۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
هرآنچه باید در مورد مفاهیم اولیه و مزیت‌های بازار جهانی فارکس بدانید
«بازار» بررسی می کند:

هرآنچه باید در مورد مفاهیم اولیه و مزیت‌های بازار جهانی فارکس بدانید

کرداری، کارشناس بازارهای مالی می گوید که یکی از مزیت های بازار فارکس، کارمزد پایین آن است که معمولا کارگزاران دریافت می‌کنند.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: این روزها با گسترش فضای بورسی در کشور افراد زیادی به سمت آن جذب شدند و همین موضوع شاید باعث این شد که متاسفانه به دلیل عدم دانش کافی و سیاستگذاری های غلط متحمل ضرر های هنگفتی شدند.

از همین رو در گوشه و کنار بحث ها و نظراتی در مورد نحوه عملکرد بازارهای مالی و بورسی در جهان مطرح می‌شود و مقایسه هایی بین بازار بورس ایران و بازارهای بورس جهانی صورت می پذیرد.

خبرنگار ما نیز به سراغ یکی از این بازارها که اتفاقا برای ایرانی ها از گذشته دارای جذابیت بوده رفته است تا مفاهیم و تعاریف اولیه ای از آن را در اختیار مخاطبان قرار دهد. البته که حضور در این بازارهای جذاب جهانی مثل فارکس نیاز به مطالعه و دانش تخصصی در این زمینه دارد. اما در کشور ما نیز هستند افرادی که در این بازارها حضور داشته و موفق هم هستند.

این روزها در کشورهای مختلف دنیا بازارهای مالی قوی و مدرنی ایجاده شده است که پتانسیل درآمدزایی زیادی دارند. یکی از این این ها بازار فارکس است که روزانه در سراسر کشورهای جهان معاملات آن به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام است.

فارکس، بازاری برای خرید و فروش ارز کشورهای مختلف
در این خصوص با سعید کرداری کارشناس بازارهای جهانی به گفتگو نشستیم و مفاهیم اولیه و مزیت های بازار فارکس را برشمردیم.

سعید کرداری کارشناس بازارهای جهانی، فارکس یک بازار برای خرید و فروش ارزهای کشورهای مختلف است که به صورت pair کار می کند. یعنی شما یک ارزی را می خرید و یک ارزی را می فروشید و نمی توانید فقط یک ارز را خریداری کنید. به عنوان مثال شما دلار را می فروشید و در ازای آن به همان نسب جهانی که مشخص شده است پوند یا ین ژاپن دریافت می کنید.

وی افزود: در این بازار خرید و فروش ها عمدتا به صورت الکترونیکی است. وب سایت ها و پلتفرم هایی هستند که شما با عضویت در آن ها عملیات های مورد نظر خود را انجام می دهید خرید و فروش را انجام می دهید. البته بحث تردینگ در این بازار متفاوت است و فارکس را بیشتر جهت خرید و فروش ارزهای کشورهای مختلف می شناسند که معمولا به صورت فیزیکی خرید و فروش انجام نمی شود و معمولا توسط بانک ها و موسسات مالی بزرگ در هرکشوری این مبادلات پشتیبانی می شود.

کرداری تاکید کرد که در اصل پشتیبان این بازارهای ارز فارکس هم بانک ها هستند که به صورت عمده و روزانه نرخ های ارزهای مختلف را تعیین می کنند و به صورت ۲۴ ساعته در حال مبادله با هم هستند که این موضوع باعث می شود تا شما بتوانید از طریق پلتفرم ها و سایت هایی که آنها مشخص می کنند خرید و فروش داشته باشید.

این کارشناس در تشریح مزیت های بازار فارکس تصریح کرد: از مزیت های بازار فارکس می توان به کارمزد پایین آن اشاره کرد که معمولا کارگزارن دریافت می کنند و دیگری فعالیت ۲۴ ساعته این بازار است که در واقع موجب می شود کشورها در بخش های مختلف دنیا به صورت روزانه خرید و فروش داشته باشند که البته به غیر از شنبه و یکشنبه که تمام بازارهای جهانی بسته هستند.

او معتقد است که یکی دیگر از مزیت های فارکس حجم بالای نقد شوندگی در آن است که به دلیل حجم معاملات خیلی بالا و بزرگ آن، سرمایه ها به راحتی نقد می شوند.

کرداری گفت: از دیگر خصوصیت های این بازار بحث لوریج است که موجب می شود شما بتوانید بیشتر از سرمایه ای که گذاشتید خرید و فروش انجام بدید. به عنوان مثال شما با یک سرمایه هزار دلاری از این طریق می توانید تا ده هزار دلار خرید و فروش داشته باشید و زمانی شما مارجینگ کال می شوید که ضرر شما از سرمایه اولیه ای که قرارداده اید بیشتر شود.

تحلیلگر بازارهای مالی ابرازکرد: یعنی شما هزار دلار سرمایه گذاری کرده اید و تا ده هزار دلار خرید و فروش انجام داده اید و حالا در این ده هزار دلار معامله شما میزان ضرری که داشتید بیشتر از هزار دلار شده است. در آن زمان با شما از طرف کارگزار تماس گرفته می شود که باید سرمایه اولیه خود را جهت پوشش ضرر افزایش دهید. این مورد هم یک فرمول مشخصی دارد و شما با مراجعه به اینترنت و سرچ مارجینگ کال فرمول آن را مشاهده خواهید کرد.

کرداری به منابع و سایت های مفید برای دسترسی به اطلاعات موردنیاز بازار فارکس ابراز کرد: در مورد وب سایت هایی که اطلاعات مربوطه به سرمایه گذاری در آنها درج می شود هم می توان به بلومبرگ و اکونومیست اشاره کرد که اطلاعات خیلی خوب و جامعی از بازارهای جهانی در اختیار کاربران قرار می دهند.

وی درانتها خاطرنشان می کند که از نظر من حتی کسانی که در ایران تحلیل و ترید می کنند باید از قیمت های جهانی و تقاضاهای جهانی مخصوصا در مورد کامودیتی ها که مواد پایه و اولیه هستند مثل الومنیوم، نفت، مس، طلا، اوره اطلاع داشته باشند که در چه شرایطی هستند و عرضه و تقاضای آن صنعت در آینده به چه صورت خواهد بود.

کد خبر: ۵۳٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      1 0
      با تشکر از بازار که به موضوعاتی میپردازه که هیچ جا نیست