۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
موافقت شورای عالی مسکن با افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی تا ۱۵۰ میلیون تومان
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خبر داد

موافقت شورای عالی مسکن با افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی تا ۱۵۰ میلیون تومان

محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از موافقت شورای عالی مسکن با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات تا ۱۵۰ میلیون تومان را ارائه کرده و منتظر تصمیم نهایی و موافقت بانک مرکزی است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رشد قیمت نهاده های تولید مسکن باعث شده تا وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی را به بانک مرکزی ارائه کُند. در طرح اقدام ملی مسکن، دولت اگر چه از اعلام قیمت تمام شده مسکن خودداری کرده و سقف قیمت تمام شده آنرا متغییر اعلام کرده است اما مهمترین بخش طرح اقدام ملی مسکن میزان تسهیلات دولتی بود که بعد از چند پیشنهاد به بانک مرکزی سرانجام مقرر شد تا سقف وام طرح اقدام ملی مسکن ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد تعیین شود.

حال با رشد قیمت نهاده های تولید مسکن ، وزارت راه و شهرسازی به این فکر افتاده است که برای جبران این رشد قیمت نهاده های تولید مسکن و برای اینکه پیمانکاران مسکن ملی ناراضی نباشند قصد کرده تا با ارائه پیشنهادی سقف تسهیلات مسکن را افزایش دهد. وزارت راه و شهرسازی ابتدا این موضوع را در شورای عالی مسکن به تصویب رسانده و با پیشنهادی قصد دارد تا سقف این تسهیلات را با ۵۰ میلیون تومان افزایش در صورت موافقت بانک مرکزی آنرا به ۱۵۰ میلیون تومان برساند.

موافقت شورای عالی مسکن با افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که با رشد قیمت نهاده های تولید مسکن پیشنهادی به بانک مرکزی ارائه کرده بودید که سقف تسهیلات مسکن ملی افزایش یابد گفت: موضوع افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی در شورای عالی مسکن مطرح شد و اتفاقا کلیات آن نیز مورد موافقت قرار گرفت. اما فعلا منتظر موافقت نهایی بانک مرکزی با این پیشنهاد هستیم.

پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن ۵۰ میلیون تومان بوده است تا سقف تسهیلات مسکن ملی به ۱۵۰ میلیون تومان برسد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که پیشنهادی که از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی ارائه شده است چه میزان رشد نسبت به تسهیلات کنونی است؟ ادامه داد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن ۵۰ میلیون تومان بوده است تا سقف تسهیلات مسکن ملی به ۱۵۰ میلیون تومان برسد. 

محمودزاده در پاسخ به این پرسش که برآوردها به چه شکل است آیا تصور می کنید که بانک مرکزی با این پیشنهاد موافقت کند؟ اظهار داشت: به هر حال در این پیشنهاد تلاش شد تا با ملاحظات تمام به بانک مرکزی ارائه شود و باید دید که شرایط بانک ها برای تامین منابع مالی به چه شکل خواهد بود و تا چه حد امکان افزایش و پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها خواهد بود.

وی افزود: باید دید میزان امکان تامین منابع از طریق سیستم بانکی چقدر است و در این خصوص جلسات زیادی در بانک مرکزی برگزار شده است، بنابراین میزان افزایش سقف تسهیلات بستگی به این خواهد داشت که چه میزان از منابع تامین شود. حال هر چقدر این میزان منابع بیشتر باشد سقف تسهیلات ساخت مسکن ملی نیز می تواند به آن پیشنهادی که ارائه شده است نزدیک شود.

وی پیشتر تاکید کرده بود که به هر حال میزان افزایش سقف تسهیلات به جامعه مخاطب نیز بستگی دارد. طبیعی است که هر چقدر این سقف رشد کند میزان اقساط نیز بالا خواهد رفت و این اقدام شاید برای جامعه مخاطب که چندان هم توانمند نیست شاید تا حدودی بازپرداخت آن دشوار باشد.

محمودزاده در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سقف تسهیلات مسکن ملی ۱۰۰ میلیون تومان است حال چند درصد این سقف پیشنهادی باید رشد کند که بتواند جامعه هدف را توانمند کند؟ اظهار داشت: یک بخش تسهیلات مسکن ملی به پرداخت از سوی بانک ها و یک بخش دیگر به بازپرداخت تسهیلات می گردد حال اگر به یکباره سقف تسهیلات رشد زیادی کند بدون شک نه تامین منابع مالی از سوی بانک ها و نه بازپرداخت آن از سوی متقاضیان مسکن ملی مقدور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، در حال حاضر اقساط وام ۱۰۰ میلیون تومانی که دو سال اول آن تنفس است و ۱۰ سال هم بازپرداخت خواهد داشت حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. متوسط ساخت هر متر مربع خانه در طرح اقدام ملی مسکن به گفته مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی حدود ۳ میلیون (در خانه‌های یک طبقه و ویلایی) است که بسته به نوع سازه و تعداد طبقات این قیمت‌ها افزایش خواهد داشت حال به نظر می رسد افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی تا ۱۵۰ میلیون تومان تا حدودی می تواند رشد قیمت مصالح ساختمانی و سایر نهاده های تولید مسکن را پوشش دهد.

 طرح اقدام ملی مسکن که اول آبان ماه جاری بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی آن واگذار شد شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث خواهد شد.

اما مهمترین نکته طرح ملی مسکن میزان آورده متقاضیان است که مرحله اول آن برای این متقاضیان حدود ۴۰ میلیون تومان بود و هنوز تصمیمی برای مرحله دوم آن گرفته نشده است. 

کد خبر: ۵۳٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha