۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
 بالاترین درصد تورم در بخش مسکن و خوراکی است
تحلیلگر مسائل اقتصادی:

بالاترین درصد تورم در بخش مسکن و خوراکی است

قاسمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه بالاترین درصد تورم در سال جاری مربوط به بخش مسکن و خوراکی هاست، گفت: دولت با کنترل این سه بخش می تواند تورم را در حد طبیعی خود حفظ کند.

به گزارش بازار، علی قاسمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهارکرد: تورم معمولاً برای ۱۱ سبد متعدد معدل گیری می شود که بر این اساس درصد تورم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خواهد بود اما با محاسبه سبدهای سنگین، این میانگین به بالای ۴۰ درصد هم خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بالاترین درصد تورم در سال جاری مربوط به بخش مسکن و خوراکی هاست گفت: دولت با کنترل سه بخش مسکن، خوراکی ها و حمل و نقل می تواند تورم را در حد طبیعی حفظ کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با انتقاد از کوتاهی و ناهماهنگی وزارتخانه های مربوطه در عرصه تصمیم گیری و اجرا گفت: به نظر می رسد که اگر مقام معظم رهبری هفته قبل درمورد قیمتها به مسئولان تأکید نمی کردند مسئولان هیچ توجهی به کار قرارگاهی توجهی نداشتند.

قاسمی حجم بالای نقدینگی را از مهمترین عوامل دو رقمی شدن تورم در اقتصاد ایران دانست و گفت: نقدینگی به خودی خود موضوع منفی نیست اما زمانی که به سمت تولید هدایت نشود تبدیل به معضل خواهدشد.

وی با اشاره به دلیل تک رقمی بودن و حتی منفی بودن تورم در برخی کشورهای پیشرفته گفت: اگر دو برابر حجم نقدینگی، تولید داخلی انجام شود اقتصاد هم دچار تورم نخواهدشد بنابراین باید فضای کسب و کار و تولید را طوری ساماندهی کرد که نقدینگی از واسطه گری و دلالی خارج شده و به سمت تولید حرکت کند.

تحلیلگر مسائل اقتصادی به راهکارهای کاهش تورم اشاره و بیان کرد: توازن بین سپرده های کوتاه مدت و بلندمدت و فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز بخش تولید می توانند به کاهش تورم کمک کنند.

قاسمی ارتقای بهره وری، استفاده از ظرفیت های خالی اقتصادی، ایجاد هماهنگی بهتر بین مسئولان و تقویت نگاه های فرهنگی به حوزه های مصرف، تولید، انصاف در معامله و سود معقول را هم از دیگر راهکارهای مهار تورم برشمرد.

کد خبر: ۵۳٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha