچک و بزرگ استان فراهم شده و واحدهای کوچک تولیدی استان که به دلیل بازار و عدم توان رقابت با مشکل مواجه هستند را با واحدهای بزرگ مثل مس سرچشمه، گل گهر و کارخانجات تولیدی مرتبط شده‌اند که نیازهایشان را از واحدهای داخل استان تامین کنند.

وی از فعال شدن واحدهای تولیدی فعال و نیمه‌فعال استان با حمایت سازمان صمت و پرداخت تسهیلات خبر داد و عنوان کرد: راه‌اندازی واحدهای تولید فقط در حیطه وظایف سازمان صمت نیست و ادارات زیادی هستند که باید تلاش کنند تا کار تولید راه بیفتد.

رحمان‌نژاد درباره مشکلات بانکی تولیدکنندگان نیز گفت: خیلی از بانک‌ها اعلام می‌کنند بعضی طرح‌ها در بحث تامین وثیقه مشکل دارند و چون بسیاری از تسهیلات از منابع داخلی بانک‌ها است، بانک‌ها می‌گویند که باید وثیقه داشته باشند تا بتوانند مجدد پول را بازگردانی کنند و به دیگران بدهند.

در شرایط جنگ اقتصادی باید به تولید نگاه ویژه وجود داشته باشد زیرا هم از لحاظ ایجاد درآمد برای دولت و هم اشتغالزایی و ایجاد تحرک در بخش‌های مختلف کشور بسیار مهم است.

بانک‌ها نیز که بیشترین نقش را در ایجاد جهش تولید دارند و بیشترین تامین کننده نیازهای تولیدی کشور هستند باید در جهش تولید، هوشمندانه عمل کنند و ترمز تولید نشوند.

کد خبر: ۵۳٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha