۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
تورم ربطی به وزارت صمت ندارد/ کمبود روغن هفته آینده رفع می‌شود
معاون دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار در وزارت صمت:

تورم ربطی به وزارت صمت ندارد/ کمبود روغن هفته آینده رفع می‌شود

صارمی، معاون دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار در وزارت صمت گفت: کارگروه تنظیم بازار وزارت صمت متولی تورم نیست.

به گزارش بازار، سعید صارمی، معاون دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار در وزارت صمت اظهارکرد: تورم در کشور ما یک بحث ساختاری بوده و پیش زمینه های متعددی دارد.

وی با اشاره به فعالیت کارگروه تنظیم بازار در چهار بخش تأمین، قیمت، توزیع و نظارت گفت: ما حدود ۶۰ میلیون تن کالای اساسی در کشور تأمین می کنیم که ۴۰ میلیون تن آن از محل تولید داخل و ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن هم از طریق واردات است.

بخشی از کالاها که از مسیر واردات و به ویژه با ارز غیرترجیحی وارد کشور می شوند طبیعتاً با تلاطم نرخ ارز دچار تغییر قیمت می شوند.

معاون دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار در وزارت صمت اظهارکرد: در حال حاضر با وجود سه میلیون صنف، فروشگاه های زنجیره و تعاونی ها در سراسر کشور مشکلی در بخش توزیع وجود ندارد و در بخش قیمت هم با دو موضوع گرانی و گرانفروشی مواجهیم.

صارمی درباره کمبود برخی کالاها در بازار و تأثیر آن بر افزایش تورم گفت: به عنوان مثال ما در حوزه روغن ۹۵ درصد وابستگی داریم که همین وابستگی باعث افزایش قیمت شده و البته تحریمها و کرونا هم در این رابطه موثرند.

این مقام مسئول عنوان کرد: با تمهیدات صورت گرفته و ترخیص تدریجی کالاهای رسوبی مشکل روغن در روزهای آینده حل خواهدشد. ما به توزیع مناسب روغن از ذخایر اقدام کردیم و قیمت روغن تا هفته آینده متعادل خواهدشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت صمت برای مسائلی مانند احتکار و افزایش قیمتها از قبل برنامه ریزی می کند یا خیر گفت: کارگروه تنظیم بازار متشکل از ۱۴ دستگاه اجرایی و نظارتی و قضایی است و از معدود کارگروه هایی است که هر هفته جلسه ای را با هدف رصد و پایش بازار برگزار می کند.

صارمی با تأکید بر اینکه کارگروه تنظیم بازار وزارت صمت متولی تورم نیست گفت: قیمت تمام شده ی اکثر کالاها متأثر از نوسانات نرخ ارز افزایش پیدا می کند و بانک مرکزی باید پاسخگوی این مسئله باشد.

وی متذکرشد: البته در مواردی که کالا موجود نبوده قطعاً نقص از وزارت صمت در اجرای تصمیمات است اما فراموش نکنیم که خیلی از کشورهای پیشرفته در همین دوران کرونایی در تأمین حداقل معیشت دچار مشکل شدند که ما چنین مشکلی را تجربه نکردیم و این هم حاصل دستاوردهای ما در دوران تحریمی است.

کد خبر: ۵۳٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha