۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
مجلس افزایش قیمت کود را برای کشاورزان جبران می‌کند
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

مجلس افزایش قیمت کود را برای کشاورزان جبران می‌کند

نظری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اصلاح مفادی از قانون خرید تضمینی تاکید کرد: گرانی کنونی کود در سال آتی زراعی، با افزایش نرخ خرید تضمینی برای کشاورزان جبران خواهد شد.

به گزارش بازار، علی نظری با اعلام اینکه در همه جای دنیا به کشاورزی سرویس هایی می دهند و دولت ها حمایت می کنند، گفت: در ایران شکل این حمایت متفاوت است؛ بدین صورت که قیمت خرید تضمینی پایین تر از حد معمول است و از طرفی یکسری یارانه ها برای تامین نهاده ها پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه چنین مدلی در مجموع برای کشورزان چیزی جز ضرر و زیان نداشته، خاطرنشان کرد: گندمی که از خارج کشور وارد می شود کیلویی ۶ تومان است و تا ۷ هزار تومان برای دولت تمام شد ولی حرف ما اینست که چرا دولت حاضر است گندم را از برون تا ۷ هزار تومان بخرد اما از گندم کاران داخلی خرید نکند!؟

نظری با اعلام اینکه کمیسیون کشاورزی تلاش کرد قیمت خرید تضمینی را واقعی سازی کند، افزود: ماده واحده بگونه ای مصوب شد که دولت بر اساس سود متعارف خرید تضمینی را انجام دهد و ما در این حوزه قانون را اصلاح کردیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کشاورزان در فصل کنونی دست بازی برای کشت ندارند، گفت: هر ساله زمین زیر کشت می رود و با کود پتاس و فسفات تقویت نمی شود و در سطح برداشت در واحد سطح کشاورز را دچار مشکل می سازد.

نظری خاطرنشان کرد: با وجود اصلاحیه مجلس قیمت گذاری سال ۹۹ و ۱۴۰۰ مشمول قانون جدید مجلس خواهد بود و حتی قیمت کنونی نیز اصلاح شده و با نرخی بیشتر خرید تضمینی صورت می گیرد.

همچنین محمد مبارکی، کشاورز و دامپرور نمونه با اشاره به اینکه قیمت کنونی کود ۱۰ برابر شده است، افزود: ما هنوز نتوانسته ایم کود مورد نیاز را تهیه کنیم.

وی که به کاشت گندم، جو و ذرت مبادرت می کند، گفت: در هر هکتار تقریب ۵ تن گندم تولید می کنیم و بدلیل کمبود کود، محصول خوبی بدست نمی آید.

مبارکی ادامه داد: اخیرا اعلام شده کود را بصورت دفترچه ای ارائه می دهند ولی چنین چیزی نیست.

کد خبر: ۵۳٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      0 0
      حداقل قیمت گندم که سودی اندک در حد 20درصد نصیب زارع نماید 6000تومان هست. مجلس اکه واقعا نیت کمک به کشاورزان را داره باید اجازه نده قیمت گندم کمتر از این عدد باشد