۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
از یک جو بایدن تا یک جو برنامه برای بورس ایران/ بازار سهام در انتظار انتخاب رئیس جمهور بعدی ایران است؟
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

از یک جو بایدن تا یک جو برنامه برای بورس ایران/ بازار سهام در انتظار انتخاب رئیس جمهور بعدی ایران است؟

یک کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد که آمریکا با محکم تر کردن سیاست های خود تا زمان روی کار آمدن بایدن، مانع از تغییر روند اقتصاد مملکت می شود و برای حال و روز بهتر بورس باید منتظر انتخابات ریاست جمهوری کشور باشیم.

فاطمه میرزایی؛ بازار: از زمانی که خبر پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شنیده شده، بازار سرمایه ما روز خوش به خود ندیده و تالار شیشه‌ای داغ چراغ سبز سهم‌ها را به دل سهامداران خود گذاشته است. امروز، با وجود اینکه معاملات بورس جان دوباره‌ای گرفت و صف‌های فروش جمع شدند و سهم‌های زیادی، صف های خریدی پشت درب‌های خود دیدند، امّا باز هم انرژی و جان این صف‌های خرید چندان بالا نبود و افت قیمت سهم فولادی‌ها در برترین گروه معاملات امروز یعنی گروه فلزات اساسی با بالاترین ارزش معامله، نماگرهای اصلی بازار را پایین کشیدند و تمام رشته‌های صف‌های خرید بورس را پنبه کرد.

در روز جاری، برخی از شرکت‌های دارویی مانند دیروز رشد قیمت داشتند اما بیشترین سود متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و غذایی و سیمانی بود که پس از افت شدید در دوره اخیر سقوط بازار سرمایه، جان دوباره‌ای گرفتند و توانستند کمی به سرمایه‌گذاران خود امید ببخشند اما شاخص کل با وجود همه این سهم‌های مثبت، باز هم بیش از ۲۵ هزار  واحد سقوط کرد و شاخص کل هم‌وزن هم با بیش از ۲ هزار واحد، روی کانال ۳۶۶ هزار واحد ایستاد.

با ادامه روند خونین شدن بازار سرمایه، امروز همچنین شاهد تجمع سهامداران جلوی ساختمان سازمان بورس اوراق بهادار بودیم که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران از کلیه تصمیم‌های گردانندگان بازار به ستوه آمده‌اند. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، اصلی‌ترین مسائلی که می‌تواند تعادل را به تالار شیشه‌ای و ثبات معاملات بکشاند، در ابتدا کمتر شدن دخالت‌های مسئولان در روند معاملات و کاهش آزمون و خطاهای متعدد در این بازار است اما رفتار امروز بازار سرمایه می‌تواند دلیل‌های دیگری هم داشته باشد که برای یافتن آن‌ها به سراغ کارشناسان بازار سرمایه رفته‌ایم.

مشکل دامنه نوسان 
مهدی رادان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار به فروکش کردن جو حاکم بر بورس در اثر انتخابات آمریکا اشاره و اظهار کرد: با قطعی شدن نتیجه انتخابات آمریکا، بازار بیشتر به سمت فروش دلار متمایل شد و این هیجانات حاکم بسیار زودگذر است اما مسئله مهم و تأثیرگذار در بورس، دامنه نوسانات است که اجازه نمی‌دهد بازار به تعادل برسد تا جایی که اتفاق خاصی در بازار نیفتاده است که ریزش شاخص کل را به آن بسط دهیم.

حجم بالا و امیدوارکننده معاملات امروز
وی درباره اظهار نظرهایی مبنی بر باز شدن قفل معاملات بازار سرمایه گفت: امروز در آغاز معاملات، حجم معامله خوبی در بازار سرمایه دیده شد که باعث جمع شدن صف‌های فروش و روان شدن برخی از سهام‌ها شد اما نمی‌توان گفت که این روان شدن معاملات جریان‌ساز خواهد بود. یعنی قدرت‌هایی حمایتی برای جذب نقدینگی دست به کار شده‌اند اما نمی‌توان حدس زد که این روند همیشگی خواهد بود بلکه مثبت شدن بازار مشروط به تعادل بازار و مورد قبول واقع شدن قیمت‌ها است تا در آن صورت هر سهمی مسیر خود را ادامه دهد و نباید انتظار سهم‌های یک دست در بازار را داشته باشیم.

آثار مثبت دو مرحله ای کردن ورود به سامانه معاملاتی 
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه آزاد شدن معاملات روزانه یک قدم رو به جلو به حساب می‌آید، تصریح کرد: این اقدام سازمان بورس اوراق بهادار به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از اکانت‌های آنلاین افراد مختلف در بورس است چرا که سبدگردان‌های غیر رسمی با حساب‌های آنلاین افراد متعدد کار می‌کنند تا با نوسان‌گیری مضر باعث ایجاد اختلال در بورس شوند اما به نظر می‌رسد که با احراز هویت چند مرحله‌ای دیگر شاهد این اتفاقات هم نباشیم اما با باز شدن معاملات روزانه نوسان‌گیری در معاملات بورس باعث فعالیت بهتر سهامداران خواهد شد چراکه اینگونه هر فردی با وارد کردن نقدینگی و سود مناسب خود، می‌تواند در بازار فعالیت کند. 

محدودیت های بی مورد سازمان بورس
رادان ادامه داد: ممنوع شدن تشکیل صف فروش تا قبل از ساعت ۹ هم به نظر می‌رسد یک محدودیت بی مورد باشد که سازمان بورس باید برای برداشتن آن زودتر اقدام کند زیرا فعالیت برخی از سرمایه‌گذاران در بورس منوط به همین صف‌های خرید و فروش است چون دیده می‌شود که یک سرمایه‌گذار قصد خرید یک سهم را دارد اما آن سهم دارای صف فروش طولانی است که همین مسئله می‌تواند کمک کند تا سرمایه‌گذار به این فکر بیفتد که فردا می‌تواند آن سهم را ارزان‌تر خریداری کند.

وی درباره آینده وضعیت بورس تا زمان ورود بایدن به کاخ سفید، عنوان کرد: بورس یک بازار اقتصادی است و پارامترهای اقتصادی باید بیشترین تأثیرگذاری اصلی را روی آن داشته باشند و صحبت کردن درباره اثرگذاری انتخاب بایدن بر روند بازار سهام کار درستی نیست. اما در این مدت، طبیعتاً تیم حاکم بر آمریکا تا زمان روی کار آمدن بایدن سیاست‌های خود را محکم‌تر خواهد کرد کما این که شنیده می‌شود آمریکا در راستای همکاری با اسرائیل قصد اعمال تحریم‌های جدیدی را بر ایران دارد.

آمریکا به جنجال سازی علیه ایران ادامه خواهد داد، با بایدن یا بی بایدن
این کارشناس بازار سرمایه گفت: به هر حال به نظر می‌رسد تا زمان نشستن بایدن بر کرسی قدرت کاخ سفید، جنجال‌های زیادی را پشت سر خواهیم گذاشت که سناریوهای متنوعی در آن محتمل است. به این دلیل که  آمریکایی‌ها در این مدت چند ماهه، با اقداماتی نظیر حقوق بشری کردن تحریم‌ها و بعضی حاشیه‌سازی‌ها تلاش خواهند کرد تا سیاست‌های علیه کشور ایران را برگشت‌ناپذیر کنند.

رادان ادامه داد: در طرف مقابل، لابی‌ها و رایزنی‌های تیم آینده ریاست جمهوری آمریکا سعی در تغییر سیاست‌ها خواهند داشت و به احتمال فراوان، جریان‌های مختلفی را در بازار سرمایه به راه خواهد انداخت اما بهتر است بازار ما با پارامترهای اقتصادی دستخوش تغییر شود.

بازار در انتظار رئیس جمهور بعدی ایران مانده است
وی در پایان درباره ادامه روند منفی بازار سرمایه تصریح کرد: حد تعادل شاخص کل بازار سرمایه یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد است. ما اوایل سال به دلیل هیجان مثبت بازار، شاخص بالای این میزان را مشاهده کردیم و در حال حاضر نیز در اوج هیجان منفی هستیم. بنابراین با بیشتر شدن اصلاح‌ها، افت و خیز بازار سرمایه هم دامنه بیشتری خواهد داشت که باید گفت به دلیل تصنعی که در بازار وجود دارد، به تعادل رسیدن بازار ما مشکل است و ما تا زمان انتخابات ریاست جمهوری کشور روند جالبی در بورس نخواهیم داشت. ولی سهام‌های ارزنده در بلند مدت رشد خوبی خواهند داشت و برای سرمایه‌گذاری مناسب خواهند بود.

کد خبر: ۵۳٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha