۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
پوشش بیمه ای تمام داروهای مورد نیاز در درمان کرونا
وزیر بهداشت عنوان کرد

پوشش بیمه ای تمام داروهای مورد نیاز در درمان کرونا

نمکی، وزیر بهداشت گفت: آنچه ما را در راه پرهراس و سهمگین مبارزه با کرونا دچار توفیق کرد، بجز لطف خداوند، حمایت های بی بدیل مقام معظم رهبری، مشارکت مردم، نیروهای نظامی و سازمان های مردم نهاد، عشق است که اصلی ترین ابزار ما برای مقابله با این ویروس محسوب می شود.

به گزارش بازار به نقل از وبدا، سعید نمکی در ستاد مقابله با بیماری کرونای کرمانشاه که در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: تا زنده ام حمایت های بی بدیل مقام معظم رهبری از مبارزه با کرونا را بر زبان خواهم آورد که اگر حمایت های این مرد بزرگ نازنین نبود، در میانه راه مشکلات عدیده ای داشتیم. ایشان در حمایت، هدایت و رعایت در موضوع کرونا، در این مدت یک الگوی تمام عیار از یک رهبر خردمند در جهان بر جای گذاشتند که از ذهن تاریخ در خلق این حماسه بزرگ، پاک نخواهد شد.

وی افزود: حماسه بزرگی که در کشور برای مقابله با کرونا خلق شد؛ دلیل اینکه عزیزانی تن به آتش بلا زدند و آگاهانه بر بیماری و ویروس تاختند و از میان ما رفتند و داغ بر دل من و مردمان این سرزمین گذاشتند، چیزی جز عشق نبود و این عشق بی نهایت را در تاریخ این کشور، در دوران دفاع مقدس و خیلی از عرصه های دیگر داشتیم اما در این دوره، در مورد مدافعان سلامت، شیوه جدیدی از عشق ورزی را مشاهده و لمس کردیم.  

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در مبارزه با کرونا بیش از سرباز، سرداران تن بر آتش زدند تا سربازان و افسران نیز رهرو آنها شوند.

وی گفت: دیروز در بنیاد شهید اسامی شهدای مدافع سلامت را مرور و پرونده ۵۷ پزشک عالی رتبه در بین ۱۳۰ شهید مدافع سلامت را بررسی کردیم.

نمکی گفت: تفاوت دفاع از سلامت با دفاع در دوران مقدس در این بود که قبل از سرباز و افسر، فرماندهان مان در خط مقدم مبارزه کردند، همچنین در دفاع مقدس می دانستیم دشمن کجا است و از کجا به ما حمله می کند، اما در دفاع و مقابله با کرونا، عزیزی که با مجموعه ای از مهربانی و عشق در کنار ما نشسته بود، بمب ویروس بود که ما نمی دانستیم و این عدم شناسایی خط مقدم، به شدت ما را گرفتار کرده است.  

وی تاکید کرد: ما در این دوران در اوج تحریم ها و ناجوانمردانه ترین مضایق تحمیل شده قرار داشتیم و مثلا ساعت ۲ بامداد دلخوش بودیم که محموله ماسک یا لوازم حفاظت فردی پرسنل ما به ایران می رسد، اما ساعت ۲ و ربع خبر میدادند که محموله در فلان فرودگاه به دستور یکی از تروریست ترین آدم های تاریخ بشریت که رییس جمهور مخلوع آمریکا بود، اجازه حمل و نقل ندارد.  

وزیر بهداشت تصریح کرد: وقتی نتایج انتخابات آمریکا را دیدم، (گرچه مقام معظم رهبری بارها فرمودند که تفاوت اساسی بین این گردش قدرت ها در کشوری مثل آمریکا برای ما نیست) اما رسیدم به اینکه فردی که در کرونا منتظر فروپاشی نظام جمهوری اسلامی بود و همه محدودیت ها را بر ما رواداشت تا ما را به زانو درآورد، با خفت و خواری کنار رفت و ما با عزت و سربلندی، ماندیم.  

نمکی بیان کرد: ترامپ کسی است که ضد تروریست ترین عنصر منطقه یعنی شهید قاسم سلیمانی را به عنوان تروریست به شهادت رساند و خون این مظلوم نه در این عرصه که ترامپ باخت، بلکه در تمام عرصه ها گریبانش را خواهد گرفت و یکی از ذلیل ترین افراد تروریست پرور دنیا را رسوا و رسواتر خواهد کرد. این حاصل ملتی است که پایداری و رهبری فرزانه و خردمند دارد و عزم خود را جزم کرده که در همه عرصه ها برنده باشد و تردید ندارم که در عرصه مبارزه با کرونا هم با همدلی و وفاق، افتخار تازه ای را برای جمهوری اسلامی ایران خلق خواهد کرد.

وی اظهار کرد: ویروس کرونا یکی از پیچیده ترین مخلوقاتی است که تا به امروز پا به عرصه خلقت گذاشته است و بسیار پیچیده تر از آن است که بتوانیم در مورد آینده آن قضاوت کنیم و کسی در دنیا بگوید دارویی را فعلا کشف کرده ام که این ویروس را تمام عیار می تواند نابود کند و هنوز هیچ کس در جهان با گستردگی علم امروز و با امکانات تحقیقات گسترده نتوانسته چنین ادعایی کند.

وزیر بهداشت یادآور شد: ویروس کرونا، بسیار پیچیده است و پیچیدگی های زیادی را هم بر نظام های سلامت جهان تحمیل خواهد کرد. ما برای مردم هیچ سرزمینی به جز سلامتی، آرزوی دیگری نداریم، اما برآورد مرگ و میر بیماران کرونایی برای خیلی از کشورهای اروپا در ماه های آینده، بیش از یک هزار نفر در روز است. البته برای ما هم برآوردهای عجیبی را کرده اند که با همدلی و وفاق، اجازه نمی دهیم این اتفاق بیفتد.

نمکی گفت: خوشبختانه با توفیق به فاز جدیدی از مدیریت بیماری گام گذاشتیم و با الهام از جلسه ای که با حضور مقام معظم رهبری داشتیم و توصیه های خردمندانه ای که ایشان در چند بُعد فرمودند، به موفقیت خواهیم رسید.  

وی ادامه داد: یکی از ابعاد و توصیه های ایشان، ایجاد قرارگاه اجرایی بود. جای خالی این قرارگاه به عنوان جایگاهی که مسائل اجرایی و مصوبات ستاد ملی را دنبال کند، احساس می شد که با پذیرش این مسئولیت و انتصاب بسیار به جای وزیر کشور از سوی رییس جمهور، این قرارگاه تشکیل شد و به عنوان یک پشتوانه اجرایی در کنار ما فعالیت می کند.  

تامین منابع مالی مورد نیاز وزارت بهداشت بنابر تاکید رهبری
وی خاطرنشان کرد: در تامین منابع مالی مورد نیاز وزارت بهداشت به عنوان توصیه بسیار بجای دیگر مقام معظم رهبری نیز گشایش هایی ایجاد شده است. ایشان همان روز اول که با نامه بنده برای اختصاص یک میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی بی درنگ و بدون اخذ نظر از کارشناسان به دلیل ضرورت کشور، موافقت کردند اما بخش عمده ای از این منابع، مانده بود و با تامین اعتبارات معوقه وزارت بهداشت، مطالبات پرستاران، پزشکان و جبران درآمدهای اختصاصی بیمارستانها در حال پرداخت است.  

وزیر بهداشت گفت: ما با دو بال یعنی تامین اعتبارات و اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا، جان تازه ای گرفتیم که امیدواریم بتوانیم در این مسیر، گام هایی با سرعت بیشتری برداریم. امروز با توصیه مقام معظم رهبری، چهارمین گام بسیج ملی مبارزه با کرونا با شیوه محله محور و خانواده محور را در کل کشور با هماهنگی، همدلی، وفاق بین ما، بسیج، هلال احمر، سازمان های مردم نهاد و سایر دستگاه های اجرایی آغاز می شود.  

نمکی افزود: در این طرح از ظرفیت ارزشمند طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" استفاده می شود. هدف طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت"، خانواده محور و جامعه محور کردن نظام سلامت است که از سال گذشته با همت همکارانم در معاونت بهداشت و سایر معاونت های وزارت بهداشت شروع شده است و امروز با تکیه بر ۲۰ میلیون سفیر سلامت در خانواده ها، با تکیه بر محله محوری و استفاده از ظرفیت بسیج، روحانیت معزز، ائمه جماعات، خیّرین محلی، سازمان های مردم نهاد، هلال احمر و همه آنهایی که به عرصه آمدند، گام های جدیدی برداشتیم.  

وی تاکید کرد: در طرح محله محور و خانواده محور در پی افزایش آگاهی عمومی در راستای پیشگیری از بیماری، تشدید اجرای پروتکل ها در همه سطوح، بیماریابی گسترده و درمان سرپایی با گسترش مراکز سرپایی و انجام تست های گسترده تا روزانه ۱۰۰ هزار تست آزمایشگاهی هستیم و در این مرحله تمام تست هایی که در مراکز دولتی بیماریابی، سرپایی و حتی درب منازل مردم و گرفتن نمونه از مبتلایان احتمالی و افراد در تماس با آنها، انجام می شود، رایگان خواهد بود و منابع آن را خوشبختانه تامین کرده ایم.  

تولید داخلی رمدسیویر و فاویپیراویر افتخاری برای ایران
وزیر بهداشت یادآور شد: هنوز تا این لحظه داروی معالج و شفابخشی برای کرونا در دنیا گزارش نشده است و تمام داروهایی هم که گفته می شود، تاثیرات نسبی و مقطعی دارند، اما بزرگترین گامی که جمهوری اسلامی ایران برداشت این بود که رمدسیویر، فاویپیراویر و آنچه عنوان می شد برای درمان موثر است و با قیمت بیش از ۵۰ دلار به ازای هر آمپول قرار بود به ما بفروشند را با لطف خدا و همت همکاران مان در کشور، در کمتر از دو ماه ساختیم.  

نمکی افزود: مشکلی که در تولید رمدسیویر داشتیم، شکل لیوفیلیزه دارو بود که تولید آن طول می کشید، اما الان فرم محلول آن را ساختیم که سرعت تولید را ۱۰ برابر می کند و این مژده را به مردم می دهم که علاوه بر تولید و توزیع انبوه این دارو در تمام کشور، این داروها را تحت پوشش بیمه قرار دادیم.  

پوشش بیمه ای تمام داروهای مورد نیاز در درمان کرونا
وی ادامه داد: هفته پیش در جلسه شورایعالی بیمه دو سه تصمیم اساسی گرفتیم. اول اینکه تمام داروهای مورد مصرف در کرونا، تحت پوشش بیمه ها قرار گرفت. دوم اینکه مبتلایان حتی اگر دفترچه بیمه نداشته باشند، به محض پذیرش در بیمارستانها، روی تخت بیمارستان، تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند و سوم اینکه بخشی از لوازم مصرفی که تحت پوشش بیمه نبود، یا با اصلاح تعرفه یا با تحت پوشش بردن جبران خواهیم کرد که بیمارستانهای دانشگاهی که حدود ۹۵ درصد از خدمات کرونایی را ارائه می دهند، از این وضعیت اقتصادی نامطلوب خارج شوند.  

وزیر بهداشت تاکید کرد: نفس جدیدی که برای مطالبات ما دمید، بیش از ۲۰ روز نیست که تزریق منابع جدید به شکل مقطعی انجام می شود، اما در اوج فقر و تنگدستی در دو سه ماه گذشته، به بیش از ۱۶۰ مرکز درمانی، اکسیژن ساز رساندیم. در استان کرمانشاه فقط ۱۴ اکسیژن ساز راه اندازی شد.

نمکی افزود: متاسفانه در شرایط سخت، برخی انسانها در برخی مواقع، سخت تر با ما برخورد می کنند، اما اکنون نسبت به روزهای اول، شهرهای کمتری داریم که اکسیژن ساز مشکل اساسی آنها باشد و تا دو هفته آینده با لطف خدا، شهری نخواهیم داشت که مشکلی در این زمینه داشته باشد.

همه اقوام و اعتقادات در موضوع عدالت در سلامت، مساوی هستند
وی گفت: در دو هفته دو هزار تخت ICU و ۲۵ هزار تخت عادی در سه هفته در کشور ایجاد کردیم و نخواهیم گذاشت این افتخار جمهوری اسلامی که هیچ بیمار کرونایی پشت در بیمارستانها معطل نماند، از دست برود؛ در حالیکه دیدید در خیلی از کشورهای اروپایی، بیماران روی چمن یا در پارک، معطل ماندند و نخواهیم گذاشت به دلیل عدم بضاعت اقتصادی، بیماری از خدمت محروم شود. صدها افغانستانی بدون کارت را رایگان درمان کردیم و نخواهیم گذاشت ونتیلاتور را از فرد سالمندی باز کنند و به جوانی به دلیل نبود امکانات، وصل کنند. آمار داریم که در کردستان پیرزن ۱۰۳ ساله ای مداوا و مرخص شد و بیماران بیشتر از ۹۵ سال در استانهای غربی و شمال غربی کم نداریم که مداوا و مرخص شدند و نخواهیم گذاشت این افتخار از ایران سلب شود که همه اقوام و اعتقادات در موضوع عدالت در سلامت، مساوی هستند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از همه می خواهم که به مردم بگویید در مورد اکسیژن ساز، تخت بیمارستانی و امکانات کمبودی وجود ندارد و نخواهیم گذاشت هراس نبود تخت در هیچ استانی احساس شود، اما وجود امکانات، نباید باعث شود که هراس از بیماری ازبین برود.

نمکی تاکید کرد: نخواهم گذاشت هراس کمبود تخت یا پزشک یا دارو، مردم را تهدید کند اما مردم هم باید بدانند که همکاران ما به عنوان اصلی ترین نیروی ارائه دهنده خدمت، در زیر این بار و فشار له می شوند و این را مردم عزیز باید بدانند.  

نمکی تاکید کرد: امروز در دنیا، دشمن کم نداریم و تمام ذره بین ها را برای تخطئه ما گذاشته اند و حرفی که در دنیا می زنیم باید جزء عالمانه ترین حرف ها باشد که مورد تردید هیچ عالمی در دنیا قرار نگیرد.

وی تصریح کرد: در زمینه واکسن، جزو پیشتازان دنیا هستیم و به سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده ایم از تعداد ۱۲ مجموعه دانش بنیانی که بر روی واکسن کار می کنند، ۴ مورد از آنها در شرایط بسیار خوبی قدم بر می دارند. فاز مطالعات حیوانی را تمام می کنند و وارد فاز سوم که مطالعات انسانی است، می شوند و به مرحله ای از دلخوشی در این راستا رسیده ایم که آماده پیش خرید واکسن از این مجموعه ها شده ایم و تا ماه های آینده، خبرهای خوش تری خدمت مردم عزیز تقدیم خواهیم کرد.

کد خبر: ۵۳٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha