۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
 تهران انتظار دارد کاخ سفید به توافق هسته‌ای باز گردد
نزاویسیمایا گازتا:

تهران انتظار دارد کاخ سفید به توافق هسته‌ای باز گردد

احتمال دارد، دولت رئیس جمهور منتخب ضرورت اجرای سیاست «فشار حداکثری» بر ایران را بازبینی کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت نزاویسیمایا گازتا اخیرا گزارشی به قلم «ایگور سوبوتین» با عنوان «تهران انتظار دارد کاخ سفید به توافق هسته ای باز گردد» منتشر نموده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، تغییر استراتژی واشنگتن در خاورمیانه را به همراه خواهد داشت. احتمال دارد، دولت رئیس جمهور منتخب ضرورت اجرای سیاست «فشار حداکثری» بر ایران را بازبینی کند.

دولت ترامپ از همان ابتدا از برجام انتقاد کرد و از ضرورت ترک توافق هسته ای ایران سخن می گفت. در اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی، بایدن در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی واشنگتن اعلام کرد که خروج یک جانبه از توافق هسته ای انزوای ایران را به همراه نخواهد داشت و برعکس، به انزوای امریکا منجر خواهد شد. به گفته او آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرای تعهدات از سوی ایران را تائید کرده و دقیقا این موضوع تعیین کننده سرنوشت برجام است.

با ریاست جمهوری بایدن نباید انتظار داشت اتحاد ویژه ای که در دوره ترامپ میان امریکا و اسرائیل برقرار بود، ادامه یابد. این موضوع در قبال کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز صدق می کند. عربستان سعودی بارها توانست در سایه ترامپ از پیامدهای سیاستش در عرصه داخلی و خارجی گریز کند.

نیکیتا سماگین، کارشناس شورای روسیه در امور بین الملل و مقیم ایران می گوید: از سخنان بایدن چنین برمی آید که او واقعا از توافق هسته ای حمایت می کند. این مساله اصلی برای ایران است. در این میان باید دانست که حتی در صورت تحقق مشی، بازگشت به توافق هسته ای نیز به گذشت زمان نیاز است. بی جهت نیست که تیم بایدن خود را برای بازگشت به توافق هسته ای آماده کرده، اما در انتظار برخی نرمش ها از سوی تهران نیز هست. واکنش ها در ایران در قبال خبر پیروزی بایدن بسیار مثبت بوده است. این موضوع بر روند نرخ دلار و طلا نیز تاثیرگذار و مثبت بوده است.

«گریگوری لوکیانوف»، استاد گروه علوم سیاسی در مدرسه عالی اقتصاد معتقد است: طی سال های اخیر روابط امریکا و ایران به شدت وخیم شده است. در حال حاضر، دینامیک بهبود روابط مهیا شده است.

کد خبر: ۵۳٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha