۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
سرنوشت بازار  بورس را بیش از حد به انتخابات آمریکا گره زدند
انتقاد کارشناس بورس از روزهای فعلی بورس؛

سرنوشت بازار بورس را بیش از حد به انتخابات آمریکا گره زدند

سوری، کارشناس ارشد بورس معتقد است سرنوشت بازار بورس بیش از حد با انتخابات آمریکا گره خورده است.

رامین کیانی؛ بازار: به نظر می‌رسد اوضاع بازارهای مختلف سرمایه، ارز و طلا در جهان تا حد زیادی به انتخابات آمریکا مربوط باشد چراکه در روزهای نخست ابتدایی پس از انتخابات شاهد رشد قیمت ‌ها بودیم اما با مشخص شدن تکلیف انتخابات آمریکا و سلام بازارها به بایدن، نرخ طلا و ارز به میزان کمی کاهش یافت اما این روند ادامه‌دار نبود و باز هم شاهد رشد قیمت‌ها در بازار بودیم به گونه‌ای که نرخ دلار از ۳۰ هزار تومان به ۲۳ هزار تومان کاهش یافت و دوباره تیک‌آف کرد و حالا در کانال ۲۸ هزار تومانی قرار دارد پس می‌توان نتیجه گرفت که سرنوشت اقتصاد به سرگذشت‌های سیاسی گره خورده است.

با این وجود، بازار سرمایه کشور ما هیجان انتخابات آمریکا را پشت سر گذاشته است و حالا باید به فکر مراحل بعدی سیاست‌های خارجی و داخلی باشیم زیرا ابتدا، تحویل گرفتن قدرت توسط بایدن و سیاست‌های اقتصادی وی را پیش رو داریم و سپس، دست‌انداز سفت و سخت انتخابات ریاست جمهوری ایران را در مقابل خود داریم که می‌تواند روندهای دیکری در بورس ایجاد کند. همین مسئله باعث شد تا برای ابهامات بازار ارز و سرمایه به سراغ کارشناسی در این حوزه مراجعه کردیم تا شبهات آینده بازار را برای ما روشن کند.

انتخابات آمریکا و بورس ایران 
مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه و ارز در گفتگو با خبرنگار بازار در باره اثر نتیجه انتخابات آمریکا و روی کار آمدن بایدن روی بازار سرمایه گفت: به انتخابات آمریکا بیشتر از اثر واقعی خود به بازار وزن داده و خیلی سرنوشت بازار را به نتیجه انتخابات آمریکا گره زده شده است، در صورتی که یک سیاست گذار اگر زمانی بخواهد یک تصمیم را بگیرد و آن را اجرایی کند و تاثیر بر اقتصاد داشته باشد یک پروسه زمان‌بر خواهد بود.

وی ادامه داد: ترامپ تهدیدی برای امنیت دنیا محسوب می‌شد اما انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا جوی مثبت به همراه خواهد داشت اما موضوع فقط بازار سرمایه نیست بلکه جان انسان ها و عدم ثبات و مشکلات مختلف دنیاست. در بازار سرمایه پیروزی بایدن انتظارات تورمی را کاهش می‌دهد اما اگر در داخل کشور مسئولین برای برگرداندن یک سری توافق‌ها و لغو یک سری از تحریم‌ها تلاش کنند، قاعدتا آینده کسب و کار در کشور روشن‌تر خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: دلیل افت انتزاعی قیمت دلار هم این بوده که برای آینده اقتصاد ایران نگاه مثبتی در ذهن معامله‌گران دلار شکل گرفت و قاعدتاً بورسی که پشتوانه‌اش تولید و رونق باشد، بورس پایدارتری است نسبت به بورسی که پشتوانه رشدش تورم و کاهش ارزش پول ملی باشد.

سوری افزود: به همین خاطر اگر مسئولان کشور بتوانند از این فرصت استفاده کنند و شرایط خارجی کشور را بهتر کنند البته یک ابهامی که در این زمینه وجود دارد این است که مجلس کنونی یک مجلس اصولگرا است و اکثر تحلیلگران سیاسی معتقد هستند که دولت بعدی ما هم یک دولت اصولگراست پس این نگرانی وجود دارد که توافقات مالی نگه داشته شود تا در نهایت افتخارش نصیب یک دولت اصولگرا شود که در این صورت ما نمی‌توانیم از این فرصت آمدن بایدن در آمریکا و بودن ظریف در ایران استفاده لازم کنیم.

وی با تأکید بر اینکه عدم ثبات باعث غیر قابل پیش‌بینی بودن بازار شده است، عنوان کرد: احتمالاتی که وجود دارد این است که ما یک دوگانگی تصمیم‌گیری بین قوای مختلف داریم و در حال حاضر تا قبل از انتخابات ۱۴۰۰ که همه فضاهای اقتصادی را به سمت بلاتکلیفی خواهد برد، پیش‌بینی می‌شود این بلاتکلیفی تا زمان انتخابات در اقتصاد ما ادامه دار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: وقتی از ریسک و بلاتکلیفی در بازار صحبت می‌کنیم یعنی بازار غیر قابل پیش بینی است و افراد توانایی حساب روی مثبت بودن یا منفی بودن روندها حساب کنند اما سهامداران در مدیریت سرمایه ریسک بالایی را باید در نظر بگیرند وصرفاً با منابعی در این بازارها حضور داشته باشند که اگر دچار لطمه شدید شد، زندگی آن‌ها  دچار مشکل نشود.

سوری گفت: نرخ دلار زمانی که روی ۳۲ هزار تومان بود و سکه و ماشین‌های خارجی عملا با دلار گران‌تر معامله می‌شدند به سرمایه‌گذاران هشدار داده شد که سرمایه‌گذاری روی دلار یا کالاهای دلاری به شدت پرریسک است و نگران آن افرادی بودیم که در بورس متضرر شدند، وارد بازار دلار شده و در آنجا هم ضرر کنند. 

وی با اشاره بر اینکه با انتخاب بایدن فشار فروش شدیدی در بازار دلار و سکه شکل گرفته است، مطرح کرد: فروش دلار در بازار آزاد از طرفی مورد حمایت دلالان دلار قرار گرفت و از طرفی هم بانک مرکزی که باید به استقبال کاهش قیمت دلار می‌رفت با عکس‌العملی که نشان داد، به نوعی از قیمت دلار حمایت کرد در صورتی که دیروز دلار می‌توانست ارقام پایین‌تری را هم ببیند ولی در کل می‌توان گفت با وجود فروشنده‌های زیادی که دربازار آزاد هستند، نرخ دلار مقداری پایین خواهد آمد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: اگر پول خلق و در تولید خرج شود، روند کاهش ارزش پول ملی متوقف خواهد شد و در این صورت قیمت دلار نیز وارد یک روند نزولی خواهد شد.

کد خبر: ۵۳٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha