۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
پشت پرده واردات «نهاده‌های دامی» و فساد «نهادهای دولتی»
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خبر داد

پشت پرده واردات «نهاده‌های دامی» و فساد «نهادهای دولتی»

مشهد- در طی ماه‌های گذشته افزایش روزافزون قیمت گوشت قرمز و سفید توسط مسئولان به عواملی مانند گرانی ارز و مشکل بارگیری در بنادر جنوبی گره‌زده شد تا موضوع کمبود گوشت چندان مهم جلوه نکند و این در حالی است که رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در نشست با خبرنگاران ریشه‌های بسیاری از جمله فساد و دست‌های پنهان در این موضوع را تأثیرگذار می‌داند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ از ابتدای سال تاکنون بارها شاهد افزایش قیمت مواد پروتئینی و هم‌چنین تغییر قیمت مصوب دولتی در عرضه این فراورده‌ها بودیم و باوجوداینکه دولتمردان سعی داشتند تا با ارائه طرح‌های مختلف ازجمله ورود مستقیم به حوزه توزیع نهاده‌های دامی و طیور مانند راه‌اندازی سامانه «بازار گاه» به این موضوع سروسامان دهند اما رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند در پشت پرده تمامی این طرح‌ها و اصل تأمین و توزیع نهاده‌های تولید فسادی سیستمی نهفته بوده است.

تصمیم اشتباه
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری‌های اشتباه را یکی از اصلی‌ترین عامل انحراف درتامین و توزیع نهاده‌های دامی عنوان کرد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر در این رابطه توضیح داد: درگذشته قانون تمرکز وجود داشت و گفته می‌شد که متولی نهاده‌های دامی و دام باید یک نفر باشد و واردات و صادرات را در ارتباط با این موضوع تنظیم کند اما بر اساس تصمیم اشتباه آقای روحانی به ‌اصرار از این موضوع جلوگیری و واردات به‌طور کامل به وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیریت بخش کشاورزی به بخش وزارت جهاد کشاورزی سپرده ‌شد، درنتیجه به ‌دلیل اینکه وزارت صمت اشرافی بر موضوع واردات نهاده‌های دامی و حساسیت آن نداشت، با مشکلاتی مواجه ‌شد.

فساد در واردات نهاده‌های دامی
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تولید ذرت در سال ۱۳۸۳ در کشور یک‌میلیون و ۶۰ هزار تن بوده و امروز بعد از گذشت ۱۶ سال این میزان به‌جای افزایش به یک‌میلیون تن کاهش پیداکرده است اظهار کرد:  متأسفانه ۹۰درصد نهاده‌های دامی موردنیاز کشور وارداتی هستند که این موضوع باعث شده است تولید گوشت در دامداری‌ها و سالن‌های مرغداری کشور معطل همین نهاده‌های دامی باشد که این موضوع نشات گرفته از نداشتن نگاه بلندمدت در این زمینه بوده است اگرچه دلیل دیگر آن نیز منافع اقتصادی است که واردات این نهاده‌ها برای آن‌ها در بردارد.

حجت‌الاسلام پژمان فر بابیان اینکه واکسن و  نژاد ازجمله موارد دیگری است که در زمینه طیور باید به آن توجه جدی شود افزود: امروز سهم تولید گوشت مرغ از نژاد «آرین» که جزو نژادهای بومی ، به‌صرفه و اقتصادی برای  کشور در زمینه طیور است عملاً به صفر رسیده است و همه نژادهای مرغ تولیدشده در کشور وارداتی هستند که این موضوع نشان‌دهنده یک نوع فساد در این ماجرا است زیرا وقتی نیاز کشور در یک زمینه‌ای در داخل تأمین می‌شود رفتن به سمت واردات  عملاً توجیهی ندارد مگر اینکه منافع افراد خاصی در آن نهفته باشد!

تهیه لیست متخلفان
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این موضوع که قوه قضائیه باید با فسادهای سازمان‌یافته در موضوعاتی نظیر نهاده‌های دامی برخورد جدی کند اظهار کرد: برای فساد واردات نهاده‌های دامی با ارز دولتی پرونده‌های متعددی در این کمیسیون در حال بررسی است .

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت، وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت کشاورزی در رخ دادن مسائل در مقاطعی از  زمان  مقصر بوده‌اند به‌طوری‌که مثلاً ناهماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت صمت عملا باعث شد حجم زیادی از کالاهای اساسی که با ارزدولتی خریداری‌شده بودند مدت‌ها در گمرک معطل بماند.

دولت، وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت کشاورزی در رخ دادن مسائل در مقاطعی از  زمان  مقصر بوده‌اند به‌طوری‌که مثلاً ناهماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت صمت عملا باعث شد حجم زیادی از کالاهای اساسی که با ارزدولتی خریداری‌شده بودند مدت‌ها در گمرک معطل بماند

وی بابیان اینکه اسامی متخلفان واردات نهاده‌های دامی را به دستگاه‌های امنیتی و قضایی داده‌ایم ادامه داد: ما اسامی از متخلفان داریم که به دستگاه‌های امنیتی و قضایی داده‌ایم و این افراد تخلفاتی در موضوع واردات نهاده‌های دامی انجام داده‌اند اما به دلیل مسائل امنیتی از انتشار عمومی این اسامی معذوریم.

وابستگی به واردات
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در خصوص وابستگی کشور به واردات نهاده‌ها گفت: متأسفانه ما تنها روکشی برای خود درست کرده‌ایم که خودکفا هستیم و نیازی نداریم اما خودکفایی ما این‌گونه است که اگر نهاده‌های دامی، واکسن و سایر ملزومات وارداتی به سالن‌های پرورش مرغ و طیور ما برسد، می‌تواند نیاز داخلی ما را تأمین کند.

پژمان فر افزود: ما حدود ۱۳۵ هزار میلیارد درآمد در صنعت آبزیان، طیور و دام داریم لذا در حال حاضر ۹ میلیون تن ذرت، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن سویا و پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن جو وارد می‌شود و عدم تأمین به‌موقع این نهاده‌های دامی موجب شده تا کشوری که در تأمین نیازهای مردم مستقل بوده، علیرغم وجود تجربه، سالن پرورش و نیروی کار، شاهد کاهش درصد تولید تعداد قابل‌توجهی از مرغداری‌های خود باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه کمبود نهاده‌های دامی در ماه آینده مشهودتر خواهد بود زیرا در نبود این نهاده‌ها، بخش قابل‌توجهی از این دام‌های سبک و گاها سنگین یا کشتار می‌شوند و یا قاچاق شده و از کشور خارج می‌شوند. باید نگاهی جامع و بلندمدت به این موضوع داشت و لازم است تا به سمت استقلال و خودکفایی کشور در همه بخش‌ها برویم.

دستگاه‌های اجرایی پاسخگو باشند
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با طرحی پرسشی اظهار کرد: کشوری که به‌طور مثال در سال ۸۴ یک‌میلیون و ۶۰ هزار تن ذرت تولید می‌کرده چرا امروز باید تا این حد به واردات ذرت وابسته باشد؟

وی افزود: کاملاً مشخص است که متولیان حوزه کشاورزی تنها نگاه خود را به زنجیره آخر تولید که سالن مرغداری‌ بوده، معطوف کرده‌  و این نگاه اساسی در این دستگاه وجود نداشته است و لذا تمامی دست‌اندرکاران این حوزه باید در این زمینه پاسخ‌گو باشند.

وی خاطرنشان کرد: این نگاه به زنجیره آخر، نگاهی بسیار غلط است که باعث شده تا با کوچک‌ترین اتفاق در واردات واکسن و نهاده‌ها با مشکلی جدی مواجه شویم لذا  ما باید به سمت تأمین می‌رفتیم، همان‌طور که امروز انگیزه برای بخش خصوصی ایجادشده که با هزینه خود سالن پرورش مرغ می‌سازد و هزینه کارگر و... را پرداخته و نیروی ماهر استخدام می‌کند، باید در مراحل دیگر نیز این انگیزه در او ایجاد و حمایت لازم انجام شود.

اینکه در کشور ما تمامی مسائل را به سمت واردات می‌برند و محور مسائل را بر اساس واردات تنظیم می‌کنند، فسادهایی‌ است که شاهد عقبه آن در جامعه هستیم

وی یادآور شد: اگر ما مصرفی در خصوص واکسن دام داریم، چرا باید واکسن وارداتی به‌موقع نرسد و با شیوع تب برفکی در بین دام‌ها شاهد کشتار عظیمی باشیم و یا چرا سیاست‌گذاری داخلی برای تولید نهاده‌های دامی صورت نمی‌گیرد تا از کشت جایگزین استفاده کنیم؟

وی تأکید کرد: وظیفه وزارت جهاد کشاورزی همین است و این ارگان باید حرکت کشاورزان ما را به سمتی ببرد تا کالاهای استراتژیک کشور را تولید کنند اما این اتفاق نیفتاده ‌است.

فساد در سامانه بازار گاه
پژمان فر اضافه ‌کرد: بخشی از این مشکلات نیز مربوط به سامانه بازار گاه ‌است که سامانه بازارگاه اشکالاتی دارد، فسادی در زمینه آن شکل‌گرفته‌ و این موضوع نیز طی گزارشی به دستگاه‌های نظارتی منتقل‌شده ‌است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص فساد در واردات نهاده‌ها عنوان ‌کرد: اینکه در کشور ما تمامی مسائل را به سمت واردات می‌برند و محور مسائل را بر اساس واردات تنظیم می‌کنند، فسادهایی‌ است که شاهد عقبه آن در جامعه هستیم. قطعاً اگر ما در داخل توجیه اقتصادی برای تولید داشته ‌باشیم اما واردات صورت پذیرد، فسادهایی در بحث واردات در حال شکل‌گیری‌ است. قوه قضاییه باید با فسادهایی که سازمان‌یافته هستند و حتی از ظرفیت‌ دستگاه‌های دولتی برای ایجاد فساد استفاده می‌کنند، مقابله کند.

وی با اشاره به مقصرین کمبود نهاده‌های دامی تصریح کرد: در موضوع نهاده‌های دامی، در ابتدا تصمیمات هیئت دولت بخشی از مشکلات را ایجاد کرده و در مرحله دوم وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشاورزی در بخشی از مسائل مقصر است. همچنین بانک مرکزی در بخشی از این مسائل تقصیر دارد، البته دستگاه‌های نظارتی نیز باید در بررسی این موضوعات جدیت بیش‌تری می‌داشتند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پژمان فر در خصوص عدم ترخیص نهاده‌های دامی توسط گمرک عنوان ‌کرد: عدم هماهنگی بین وزارت صنعت، معدن، تجارت و بانک مرکزی در این مورد صورت گرفته ‌بود اما این اتفاق اصلاً قابل توجیه نیست و قطعاً کوتاهی‌هایی در این خصوص وجود داشته و باید باکسانی که کوتاهی کرده‌اند، برخورد شود. در حال حاضر دستگاه‌های قضایی، دادستان کل و سازمان بازرسی در این موضوع ورود پیداکرده‌اند و بخشی از این نهاده‌ها ترخیص شده‌ است.

کد خبر: ۵۳٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha