۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
آشفتگی بازار خودرو ربطی به دلار ندارد؛ طمع خودروساز داخلی
کارشناس اقتصادی؛

آشفتگی بازار خودرو ربطی به دلار ندارد؛ طمع خودروساز داخلی

شاهرود- عمودی کارشناس اقتصادی بابیان اینکه آشفتگی امروز بازار خودرو ربطی به دلار ندارد زیرا درهرصورت اعم از رشد ‏و کاهش دلار، خودرو گران می‌شود، گفت: این موضوع به طمع خودروساز داخلی، نبود فضای رقابتی و همچنین دلالی ‏بازمی‌گردد‎.‎

محمد عمودی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه در این روزها تلاطم‌های بازار خودرو اعم از داخلی و خارجی به نظر نمی‌رسد ربطی به بازار دلار داشته باشد زیر درهرصورت چه دلار گران شود و چه ارزان این قیمت‌ها است که بالا می‌روند، تأکید کرد: اگر قرار بود قیمت خودرو تابعی از دلار باشد با گران شدنش باید خودرو گران شود و با ارزان شدنش خودرو ارزان؛ درحالی‌که چنین نیست.

وی بابیان اینکه وقتی دلار گران می‌شود قیمت خودرو تصاعدی بالا می‌رود حالا که قیمت دلار کاهش‌یافته چرا این قیمت‌ها تصاعدی کاهش نمی‌یابند؟ بیان کرد: باید موضوع را از جای دیگری بررسی کرد ماجرا این است که خیلی‌ها نفع در این گرانی دارند و نمی‌خواهند که خودرو گران شود.

بی‌برنامه بودن در نظام گمرکی و اقتصادی
این کارشناس اقتصادی بابیان اینکه خودروهایی امروز در گمرک هستند که زمان دلار هفت هزارتومانی واردشده و هنوز ترخیص نشده‌اند این خودروها امروز باید با دلار ۲۲ هزار تومان ترخیص شوند؟ این‌ها عوامل متعددی است که متأسفانه ریشه در فساد، ناکارآمدی دولت و نظام پولی و گمرکی ما دارد.

عمودی بابیان اینکه وقتی خودروساز ایرانی فضا را گل‌آلود دیده و می‌خواهد نفع خودش را ببیند قطعاً حاضر نیست با ارزان شدن دلار قیمت خودروهایش کاهش یابد درنتیجه دست به هر اقدامی می‌زند تا این امر صورت نگیرد و دولت هم اصلاً کنترلی روی این موضوع ندارد زیرا اصطلاحاً از این جیب به آن جیب است و دولت درنهایت سود هم می‌کند.

وی بابیان اینکه روز گذشته ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در ۲۰ ثانیه وضعیت کل ایران را شرح داد، تأکید کرد: در این ویدئو که یکی از مسئولان سرزده به گمرک جنوب کشور رفته بود از عدم ترخیص بنز، بی ام و و پورشه سؤال کرد و مسئولان می‌گفتند استاندارد این خودروها را تائید نکرده است که این نشان از اوج فساد سامانمند از تهران تا گمرک می‌دهد که کل نظام اقتصادی ما را بلعیده است و راه چاره‌ای هم از آن نیست.

اقتصاد و اتوبان یک‌طرفه
کارشناس اقتصادی بابیان اینکه اقتصاد سالم مبتنی بر شاخص‌ها است یعنی دلار، نفت، ارز و طلا و ... بر بازارهایش تأثیر می‌گذارد اما اقتصادی که بیمار باشد و فساد و ناکارآمدی تا بن آن رخنه کرده باشد هیچ‌چیزی بر آن اثر نمی‌کند یعنی نه نظام پولی مهم است نه دلار اهمیت دارد نه نفت اهمیت دارد فقط اتوبان اقتصاد ایران یک‌سو دارد آن‌هم گرانی و تورم است.

عمودی بابیان اینکه دولت می‌گوید طبق برنامه عمل کرده‌ام یعنی درواقع تمام دولت‌ها این ادعا رادارند اما در همه دولت‌ها شاهد گرانی هستیم و این افسارگسیختگی تا حدی در آن‌ها دیده می‌شده است تا جایی که ما این سؤال را از خودمان می‌پرسیم که نکند عزمی برای مقابله با مشکلات اقتصادی و برنامه‌ریزی صحیح وجود ندارد؟

کد خبر: ۵۳٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha